Spitfire og Bf109 i 1:24 - et Airfix nostalgitrip

Vis dine projekter, der er undervejs. Alle typer, former og udførelser.
Show your projects!
Besvar
Torben Klein
Letter øvet
Kontakt:

Spitfire og Bf109 i 1:24 - et Airfix nostalgitrip

Indlæg af Torben Klein » 13 jan 2026 12:40

Mens vi venter på, at min nostalgiske drøm om Airfix 1:24 spitfire går i opfyldelse, så tænkte jeg, at i mellemtiden kan jeg jo starte på Bf109'eren, som så venligt er stillet til rådighed af Kenneth K.

Det bliver et oldschool byg på et oldschool byggesæt.
Så forvent ikke den fremragende finish, som dygtige folk kan få ud af f.eks. 1:32 sæt.
Ligesom der ikke vil blive indkøbt aftermarket dele.
Til gengæld kan det blive en kærkommen anledning til at stifte bekendtskab med min julegave, som var en 0,3mm gravety feed sprøjtepistol fra Green Stuff World.

Men her er et par af de overvejelser, der foreløbig er lavet

Hjulbrønde. Selv jeg kan se, at det er nødvendigt at gøre noget. I 1:72 kan jeg godt overbevise mig om, at det er ligemeget. Men her - her skal der mere til en at efterlade et hul i vingen.
Så der bliver bygget en hjulbrønd op af plastikplade
Billede

Instrumentpanelet kræver også lidt kærlighed.
Der er bare et hul med glas i. Det kræver lidt mere.
Jeg har fundet et billede af et instrumentpanel og krøbet det i Photoshop, så det passer i størrelsen med sættet panel.
Så bliver det prinet ud til decal.
Jeg starter med et print på papir. Så klipper jeg et lidt større område ud af et decalark og klistre det oven på printet.
En tur igennem printeren igen, og så har jeg et decalark.
Billede

Så kan jeg klippe de enkelte instrumenter ud og bruge dem som decal på sættes dele.
En klat klarlak bagefter, så bliver det ikke helt åndsvagt.
Billede

I mangel af lyst til aftermarket dele, så har jeg pyntet maskingeværerne op med at bore dem ud. Et 0,6 mm bor på lave omdrejninger på midten af mundingen. Og så en spids skalpel i hullet for forsigtigt drejet det ud.
Billede
Allways look at the bright side of life

Torben Klein
Letter øvet
Kontakt:

Re: Spitfire og Bf109 i 1:24 - et Airfix nostalgitrip

Indlæg af Torben Klein » 17 jan 2026 13:40

Så var der mulighed for at stifte bekendtskab med "vinyldæk".
De var så hårde, at det var umuligt at få fælgen på plads.
Der måtte et besøg hos "løgnerobotten" til for af få gode råd. Et af rådene var "læg i 80º varmt vand i 15-20 sekunder.
Ohh - magi - så klikkede de bare sammen
Billede

Så har jeg jo af princip fravalgt AfterMarket dele - og så alligevel
Jeg blev lokket til at købe en STL fil af en Messerschmidt og Spitfire pilot, som leveres med 3 forskellige hoveder.
Det blev påstået, at filen skulle krybes 25%, meeen han var skadig lidt stor. Så 22%, så passer han bedre i cockpittet.
Det er lidt fedt med de løse hoveder, så kan man vinkle hovedet lidt på piloten og skabe lidt mere liv.
Billede

Fordømt - jeg er nødt til at overgive mig til "den mørke side" og finde min julegave frem til disse 1:24 projekter.
Jeg fik en 0.3 airbrush fra GreenStuffWorld i julegave og et par 1:24 fly bliver nogle ok lærreder at prøve den på.
Billede

Så havde jeg set en YouTube video, hvor modelbyggeren havde bygget helt nye udstødninger af plastikprofiler.
Det kommer jeg ikke til, men man kunne jo se, at det vel ville pynte at gøre noget ved de helstøbte udstødningsrør.
Så de er blevet forboret med et 1,5 mm bor og fræset færdigt med et lille tandlægebor.
Hjørnerne skæres "4-kantet" med en spids X-acto kniv, og så bliver det ikke helt åndsvagt.
Billede

Torben Klein
Letter øvet
Kontakt:

Indlæg af Torben Klein » 14 feb 2026 17:51

Med 2 stk. 1:24 lærreder, så der der grobund for noget seriøst spraymaling.
Så der blev investeret hæftigt.
En større sprøjtekabine med lys og udsugning i toppen (så den kan være på mit skrivebord.).
Kæft, den er fed at arbejde med.
En 0.2 mm sprøjtepistol fra GreenStuffWorld og en pistol fra Temu med nåle til både 0.2, 0.3 og 0.5. Så er der lidt at arbejde med.
Og så for en god ordens skyld en ny kompressor, for den gamle var blevet lidt utæt i samlingerne.
Billede

Det færdige instrumentpanel til Me109. Det bliver helt OK, når det er kommet på plads
Billede

Efter at have se, at Me-109'ere blev OK nice, så fik Spit'en samme behandling
Billede

Spitfire'n udmærker sig også ved at mangle hjulbrønde. Nu var lektien lært fra 109'ren
Billede

Me-109'eren skal være den fra "Classic Aircraft No. 2" - grøn/grøn camouflage og blå sider med grå "mottle". Gul næse, hale og vingetipper. Så bliver det ikke mere "Battle of Britain".
Så jeg skal lave decals af en "tantelwurm" og et sort 8-tal med hvide kanter.
Billede

Den havde jeg også lavet i 1:72, dengang med en håndmalet Tanzelwurm på noget overskydende plads på sættets decalark.
Billede

Så der måtte fyres op under CorellDraw og tegnes en Tanzelwurm, som jeg kan printe på klart decalpapir. Så kan jeg vælge om jeg vil male en blank hvid og lægge endnu et decal over for at få en klar, rød, farve. Eller om jeg skal prøve at lægge blank rød og hvid farve på og nøjes med 1 decal.
Spitfire'n har noget grim, mat bærefilm. Bogstaver er store nok til at de nemt kan skæres fri for film, men serienummeret er en anden snak. Det gider jeg ikke prøve at klippe ud i separate bogstaver, så jeg prøver med en rentegning fra CorellDraw og et print på klar decalark.
Billede

Torben Klein
Letter øvet
Kontakt:

Indlæg af Torben Klein » 20 feb 2026 10:54

På spitfire'r er der en nasty samling.
Det er det forsænkede benzindæksel på fronten.
Den går altid ud i et med hele kroppen

Den er svær at spartle ud og det kommer til at se stygt ud i 1:24
Så der blev grebet til lidt klassisk gizmology.
Jeg fandt et stykke sprue i æsken for "store stykker sprue", der passede i diameter.
Så blev hullet boret ud.
Sprue blev forsigtigt lirket på plads.
Lidt Tamiya extra thin cement rundt om toppen og godt med bløvr fra bunden.
Så var der sgu' et udmærket, forsænket, dæksel.

Billede

Besvar