Et par spørgsmål til flykyndige:
Er det korrekt, at engelske WWII-bombefly, f. eks. Short Stirling, var uden trykkabine, mens amerikanske bombefly, B-17 og B-24, var med trykkabine...?
Trykkabinen giver mulighed for stor flyvehøjde og dermed god beskyttelse også i dagtimerne, mens Short Stirling, derimod, er henvist til natflyvning, da flyvehøjden er begrænset...?
M.v.h. Ove
WWII-bombefly med trykkabine..?
-
- Letter øvet
- Indlæg: 58
- Tilmeldt: 28 feb 2017 06:16
- Kontakt:
WWII-bombefly med trykkabine..?
Senest rettet af Ove Høeg Christensen 30 aug 2017 21:40, rettet i alt 1 gang.
Re: WWII-bombefly med trykkabine..?
B-17 og B-24 havde ikke trykkabine. Denne "feature" kom først på B-29. De engelske var også uden trykkabine.
-
- Rookie
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 26 jun 2017 22:56
- Kontakt:
Re: WWII-bombefly med trykkabine..?
Det var ikke den manglende trykkabine, som henviste briterne til natflyvning. Det var en konsekvens af de katastrofalt store tab, som RAF led i starten af krigen. Bomber Command gennemfører ikke dagangreb mellem maj 1943 og juni 1944. Netop Short Stirling er derudover ikke en del af 'main force' over Tyskland fra november 1943 på grund af de særligt store tab, som flytypen lider. De skyldtes nok bl.a. den lavere flyvehøjde, der - som jeg forstår det - var en konsekvens af vingens konstruktion.
Vh
Mikkel
Vh
Mikkel
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 7 gæster