1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Vis dine projekter, der er undervejs. Alle typer, former og udførelser.
Show your projects!
Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Erik Gjørup » 20 jun 2020 12:29

Som sagt så gjort

Her kommer mit bud på en 109 Mk.Vb

- ret beset er det jo en Me 110 motorskærm der blev brugt, men lad nu det ligge. Derudover er der en rigtig god beskrivelse i Torben Kleins tråd om Messer Spit; viewtopic.php?f=24&t=347.

I 1/48 er der såvidt jeg ved to forskellige ombygningssæt; Fusion har lavet et resin "fra-brandskottet-og-frem" sæt og LF-model en ny krop der såvidt jeg kan se er en afstøbning af en Tamiya fuselage med ændret motorskærm.

Billede

En tredie mulighed er jo at benytte en Me 110 motor med motorskærm, men det kræver lidt bedre styr over scratch-byggeri end jeg vil påstå jeg besidder. Det vil dog give mulighed for at lave en model med åben motorskærm, det vil da være kræs for kendere?

Nu skal man ikke gå ned på tilbehør, så jeg har indkøbt alle tre muligheder som det ses herover. Du får lige et billede mere af favoritterne lidt tættere på;

Billede

og de to fuselager sammenlignet, Tamiya og LF-Model;
Billede

Som nævnt er der fordele og ulemper ved disse tre løsninger; LF-model har decaler med i sættet, med de to andre skal du selv lave disse (jeg her ikke set nogle decal-sæt i 1/48 endnu)

Fusion sættet er rigtigt flot udført, omend ret tungt, LF-modellen har rigtig mange luftbobler og absolut ingen detaljer på indervæggene.

LF-modellen købte jeg hos Hannants, Fusion hos Ultracast, og Me 110 motoren er fra Quickboost (også købt hos Hannants, men kan fåes hvor de nu forhandler QB sæt)

Som udgangspunkt tog jeg en Tamiya Mk.V ned fra hylden, godt nok en tropeversion, men næsen skulle jo ikke bruges alligevel.

Hermed er bolden givet op - mere når tiden tillader det. Kommentarer er velkomne!
Erik Gjørup
Hald

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: 1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Torben Klein » 22 jun 2020 13:47

BUM - det med udstyr er vist rigtigt.
Du kan bygge 3 versioner af det samme fly ?
Glæder mig til at se den vokse frem i 1:48
Allways look at the bright side of life

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: 1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Erik Gjørup » 23 jun 2020 10:51

Fusionering

Afsted det går - med Fusion motoren

Her en løs sammenligning af de to;
Billede


Vi spoler lige lidt, da jeg ikke fik taget så mange fotos f cockpittet, men det har de fleste jo også nok set før. Her er de største dele prøvesamlet, og som man kan se ovenfor så skæres der bare langs panellinjerne på Tamiyas krophalvdele.
Billede

Billede

Hvad med det cockpit? - i 1/48 skal der jo næsten lidt detaljer med. Med en omgygning med ny motor har den jo tilbragt nogen tid på værksted, så der har været tid til at "germanificere" hele molevitten. Jeg tolker det dog derhen at de bibholdt farven generelt, og med lukket hætte så er det nok de færreste der ser ret meget. Der kommer lige lidt mere om cockpittet næste gang.

kommentarer er velkomne, ligesom jeg gerne hører hvis du har yderligere informationer
Erik Gjørup
Hald

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: 1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Torben Klein » 23 jun 2020 14:45

God og pragmatisk holdning til cockpit 😉
Allways look at the bright side of life

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: 1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Erik Gjørup » 06 jul 2020 12:33

Takker Torben. Jojo, lidt er godt nu og da :)
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: 1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Erik Gjørup » 06 jul 2020 12:45

Cockpittets hemmeligheder

Så dykkes der ned i en smule forandringer i cockpittet

Ikke det store men lidt har jo også ret, og indtil der dukker et par gemte billeder op med alle hemmelighederne er det jo rent gætværk fra min side. En af de ting der temmeligt sikkert er forsvundet under ombygningen er primerpumpen til Merlin'en, så den fik ikke lov at komme med.

Billede

En anden ting der så også er dokumenteret er at man fjernede sigtet, og voltregulatoren til det engelske 12 volts system. Der blev jo sat tyske instrumenter i maskinen, og de var 24 volt, hvilket ses dokumenteret af diverse fotos hvor den mangler (den cylindriske tingest man normalt ser bag nakken på piloten)

Billede

Jeg er klar over at jeg ikke har lavet et Tysk instrumentpanel, ligesom det nok er sandsynligt at der er malet RLM66 indvendigt, og der burde nok også monteres en benzinpumpe fra en 109'er, men jeg havde ikke lige en liggende (og ikke tid til at lave en selv - dovenskab måske?) men det må så komme med næste gang jeg bygger denne maskine (?!)

Kommentarer til mine gætterier er mere end velkomne
Erik Gjørup
Hald

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: 1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Torben Klein » 06 jul 2020 19:24

Gætterier er da helt fint. Der er eksisteret een udgave, og den er ødelagt. Ingen har mulighed for at anfægte noget.
Allways look at the bright side of life

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: 1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Erik Gjørup » 11 jul 2020 15:49

Tid til at lukke

Så er fuselagen og vingerne samlede, og det er tid at lukke cockpitet inde.

Med de større undersamlinger klar er det tid for lidt testsamling.

Billede

Testsamling - ikke så ringe endda hvis jeg selv må sige det.

Billede

Så er det på med haleplanet og hutten

Billede

Glasset fik lige en sjat Micro Kristal Klear for at forsegle cockpittet for efterfølgende maling. Selvom næsen har fået en plastisk operation ligner det da stadig en Spitfire :)
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: 1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Erik Gjørup » 09 jul 2021 07:40

Masket og grundet

Hold da helt op, jeg har fuldstændigt glemt at opdatere denne, så den er næsten forsvundet i mængden!

Nå, men jeg iler med at berette om hvad der hændte;

Billede

Efter maskning af glasset og en sjat maling i interiørfarver fik den en omgang Tamiya grunder.

Billede

Ser stadig ud som en Spitfire, men med en lidt anden næseprofil. . . .

- tid til maling!
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: 1/48 Messermarine Spitschmitt 109 Mk.Vb?

Indlæg af Erik Gjørup » 06 aug 2021 16:09

Gulbug

Jeg havde lige en sjat grøn i airbrushen, så den blev tømt inden jeg skiftede til Farbton 04.

Billede

Billede

nu har jeg jo afsløret at jeg er kommet videre, så her er lige lidt flere billeder af maleriet efter den gule var tørret og masket;

Billede

og så blev der tid til lidt mottling

Billede

Dermed slut for i dag - der kommer lidt mere farvelade og nogle hjemmegjorte dekaler senere.
Erik Gjørup
Hald

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst