Sea Otter Mk I 1/72

Post alle dine informationer om danske fly her
Besvar
Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Sea Otter Mk I 1/72

Indlæg af Erik Gjørup » 20 aug 2020 12:52

Special Hobby har udsendt en Sea Otter Mk I i 1/72. Jeg har ikke bestilt den hjem endnu, så er der nogle der vil vove pelsen og forudbestille så kunne der jo eventuelt falde en lille rabat af.

Der er desværre ikke danske mærker i æsken men dog nogle til en FAA maskine med nummer JM806, og de der blev leveret til Danmark begyndte med JM807, så det er da tæt på ;)

(Jeg har spurgt om de kunne tænkes at ville lave et dansk sæt, men det er ikke umiddelbart planen)

Billede

Prisen bliver omkring 200,- uden rabat, så omkring 170 ved forudbestilling vil jeg tro den kan tages hjem til. Og så lige 65,- til porto.
Erik Gjørup
Hald

Nicolai Plesberg
Letter øvet
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28 feb 2017 10:39
Kontakt:

Re: Sea Otter Mk I 1/72

Indlæg af Nicolai Plesberg » 20 aug 2020 15:26

Hej Erik

Azur har for år tilbage udsendt flere sæt af Sea Otter; et af dem endda med danske mærker. Om Special Hobby sættet er bedre
rent byggemæssigt vil vise sig.

Mvh Nicolai

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Sea Otter Mk I 1/72

Indlæg af Erik Gjørup » 20 aug 2020 16:14

Hej Nicolai
Det var gået min næse forbi at Azur havde udgivet den. Jeg vil tro at det er helt det samme sæt, da SpecialHobby jo laver Azur's træer!

Takker for oplysningen!
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Michael Boll Jensen
Letter øvet
Indlæg: 162
Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Sea Otter Mk I 1/72

Indlæg af Michael Boll Jensen » 21 aug 2020 10:37

Ja, Azur lavede et fint sæt med danske, franske og hollandske mærker for nogle få år siden. Jeg leverede dokumentationen til den danske bemaling til dem, men de var desværre alligevel ikke helt på dupperne til at få decals 100% korrekte. Som sædvanlig kan Stoppel redde os alligevel :-)

Der indgår også flere mindre stumper i sættet, som er helt korrekte, men som de har glemt at få med på samleanvisningen. Der er lidt små-forskelle mellem de enkelte maskiner, og så vidt jeg husker, så er alle delene de, men altså uden oplysninger.

Som Nikolai antyder, så er sættet fra Special Hobby det samme sæt i anden æske, oven i købet med fuldstændig samme motiv på æsken som det første sæt Azur udgav med engelske mærker!

mvh
Michael

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Sea Otter Mk I 1/72

Indlæg af Erik Gjørup » 21 aug 2020 11:34

Tak for det Michael. Jeg formodede altså korrekt at det var Azur træer. Godt der er nogen der har fulgt med gennem tiden - jeg er jo lidt handicappet af ikke at have modelbygget i ca 30 år, så jeg sætter stor pris på kommentarerne fra jer begge!

Desværre er der ikke Sea Otter på stoppel's hjemmeside mere, men måske han kan overtales til en nyproduktion nu hvor sættet bliver genudgivet. Hvis nu han ikke føler for det vil det være mig en fornøjelse at forsøge at overtale Special Hobby til at lave en æske med danske fly. Kunne du tænke dig at deltage med dokumentationen så ville det være fedt. Ultimativt må vi selv i gang med en pakke?

Takker endnu en gang for ordene!
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Michael Boll Jensen
Letter øvet
Indlæg: 162
Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Sea Otter Mk I 1/72

Indlæg af Michael Boll Jensen » 23 aug 2020 20:59

Du kan ikke regne med at Stoppel har alle sine decal-sæt på hjemmesiden, han har en hel del mere, end det der ses. Det er selvfølgelig ærgerligt, både for os og ham, men han er udfordret af, at han ikke selv kan redigere hjemmesiden (han er med egne ord IT-analfabet) og ham der gjorde det er vist den samme som ham der lavede lay-out til decals - han døde desværre i foråret.

MPM/Special Hobby/Azur må jo stadig have det materiale jeg sendte til dem. Special Hobby kan jo bare genudgive Azur-sættet, ligesom de lige har gjort med ovennævnte sæt, men det kræver vel at de ser en fordel i at gøre det. Det var dette sæt: "AA090 Supermarine Sea Otter Mk.I/ASR Mk.II Foreign Service". Det indeholdt franske, hollandske og danske mærker.

mvh
Michael

Nicolai Plesberg
Letter øvet
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28 feb 2017 10:39
Kontakt:

Re: Sea Otter Mk I 1/72

Indlæg af Nicolai Plesberg » 31 aug 2020 08:11

Hej

Ja, ifølge det evige mirakel, Scalemates, på er der tale om det eksakte samme sæt som Azur's.

M.h.t. mærker så er det rigtigt, at hvis man vil lave den med de danske numre, så er Stoppel's ark helt klart at gå efter.
Men hvis man ønsker at lave den som de så ud da vi lige havde fået dem er mærkerne i Azur sættet efter min opfattelse ok. I hvert fald
synes jeg især, at sættets vingekokarder stemmer overens med det billede af JM833 på side 2 af IPMS nyt nr 77. Om de også så sådan ud efter omnummereringen i 1948 vides ikke, men det kan ikke afvises. Stoppels kokarder stemmer i hvert fald ikke overens med de billeder jeg har set af danske Sea Otters. Ellers ville det være skønt med nogle flere (og bedre) billeder af de rigtige maskiner, hvis de ellers eksisterer!

mvh Nicolai

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Sea Otter Mk I 1/72

Indlæg af Erik Gjørup » 05 sep 2020 12:22

således opmuntret ringede jeg til Stoppel, og han havde da (selvfølgelig) et sæt mærker liggende på lager, så når engang PostNord har tid, så kommer det til det mørke Jylland.

Takker for hint de herrer! - Nicolai, mon ikke der kan findes nogle enten gennem FHS eller museet i Karups gamle hovedvagt? Det er da forsøget værd til vinter når vi atter med sindsro kan sidde i den varme stue og bygge.
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Michael Boll Jensen
Letter øvet
Indlæg: 162
Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Sea Otter Mk I 1/72

Indlæg af Michael Boll Jensen » 05 sep 2020 22:53

Nicolai Plesberg skrev:
31 aug 2020 08:11
.... hvis man ønsker at lave den som de så ud da vi lige havde fået dem er mærkerne i Azur sættet efter min opfattelse ok. I hvert fald
synes jeg især, at sættets vingekokarder stemmer overens med det billede af JM833 på side 2 af IPMS nyt nr 77.
Normalt skal kokardens mål være sådan at diameteren af det hvide centrum skal være halvdelen af den totale diameter. Ved nærmere studie af billeder med engelske serienumre kan jeg dog godt se, at det ikke helt holder stik, det hvide centrum har lidt større diameter en det halve af kokardens diameter. Så måske alligevel er sættets kokarder rigtige til en maskine med engelsk serienummer. Kokarderne er højst sandsynligt blevet malet på flyene i England inden leveringen, så man må bare konstatere, at de ikke er blevet påført korrekt af englænderne!

Jeg må nok bøje mig og erkende at sættets kokarder formentlig godt kan bruges alligevel

mvh
michael

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster