DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
Grønlandsdage
I min grønne ungdom var jeg bosiddende i Grønland. Det strakte sig over næsten 10 år, og jeg fik fornøjelsen af at flyve rundt med forskellige flytyper. En af de mest imponerende var den "lille" adrætte TWOTTER. Jeg har både været med på asfalt, grus og havis under mine ture med den. Og med LN-Decals' muligheder for forskellige versioner er det "afsted det går".
Her er der lige lidt inspiration først;
Havis ved Upernavik
Hovedstaden med mit "kontor" i baggrunden ved toppen af sideroret.
Jeg ville rigtig gerne have lavet "GREENLANDAIR CHARTER" udgaven, men desværre er dekalerne til en senere version.
Det eneste samlesæt der er af sådan en svend er vel Matchbox' gamle som Revell har arvet. Ydermere er der absolut ikke nogen tilbehørssæt at få, så der må hjemmebygges lidt.
Og hermed er der lagt op til byggeri, og der kommer lidt omkring vinduer næste gang
I min grønne ungdom var jeg bosiddende i Grønland. Det strakte sig over næsten 10 år, og jeg fik fornøjelsen af at flyve rundt med forskellige flytyper. En af de mest imponerende var den "lille" adrætte TWOTTER. Jeg har både været med på asfalt, grus og havis under mine ture med den. Og med LN-Decals' muligheder for forskellige versioner er det "afsted det går".
Her er der lige lidt inspiration først;
Havis ved Upernavik
Hovedstaden med mit "kontor" i baggrunden ved toppen af sideroret.
Jeg ville rigtig gerne have lavet "GREENLANDAIR CHARTER" udgaven, men desværre er dekalerne til en senere version.
Det eneste samlesæt der er af sådan en svend er vel Matchbox' gamle som Revell har arvet. Ydermere er der absolut ikke nogen tilbehørssæt at få, så der må hjemmebygges lidt.
Og hermed er der lagt op til byggeri, og der kommer lidt omkring vinduer næste gang
Senest rettet af Erik Gjørup 14 jul 2020 08:17, rettet i alt 1 gang.
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
Klarsyn!
Passagererne får et bedre verdenssyn, udsyn eller sådan noget denne gang
Vinduerne passer rigtigt godt i hullerne på dette sæt, men de er noget tykke, og års slid på formene har nok lidt med det at gøre? Nå, men de lægges i deres huller, to dråber Tamiya extra thin, og vupti, så sidder de på plads - som regel uden at der kommer lim på glasset!
Efter limen var hærdet af fik ruderne en tur med en grov sandingstick, og inden denne rørte væggen blev der skiftet til en medium, og stadig finere indtil glasset flugtede med væggen udvendigt. Indenfor var det så væggen der skulle slibes ned så den flugtede med glasset!
det var bedre, men der skal lige poleres også, først med en polerpind, derefter med polercreme
det hjalp en hel del hvis jeg selv må sige det. Den øverste halvdel er ikke blevet slebet/poleret endnu på dette billede.
næste gang får jeg forhåbentligt gjort noget ved forruden?
Passagererne får et bedre verdenssyn, udsyn eller sådan noget denne gang
Vinduerne passer rigtigt godt i hullerne på dette sæt, men de er noget tykke, og års slid på formene har nok lidt med det at gøre? Nå, men de lægges i deres huller, to dråber Tamiya extra thin, og vupti, så sidder de på plads - som regel uden at der kommer lim på glasset!
Efter limen var hærdet af fik ruderne en tur med en grov sandingstick, og inden denne rørte væggen blev der skiftet til en medium, og stadig finere indtil glasset flugtede med væggen udvendigt. Indenfor var det så væggen der skulle slibes ned så den flugtede med glasset!
det var bedre, men der skal lige poleres også, først med en polerpind, derefter med polercreme
det hjalp en hel del hvis jeg selv må sige det. Den øverste halvdel er ikke blevet slebet/poleret endnu på dette billede.
næste gang får jeg forhåbentligt gjort noget ved forruden?
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
Kasket?
Der er blevet arbejdet på denne et stykke tid, men jeg har på det voldsomste forsømt at opdatere tråden.
Jeg har skåret den nederste vindueskarm til, og klistret en "kasketskygge" på overetagen
Nu da kniven var fremme blev der lavet en dør ind til passagererne.
Næste opdatering bliver noget med passagersæder.
Der er blevet arbejdet på denne et stykke tid, men jeg har på det voldsomste forsømt at opdatere tråden.
Jeg har skåret den nederste vindueskarm til, og klistret en "kasketskygge" på overetagen
Nu da kniven var fremme blev der lavet en dør ind til passagererne.
Næste opdatering bliver noget med passagersæder.
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
Nye rejsende?
Så kom der en trappe på døren og så skal der laves gulv sæder!
Sæderne er ret basale da der egentligt ikke kan ses ret meget gennem vinduerne.
Selvom der ikke kan ses meget var det lige så meget en del af indlæringen, og jeg fik da øget min tålmodighedstærskel om ikke andet.
Her er lige et kik på kropshalvdelene med polerede ruder.
Det ku da ha været meget værre skulle jeg mene.
Næste gang kommer der nok lidt mere om sæder og interiør.
Så kom der en trappe på døren og så skal der laves gulv sæder!
Sæderne er ret basale da der egentligt ikke kan ses ret meget gennem vinduerne.
Selvom der ikke kan ses meget var det lige så meget en del af indlæringen, og jeg fik da øget min tålmodighedstærskel om ikke andet.
Her er lige et kik på kropshalvdelene med polerede ruder.
Det ku da ha været meget værre skulle jeg mene.
Næste gang kommer der nok lidt mere om sæder og interiør.
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Michael Boll Jensen
- Letter øvet
- Indlæg: 162
- Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Re: DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
Hej ErikErik Gjørup skrev: ↑12 jun 2020 13:07Kasket?
Jeg har skåret den nederste vindueskarm til, og klistret en "kasketskygge" på overetagen
Interessant byggeri du har gang i og som jeg følger ret interesseret, for jeg har også selv tænkt mig at bygge OY-POF, godt nok med decals fra JBOT, men det gør nok ingen forskel.
Jeg undrer mig lidt over hvad den der kasketskygge har for et formål? Mangler der plastik i cockpittaget?
mvh
Michael
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
Hej Michael
Såvidt jeg husker var der lidt forskelle - jeg kender ikke lige JBOT men hvis du lægger et billede af dem op her, så skal jeg nok sige til hvis der er noget jeg mener du skal være opmærksom på i den forbindelse.
Kasketskyggen er "kun" for at sænke taget (og lave et lidt bedre loft) da vindueslinien er lidt for høj på Matchbox/revell DHC6'eren. Den blev slebet til så den passer med vinduet. Jeg fik fat i nogle ekstra masker til vinduerne, men de passer så ikke til forruden. Vær forresten opmærksom på at sprossen i døren flugter med den bagerste karm, da vinduet kan åbnes, og bare løber i to skinner.
Nu skal jeg have lavet en ny forrude - jeg har aldrig forsøgt mig med vacumformning før så det skal nok blive morsomt og lærerigt
Jeg regner med at jeg skal have bygget lidt flere - f.eks vil jeg gerne have OY-ATY der jo havde radarnæse til icerecce og ekstratanke i kabinen, og så kunne det unægteligt være nydeligt med en ski-udstyret på hylden. I øvrigt er der en dansk bog der hedder "TWIN OTTER" der er god til referencer - jeg vil tro biblioteket kan skaffe den, ellers har din boghandler den nok til ca 400,-? (burde have alderen til et udsalg)
Det skulle da glæde mig hvis du skriver lidt om din her på IPMS' forum - ikke for at presse
Såvidt jeg husker var der lidt forskelle - jeg kender ikke lige JBOT men hvis du lægger et billede af dem op her, så skal jeg nok sige til hvis der er noget jeg mener du skal være opmærksom på i den forbindelse.
Kasketskyggen er "kun" for at sænke taget (og lave et lidt bedre loft) da vindueslinien er lidt for høj på Matchbox/revell DHC6'eren. Den blev slebet til så den passer med vinduet. Jeg fik fat i nogle ekstra masker til vinduerne, men de passer så ikke til forruden. Vær forresten opmærksom på at sprossen i døren flugter med den bagerste karm, da vinduet kan åbnes, og bare løber i to skinner.
Nu skal jeg have lavet en ny forrude - jeg har aldrig forsøgt mig med vacumformning før så det skal nok blive morsomt og lærerigt
Jeg regner med at jeg skal have bygget lidt flere - f.eks vil jeg gerne have OY-ATY der jo havde radarnæse til icerecce og ekstratanke i kabinen, og så kunne det unægteligt være nydeligt med en ski-udstyret på hylden. I øvrigt er der en dansk bog der hedder "TWIN OTTER" der er god til referencer - jeg vil tro biblioteket kan skaffe den, ellers har din boghandler den nok til ca 400,-? (burde have alderen til et udsalg)
Det skulle da glæde mig hvis du skriver lidt om din her på IPMS' forum - ikke for at presse
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Michael Boll Jensen
- Letter øvet
- Indlæg: 162
- Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Re: DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
JBOT er desværre lukket for to år siden, han havde mange interessante decals, både civile og militære. Hjemmesiden er dog endnu ikke lukket: http://www.jbot.ca/welcome.shtml
Hans Twin Otter ark giver mulighed for at lave både OY-POF og OY-BYO i to forskellige varianter af bemalingen: Logo på halen i både stor og lidt mindre udgave samt "harpunen" på fuselagen med både spidsen udfyldt med rød og uden udfyldning og desuden både titlerne "Grønlandsfly" og "Greenlandair" (jeg har dog endnu ikke fundet billeder med "Greenlandair" på nogen af de to bemalingsvarianter). Ellers minder mærkerne meget om Lima Novembers.
Jeg har skam bogen om Twin Otter, er bestemt enig i at den er god til referencer - udover at være ganske spændende i det hele taget
Tak for info om frontvinduernes forkerte højde, jeg tror dog ikke at jeg har mod på at modellere dem om! Min Twin Otter ligger ikke lige på byggebordet endnu, jeg har gang i alt for mange andre projekter!
mvh
Michael
Hans Twin Otter ark giver mulighed for at lave både OY-POF og OY-BYO i to forskellige varianter af bemalingen: Logo på halen i både stor og lidt mindre udgave samt "harpunen" på fuselagen med både spidsen udfyldt med rød og uden udfyldning og desuden både titlerne "Grønlandsfly" og "Greenlandair" (jeg har dog endnu ikke fundet billeder med "Greenlandair" på nogen af de to bemalingsvarianter). Ellers minder mærkerne meget om Lima Novembers.
Jeg har skam bogen om Twin Otter, er bestemt enig i at den er god til referencer - udover at være ganske spændende i det hele taget
Tak for info om frontvinduernes forkerte højde, jeg tror dog ikke at jeg har mod på at modellere dem om! Min Twin Otter ligger ikke lige på byggebordet endnu, jeg har gang i alt for mange andre projekter!
mvh
Michael
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
Bliv venligst siddende til flyet er helt standset
Så kom der sæder i maskinen
- eller rettere, på gulvet
Sæderne er dog ikke limet fast endnu - der skal lige lidt arbejdes en smule mere med dem først og så skal de selvfølgelig males.
Kabinevinduerne blev slebet og senere poleret
Og det er et skridt nærmere til der skal samles en krop.
Så kom der sæder i maskinen
- eller rettere, på gulvet
Sæderne er dog ikke limet fast endnu - der skal lige lidt arbejdes en smule mere med dem først og så skal de selvfølgelig males.
Kabinevinduerne blev slebet og senere poleret
Og det er et skridt nærmere til der skal samles en krop.
Erik Gjørup
Hald
Hald
-
- Letter øvet
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
- Kontakt:
Re: DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
Allways look at the bright side of life
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: DHC-6 Twin Otter OY-POF, 1/72
Vi drejer!
Et lille afbræk fra fuselagen. Propeller og hjul ku godt se bedre ud
Propelbladene på en PT6'er er normalt kantstillede når flyet er parkeret (se billederne først i byggeriet), og Revell's lader en del tilbage at ønske.
Frem med et ark plastic, og noget værktøj
Der skal arbejdes lidt for sagen, men det er egentligt ret ligetil at lave nogle blade der ligner hinanden bare lidt.
Det oprindelige blad til venstre, et par hjemmelavede i forskellige stadier til højre.
Hjulnavene kommer også under behandling
Den ene side bores ud og gøres glat, og en ny aksel af messingrør limes på plads.
Og efter lidt filing og snitten og pudsning ser de sådan ud
De skal stadig bearbejdes en del, mere om det senere.
Det var det for nu - kommentarer er som altid velkomne
Et lille afbræk fra fuselagen. Propeller og hjul ku godt se bedre ud
Propelbladene på en PT6'er er normalt kantstillede når flyet er parkeret (se billederne først i byggeriet), og Revell's lader en del tilbage at ønske.
Frem med et ark plastic, og noget værktøj
Der skal arbejdes lidt for sagen, men det er egentligt ret ligetil at lave nogle blade der ligner hinanden bare lidt.
Det oprindelige blad til venstre, et par hjemmelavede i forskellige stadier til højre.
Hjulnavene kommer også under behandling
Den ene side bores ud og gøres glat, og en ny aksel af messingrør limes på plads.
Og efter lidt filing og snitten og pudsning ser de sådan ud
De skal stadig bearbejdes en del, mere om det senere.
Det var det for nu - kommentarer er som altid velkomne
Erik Gjørup
Hald
Hald
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster