Hej
Er der nogen som kan give et bud på om Eduard's overtree sæt 8295X er et godt udgangspunkt til at bygge en dansk bubbletop Spitfire?
MVh Nicolai
Bubbletop Spitfire 1/48
-
- Letter øvet
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 28 feb 2017 10:39
- Kontakt:
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 199
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: Bubbletop Spitfire 1/48
8295X er den sene version med "buler" på oversiden af vingen til hjulene. Jeg er ikke helt sikker, men havde flyvevåbnet ikke begge versioner - både med og uden buler? (den tidlige vinge er 8285X) For en sikkerheds skyld har jeg begge udgaver
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Michael Boll Jensen
- Letter øvet
- Indlæg: 187
- Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Re: Bubbletop Spitfire 1/48
Jo, Flyvevåbnet havde Spitfires både med og uden disse buler, man må bare tjekke billeder for at se om det aktuelle fly man vil bygge har dem eller ikke.
mvh
Michael
mvh
Michael
-
- Letter øvet
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 28 feb 2017 10:39
- Kontakt:
Re: Bubbletop Spitfire 1/48
Så vidt jeg kan se på de billeder, der er af bubbletop Spitfires i "Danmarks Jagerfly" af Ole Rossel, er de inderste buler synlige, selvom flyene, såvidt jeg kan se, har "four spoke" hjul; dette synes underligt, da de inderste buler netop var til hjul med "three spokes", da de er større i diameter end "four spokes" hjulene (dette fremgår meget tydeligt i Eduards byggesæt!).
Er der i øvrigt ikke den anden og mere væsentlige forskel mellem Mk. IX og Mk. XVI, nemlig oversiden af cowlingen som vist gik på om det var en engelsk eller amerikansk produceret Merlin?
mvh
Nicolai
Er der i øvrigt ikke den anden og mere væsentlige forskel mellem Mk. IX og Mk. XVI, nemlig oversiden af cowlingen som vist gik på om det var en engelsk eller amerikansk produceret Merlin?
mvh
Nicolai
- Michael Boll Jensen
- Letter øvet
- Indlæg: 187
- Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Re: Bubbletop Spitfire 1/48
Så vidt jeg har forstået (jeg har læst det et eller andet sted, men husker ikke hvor), var bulerne i vingen over understellet affødt af, at man overgik fra hovedsageligt at benytte græsbaner til mest at operere fra asfalt/beton. For at optimerer understellet til det hårde underlag var det bedre med en anden vinkel på hjulene, så hele understelsbenet blev drejet, hvilket resulterede i at den ene side af hjulet kom højere op i hjulbrønden, så for at give plads til dette, måtte man lave den lille bule i vingen.
Med hensyn til cowlingen på mk IX vs mk XVI, skulle de sent producerede mk IX´er fra ca august 1944 have fået samme cowling som mk XVI af standardiseringsårsager, så en mk XVI burde derfor også kunne bruges direkte til at bygge en sen mk IX. Det er i hvert fald hvad der fremgår af et par tråde på Britmodeller.
mvh
Michael
Med hensyn til cowlingen på mk IX vs mk XVI, skulle de sent producerede mk IX´er fra ca august 1944 have fået samme cowling som mk XVI af standardiseringsårsager, så en mk XVI burde derfor også kunne bruges direkte til at bygge en sen mk IX. Det er i hvert fald hvad der fremgår af et par tråde på Britmodeller.
mvh
Michael
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst