BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Vis dine projekter, der er undervejs. Alle typer, former og udførelser.
Show your projects!
Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Torben Klein » 05 feb 2018 15:53

Jeg har (bl.a) arvet denne 109'er fra MasterCraft Hobby kits.
De kan nu ikke anbefales, de passer råddent dårligt sammen.
- men apropos Asterix, så kom der inspiration til at lade F'ere indgå i et tegneserie-diorama.

Billede


Thi i "Kong Ottokars Scepter" viser det sig, at det borduriske flyvevåben flyver Bf 109'ere.
(og jeg er enig med BlueRider, der har udgivet decalark til flyet), det må være en F'er, for den har runde vingetipper men ingen buler til kanoner på næsen.
Jeg går nok efter hjemmelavede decals. Det er jo bare en sort skive, som kan skæres med en compass-cutter og så nogle røde streger. Det bør være til at finde ud af.

Billede


Så dioramaet bliver dette panel, hvor Tintin opdager flybasen.
De skal passe ned i mine 20x20x10 cm akvarier, skal læseren så her tænke på.
Syntakser bliver så:
- Tintin helt i forgrunden.
- Græsgrøn bundplade
- baggrund i 2 lag for 3-D effekt.

Billede


Så en tur over Photoshop med panelet.
Jeg udvælger den sorte streg og gemmer den i et lag for sig selv og fjerner det, der ikke skal være med.

Billede


Så er det bare at lægge lidt farve på.

Billede


Det samme for den 1. baggrund.
Jeg har hevet lidt i bunden af tegningen, så hangarerne blev lidt højere end originalen.

Billede


og den 2. baggrund.

Billede


Så skal man lige bruge sin fantasi lidt, for flyet er ikke skaleret ind, men ideen er, at Tintin kikker helt fra forgrunden og ser ned på modellen.

Billede
Allways look at the bright side of life

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Torben Klein » 08 feb 2018 22:10

Billede

En mock-up af de rå print af kulisserne.
Den kan godt kommet til at blive lidt små-fræk, når den er færdig.
Allways look at the bright side of life

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Torben Klein » 11 feb 2018 12:18

Billede

Kulisserne er limet på 3mm pap og malet sort langs kanten.
Baggrunden har en 3mm afstand, så der kommer lidt 3-D effekt.

Bemalingen går fremad, for den laves som en acryl-løsning.
Det er ikke nemt at lave research på et tegneseriefly. Det havde Herge vist ikke taget med i overvejelserne.
For: Er det kun spinneren, der er gul og rød, eller er det spinneren, der er gul og næsen af flyet, der er rødt.
Jeg er endt på den sidste overvejelse, om ikke andet så fordi det får modellen til at blive lidt mere farverig.

Så kommer der 3 sæt figurer. 1 i 1:72 op ad flyet. 2 i 1:87 halvvejs nede af plænen og 1 i 1:100 (eller deromkring) helt nede ved bagerste hangar, så der kommer lidt perspektiv ind i landskabet.

Så er der ellers malet lidt decalpapir, så der kan laves nationalitetsmærker.
Allways look at the bright side of life

Brugeravatar
Flemming Hansen
Site Admin
Indlæg: 290
Tilmeldt: 25 feb 2017 07:56
Geografisk sted: Værløse
Kontakt:

Re: BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Flemming Hansen » 11 feb 2018 12:37

Hej Torben

Der er da flere usikkerheder! F.eks: Brugte det Borduriske Luftvåben RAL eller FS farver i den grønne farve - og hvilken...? Jeg synes at den ser lidt lys ud - men du har måske skalakorrigeret med 32,3% hvid? :mrgreen:

mvh

Flemming

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Torben Klein » 11 feb 2018 17:20

Det er velkendt, at det Borduriske Luftvåben brugte CMYK farveskalaen til deres fly.
Disse farver er jo notorisk kendt for at kunne skifte fra trykker til trykker og fra land til land.
I mit tilfælde har jeg fortolket den til ca. olivengrøn 86 efter den kendte Humbrol skala, for den synes jeg ser godt ud.
Allways look at the bright side of life

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Torben Klein » 13 feb 2018 17:04

Så er det tid til lidt decals.
Der er malet sort og rød, som så kan skæres ud til Borduriske nationalitetsmærker.

Min Olfa Compass Cutter laver fine sorte cirkler til krop og vinger, men kan ikke gå så langt ned i radius, at den kan lave en cirkel til haleplanet.
Men heldet følger de tossede, så det har vist sig, at den diameter på cirklen passer nøjagtig til den cirkel, der kan laves med et hulleapparat.
Billede

Der blev så også brug for min Cutting Mat fra Humbrol, for de har template for cirkler med opmærkning i 120, 90 og 72 grader til hjælp ved bygning af propeller.
Jeg tegner stregerne op på et stykke madpakkepapir og bruger det som "template" til at skære de røde streger ud.
Billede

Altid en lille nostalgisk oplevelse. Den fine lille tallerken på billedet stammer helt fra min drengetid og blev udleveret fra min mors køkkenservice.
Den har så fulgt mig alle årene som bad for decals, og så går tankerne altid lige en tur tilbage til Oldmarken.
Allways look at the bright side of life

Brugeravatar
Michael Boll Jensen
Letter øvet
Indlæg: 162
Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Michael Boll Jensen » 13 feb 2018 18:44

Med fare for at blive kaldt en "spoil sport" eller det der værre, så kunne du måske også bare have købt dette sæt :mrgreen: :mrgreen: :

Men så får du selvfølgelig også en masse andre decals til Tin Tin fly med.
mvh
Michael

Billede

Brugeravatar
Flemming Hansen
Site Admin
Indlæg: 290
Tilmeldt: 25 feb 2017 07:56
Geografisk sted: Værløse
Kontakt:

Re: BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Flemming Hansen » 13 feb 2018 18:47

Hørte jeg et "GISP" fra Brøndby?

mvh

Flemming

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Torben Klein » 14 feb 2018 08:59

Det kan du da godt: "GISP"
- dog, jeg havde luret på Blue Rider decalarket, så et gisp helt fra hjertet er det ikke.

Men - dette var et projekt i "flow", og så skal man ikke standse op.
Tintin fly har spøgt i periferien af modelbygningen tit.
Så arvede jeg BF 109'ere fra Dan, da vi var i Brenderup. Og det sæt var så dårligt, at det godt kunne fortjene at ende som en tegneseriemodel.
Det gav så en mulighed for at afprøve acrylfarver som bemaling og bekræfte mig i, hvorfor jeg ikke er glade for dem på større flader.
Men den var så skæg at lave, at den godt måtte blive færdig, også gerne til Hobbymessen i marts (for den vil fange børns opmærksomhed).
Så at vente på et decalark og sætte mig i ekstra omkostninger, når jeg nok kunne lave dem selv, det blev så valgt fra.
Samtidig med, at jeg jo har den sære "old school" tilgang, at det egentlig er skæggere og mere udfordrende at lave det selv.
Det har da også været en helt fin modeloplevelse at fedte med Compass cutter, brødpapir og stanleykniv for at lave projektet færdigt.
Allways look at the bright side of life

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: BF 109 fra det Borduriske flyvevåben

Indlæg af Torben Klein » 14 feb 2018 17:17

Billede

Så er den ved at være klar til "galleriet, som du kan finde her:
viewtopic.php?f=25&t=176
Allways look at the bright side of life

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst