Danske Fokkere i 1/72 (9.april)

Post alle dine informationer om danske fly her
Besvar
Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Danske Fokkere i 1/72 (9.april)

Indlæg af Erik Gjørup » 26 jan 2021 12:07

Jeg bemærkede i pdf-versionen af Lars' flotte gennemgang af 9.april, at der stod at LF Models' Fokker C.VE var i resin - godt nok i parantes. Selve flyet er i plastic, men motoren er i resin, så helt galt står det trods alt ikke fat.

Billede

Hvad MPM (Special Hobby)'s Fokker D.XXI i danske farver i 1/72 angår er den desværre udsolgt. Jeg solgte nogle stykker til lavprishobby og museet, men de har såvidt jeg ved også udsolgt af dem. Skulle Special Hobby finde på at lave et parti igen så bestiller jeg den selvfølgelig hjem igen

Billede

(1/48 versionen kan stadig erhverves og er blevet "genoptrykt" et par gange)
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Lars Seifert-Thorsen
Letter øvet
Indlæg: 50
Tilmeldt: 27 feb 2017 14:32
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Danske Fokkere i 1/72 (9.april)

Indlæg af Lars Seifert-Thorsen » 27 jan 2021 08:43

Hej Erik

Tak for korrektionen omkring LF Models sættet, jeg har nu rettet i mit foredrag (min egen powerpoint udgave), så det bliver rigtigt hvis jeg kommer til at holde foredraget igen.
Foredraget tager ikke højde for hvad der er umiddelbart tilgængeligt på markedet, men er mere en oversigt over hvad der er lavet af sæt. FROG er jo ikke lige en hyldevare i vore dage :-)
Mvh
Lars le Redak

Brugeravatar
Michael Boll Jensen
Letter øvet
Indlæg: 162
Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Danske Fokkere i 1/72 (9.april)

Indlæg af Michael Boll Jensen » 28 jan 2021 08:49

Hvis man nu skal være helt pedantisk, så var det oprindelige sæt fra LF Models faktisk i resin (og ikke nær så korrekt, som det nuværende sprøjtestøbte), men derudover har Broplan også lavet C.V m33 (II R og III R), hvor LF Models version er C.V m26 (I R).

Dertil har Airmodel lavet begge versioner (vacform) og med forskellige motortyper: Lorraine-Dietrich, Bristol Jupiter og Bristol Pegasus samt både B- og E-vinger.

LF Models og Broplan findes kun med hhv. Jupiter og Pegasus-motor og E-vinger.

Desværre passer Airmodels Lorraine-Dietrich motor ikke på LF Models C.V uden temmelig meget tilpasningsarbejde.

I 9. april sammenhæng er I R med Lorraine-Dietrich selvfølgelig ikke særlig interessant, ligesom B-vinger heller ikke er det.

mvh
Michael
Senest rettet af Michael Boll Jensen 28 jan 2021 09:39, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Danske Fokkere i 1/72 (9.april)

Indlæg af Erik Gjørup » 28 jan 2021 08:56

Dem havde jeg da lige glemt Michael. Måske fordi de er vacum med resin dele?

Jeg var ikke klar over LF oprindeligt havde lavet den i resin. Det lader til de stille og roligt er ved at finde ud af at sprøjtestøbe deres ting i plastic, så det er da trods alt en forbedring :)

(jeg kan i øvrigt også få alle airmodels ting hjem - har lidt forskelligt, bl.a. deres VFW 614 med cimber dekaler - det minder da lidt om en fokker i 1/72, men er noget udenfor 9.april sammenhæng)
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Michael Boll Jensen
Letter øvet
Indlæg: 162
Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Danske Fokkere i 1/72 (9.april)

Indlæg af Michael Boll Jensen » 28 jan 2021 09:46

Airmodels vacform-sæt er ganske fine, men de har muligvis nogle issues med dimensionerne, da de ikke passer særlig godt med LF Models sæt (eller også er det LF Models, der har et problem!). Desværre er de resindele, der følger med i Airmodels sæt af en ret ringe kvalitet (feks. motordele og forskellige mindre dele), så her må man se om man kan finde nogle aftermarket-dele som erstatning (Kora har vist noget der kan bruges)

Jeg har adskillige Airmodel-sæt på lager af de forskellige varianter, men er aldrig nået særlig langt med at bygge dem.

Det skal i øvrigt også siges at Broplans sæt er sprøjtestøbte, men også i en ikke alt for god kvalitet

mvh
Michael

Brugeravatar
Michael Boll Jensen
Letter øvet
Indlæg: 162
Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Danske Fokkere i 1/72 (9.april)

Indlæg af Michael Boll Jensen » 28 jan 2021 09:49

Jeg har lige opdaget at der også findes et fabrikat, der hedder Topgun, der også har lavet Fokker C.V, men vist kun de svenske udgaver

mvh
Michael

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Danske Fokkere i 1/72 (9.april)

Indlæg af Erik Gjørup » 30 jan 2021 08:17

Det er da en vild og vidunderlig verden når man får dykket ned i de forskellige småfabrikater!

Jeg kan tilføje at de airmodel ting jeg har på lager er med nogle generelt fine resin-ting, men de er så også af noget nyere dato end Fokkerne. VFW 614 er f.eks opdateret med nogle ret fine motornaceller i resin - noget nemmere at arbejde med end de oprindelige vac-formede. (det var igen udenfor emnet - beklager)
Erik Gjørup
Hald

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster