Det er jo fantastisk: Efter i så mange år at have ventet på korrekte modeller af Harvard IIB, Harvard III og T-6D i 1/72, har Special Hobby udsendt alt hvad man kan ønske sig.
For vist omkring et års tid siden, blev vi endelig begavet med et sæt af Harvard II/IIA/IIB (SH 72447) og nu er der netop udsendt et nyt sæt med AT-6C/D og SNJ-3/3C (SH 72450), så nu kan vi også bygge en korrekt T-6D eller Harvard III (der essentielt er en T-6D). Det nye er, at der nu er provision for et fører-maskingevær i højre side foran cockpittet.
mvh
Michael
Harvard og Texan i 1/72
- Michael Boll Jensen
- Letter øvet
- Indlæg: 190
- Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
-
- Letter øvet
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 28 feb 2017 10:39
- Kontakt:
Re: Harvard og Texan i 1/72
Hej Michael
Det er værd at bemærke, at plasticdelene i begge sæt er Academy's T-6G og Special Hobby har "bare" vedlagt en ny sprue med de korrekte canopydele til de pågældende varianter. Der står ingenting angående evt forskelle i interiøret eller evt eksternt (bortset fra glasdelene). Jeg mener, at der er brug for en helt new-tool Harvard / Texan i 1/72, så ældre udgaver lettere kan bygges og hvor de førnævnte ting er medregnet. Efter min mening mangler Airfix at afløse sin oldsags gamle Harvard mk II fra 1962 med et moderne sæt.
mvh
Nicolai
Det er værd at bemærke, at plasticdelene i begge sæt er Academy's T-6G og Special Hobby har "bare" vedlagt en ny sprue med de korrekte canopydele til de pågældende varianter. Der står ingenting angående evt forskelle i interiøret eller evt eksternt (bortset fra glasdelene). Jeg mener, at der er brug for en helt new-tool Harvard / Texan i 1/72, så ældre udgaver lettere kan bygges og hvor de førnævnte ting er medregnet. Efter min mening mangler Airfix at afløse sin oldsags gamle Harvard mk II fra 1962 med et moderne sæt.
mvh
Nicolai
- Michael Boll Jensen
- Letter øvet
- Indlæg: 190
- Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Re: Harvard og Texan i 1/72
Hej Nicolai
Ja, det er korrekt at sættene er baseret på Academys T-6D, men det er nu heller ikke så ringe. Der er instruktioner, der angiver hvor der skal ændres og/eller tilføjes nye dele. Selvfølgelig ville det fedeste da være helt nye sæt lavet fra bunden. Det er også en gåde for mig hvorfor netop Airfix aldrig har lavet i hvert fald Harvard IIB, når man tænker på, at RAF brugte denne version i langt det største antal. Det gamle Airfix sæt giver sig godt nok ud for at være en Harvard IIB og der er da godt nok også det lange udstødningsrør i sættet, men så holder ligheden med IIB-versionen da vist også op!
mvh
Michael
Ja, det er korrekt at sættene er baseret på Academys T-6D, men det er nu heller ikke så ringe. Der er instruktioner, der angiver hvor der skal ændres og/eller tilføjes nye dele. Selvfølgelig ville det fedeste da være helt nye sæt lavet fra bunden. Det er også en gåde for mig hvorfor netop Airfix aldrig har lavet i hvert fald Harvard IIB, når man tænker på, at RAF brugte denne version i langt det største antal. Det gamle Airfix sæt giver sig godt nok ud for at være en Harvard IIB og der er da godt nok også det lange udstødningsrør i sættet, men så holder ligheden med IIB-versionen da vist også op!
mvh
Michael
-
- Letter øvet
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 28 feb 2017 10:39
- Kontakt:
Re: Harvard og Texan i 1/72
Apropos dansk Harvard, så er jeg netop begyndt på mit Harvard / Texan projekt del II herunder en dansk. Jeg har netop modtaget Special Hobby sættet (SH72447); der er som sagt tre nye canopies med (sprue E): del 1, som ifølge byggevejledningen kan bruges til en Mk II eller IIB og del 3 som bruges til en MkIIA. Del 2 er ikke angivet til at skulle bruges til nogen af sættets decalvarianter, men det er præcis den samme som del 1 bortset fra, at den bageste kurvede del mangler framingen. Denne kan dog tilføjes malemæssigt, hvis maskeringstapen tilskæres og anbringes korrekt!
Jeg har dog i denne anledning nogle spørgsmål angående danske Harvard; ifølge det jeg har kunnet læse mig frem til, så havde Flyvevåbenet 31 stk Harvard Mk IIB med numrene 301-331, 10 stk Harvard Mk IIA / III med numrene 351-360 og 10 stk T-6D med numrene 361-370.
Som det fremgår er det ikke udspecificeret præcist, hvilke varianter af Mk IIA og III, der havde hvilke numre, så hvis der findes et svar på dette ville det påskønnes! Ville de danske MkIIA i øvrigt også have haft det kortere bageste canopy (svarende til del 3 i SH sættet)?
Yderligere:
Hvilken interiørfarve havde danske Harvards (T-6D'erne må have været amerikansk interiørgrønne)?
Jeg mener at have set et S/H billede, hvor farven på hjulfælge og understelsben ser ud til at matche undersiden af flyet, men gjaldt det i givet fald også for hjulbrønden?
Havde de danske Harvards også kun "spade grib" styrepind i frontcockpittet?
mvh
Nicolai
Jeg har dog i denne anledning nogle spørgsmål angående danske Harvard; ifølge det jeg har kunnet læse mig frem til, så havde Flyvevåbenet 31 stk Harvard Mk IIB med numrene 301-331, 10 stk Harvard Mk IIA / III med numrene 351-360 og 10 stk T-6D med numrene 361-370.
Som det fremgår er det ikke udspecificeret præcist, hvilke varianter af Mk IIA og III, der havde hvilke numre, så hvis der findes et svar på dette ville det påskønnes! Ville de danske MkIIA i øvrigt også have haft det kortere bageste canopy (svarende til del 3 i SH sættet)?
Yderligere:
Hvilken interiørfarve havde danske Harvards (T-6D'erne må have været amerikansk interiørgrønne)?
Jeg mener at have set et S/H billede, hvor farven på hjulfælge og understelsben ser ud til at matche undersiden af flyet, men gjaldt det i givet fald også for hjulbrønden?
Havde de danske Harvards også kun "spade grib" styrepind i frontcockpittet?
mvh
Nicolai
- Michael Boll Jensen
- Letter øvet
- Indlæg: 190
- Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Re: Harvard og Texan i 1/72
Det canopy du nævner son nr 2 er til T-6F/SNJ-6, men jeg tror ikke at den bageste del svarer til størrelsen på den tilsvarende på Harvard II/IIB, den burde have samme størrelse som for T-6D/Harvard IIA/III - men om den i sættet alligevel kan bruges, har jeg ikke tjekket.
De 10 Harvard IIA/III som blev indkøbt i Sydafrika var oprindeligt blot tænkt anvendt som reservedele til Harvard IIB (heraf kaldenavnet "Kanibal-Harvarder"), men sådan gik det ikke helt, for tre styk Harvard III (nr 351 - 353) blev sat i drift alligevel og mindst et par af af de resterende blev anvendt på flyvemekanikerskolen, f.eks nr 354 i fuld FLV-bemaling, men helt ensfarvet, muligvis gul eller aluminium (se billede på min hjemmeside) og Harvard III nr 359. Harvard IIA burde svare til AT-6C og Harvard III til AT-6D, men der er lidt forvirring i de kilder jeg har, så jeg er ikke helt sikker på at det holder 100%
Det ser ud til at interiørfarven var Interior Green, men om det var RAF eller USAAF udgaven ved jeg ikke. Harvard IIB var jo bygget i Canada, men på en USAAF ordre, så formentlig skal det være USAAFs version af den grønne.
De få samtidige farvebilleder jeg har viser klart at både fælge og ben er gule - det ser også ud som om det samme var gældende for hjulbrønden.
Hvis du med "spade grip" mener den ringformede øverste del på pinden, så ja, det var der i det forreste cockpit. Jeg har ingen billeder af bageste cockpits styrepind, så den kan jeg ikke udtale mig om
mvh
Michael
De 10 Harvard IIA/III som blev indkøbt i Sydafrika var oprindeligt blot tænkt anvendt som reservedele til Harvard IIB (heraf kaldenavnet "Kanibal-Harvarder"), men sådan gik det ikke helt, for tre styk Harvard III (nr 351 - 353) blev sat i drift alligevel og mindst et par af af de resterende blev anvendt på flyvemekanikerskolen, f.eks nr 354 i fuld FLV-bemaling, men helt ensfarvet, muligvis gul eller aluminium (se billede på min hjemmeside) og Harvard III nr 359. Harvard IIA burde svare til AT-6C og Harvard III til AT-6D, men der er lidt forvirring i de kilder jeg har, så jeg er ikke helt sikker på at det holder 100%
Det ser ud til at interiørfarven var Interior Green, men om det var RAF eller USAAF udgaven ved jeg ikke. Harvard IIB var jo bygget i Canada, men på en USAAF ordre, så formentlig skal det være USAAFs version af den grønne.
De få samtidige farvebilleder jeg har viser klart at både fælge og ben er gule - det ser også ud som om det samme var gældende for hjulbrønden.
Hvis du med "spade grip" mener den ringformede øverste del på pinden, så ja, det var der i det forreste cockpit. Jeg har ingen billeder af bageste cockpits styrepind, så den kan jeg ikke udtale mig om
mvh
Michael
Senest rettet af Michael Boll Jensen 24 okt 2022 12:56, rettet i alt 1 gang.
-
- Letter øvet
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 28 feb 2017 10:39
- Kontakt:
Re: Harvard og Texan i 1/72
Hej Michael
Tak for svarene det var mere eller mindre, hvad jeg formodede. Det virker på mig som om, der til syvende og sidst ikke kan have været den store forskel på Harvard IIA og Mk III, men i 1/72 kan det vel egentlig også være lige meget!
Det er meget troligt at canadierne brugte amerikansk maling da denne bare skulle køres over grænsen; maling fra England kunne sikkert ikke komme frem p.g.a. af tyske ubåde!
Jeg har læst, at den ringformede styrepind ikke blev brugt i bagsædet, da den var afmonterbar og kunne lettere anbringes i ikkemonteret tilstand uden det ringformede greb.
mvh Nicolai
Tak for svarene det var mere eller mindre, hvad jeg formodede. Det virker på mig som om, der til syvende og sidst ikke kan have været den store forskel på Harvard IIA og Mk III, men i 1/72 kan det vel egentlig også være lige meget!
Det er meget troligt at canadierne brugte amerikansk maling da denne bare skulle køres over grænsen; maling fra England kunne sikkert ikke komme frem p.g.a. af tyske ubåde!
Jeg har læst, at den ringformede styrepind ikke blev brugt i bagsædet, da den var afmonterbar og kunne lettere anbringes i ikkemonteret tilstand uden det ringformede greb.
mvh Nicolai
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst