FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
-
- Letter øvet
- Indlæg: 352
- Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
- Kontakt:
FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Lidt mere selv-pineri på byggebordet.
en FW190 og BF109 trænerudgaver fra MPM
Det er ikke noget med kræs for kendere !
Det er ganske primitive støbninger
Delene skal holdes grundigt sammen.
Styretappe er en ukendt ting
Pasform er der ikke kælet for
greenstuff bliver en kær ven
Der er fine eduard æts ting med til cockpit, seler og pedaler.
Det står i skærende kontrast til hoveddelenes kvalitet.
Samt det faktum, at når den er færdig, så bliver det hele skjult under en vac-formet cockpitglas.
Så det gad jeg alt så ikke spilde tid med.
en FW190 og BF109 trænerudgaver fra MPM
Det er ikke noget med kræs for kendere !
Det er ganske primitive støbninger
Delene skal holdes grundigt sammen.
Styretappe er en ukendt ting
Pasform er der ikke kælet for
greenstuff bliver en kær ven
Der er fine eduard æts ting med til cockpit, seler og pedaler.
Det står i skærende kontrast til hoveddelenes kvalitet.
Samt det faktum, at når den er færdig, så bliver det hele skjult under en vac-formet cockpitglas.
Så det gad jeg alt så ikke spilde tid med.
Allways look at the bright side of life
-
- Letter øvet
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 01 mar 2017 12:13
- Kontakt:
Re: FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Smart trick med bare at male seatbelts når det alligevel er meget begrænset hvad man kan se når canopy'et er lukket!
Mvh TorbenMSørensen
Mvh TorbenMSørensen
-
- Letter øvet
- Indlæg: 352
- Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
- Kontakt:
Re: FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Jeg har lært af de bedste !
Allways look at the bright side of life
Re: FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Der er en lækkerhedsfaktor på minus 78... mindst! Hvorfor gør du det her mod dig selv!!!
- Lars Seifert-Thorsen
- Letter øvet
- Indlæg: 50
- Tilmeldt: 27 feb 2017 14:32
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Det må være rigtig old-school modelbygning fra den gang der ikke var sæt med pasform.
Ellers er der tale om rendyrket masochisme når du vælger at gå i gang med dette.
Ellers er der tale om rendyrket masochisme når du vælger at gå i gang med dette.
Mvh
Lars le Redak
Lars le Redak
- Michael Boll Jensen
- Letter øvet
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 28 feb 2017 13:11
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Re: FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Fedt, jeg har begge sæt liggende, planen er, at bygge dem som nogle af de eksemplarer, der var stationeret i Danmark (når jeg engang når så langt ned i bunken af ventende projekter!)
Jeg følger nysgerrigt med
mvh
Michael
Jeg følger nysgerrigt med
mvh
Michael
-
- Letter øvet
- Indlæg: 352
- Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
- Kontakt:
Re: FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Det er nu lidt fascinerende, kombinationen af eduard æts og slyngestøbt byggesæt !
Så nærmer sig tiden, hvor de kan blive "primet" før bemaling
Lige et par detaljer, balancehorn og antenne af "stretched sprue"
-----------
Og lidt modelphilosofi, for "hvorfor udsætter han sig for denne mangel på herlighedsværdi".
Lidt fordi, herlighedsværdien er nok individuel fra bygger til bygger.
Jeg kan godt lide det der med "skære, snitte, file og lime". Opgaver hvor "fit before glue" er mere end en floskel.
Nu til dags det lident flatterende navn "old school bygning".
Gammelsmølf er jo vokset op på FROG, Revell og Airfix sæt, og den slags bygning ligger i dybt i DNA'en.
Der er en byggemæssig udfording i at arbejde med sådanne sæt. Kan man få dem sat ordentligt sammen, så du ikke kan se samlingerne, så er det en håndværksmæssig tilfredsstillese (for mig i hvert fald)
Så kan herlighedsværdien også ligge i, at få en bestemt type i samlingen.
Min samling består jo af tæt på 400 modeller. Heraf de væsentligste udgaver af både BF109 og FW190.
De 2 trænerudgaver husker jeg fra konverteringsartikler i Airfix Magazine.
Men MPM sparer mig for en del af arbejdet.
Og jeg vil gerne have de 2 trænerudgaver med som kuriosum.
Thi en del af modelbygningens herlighedsværdi for mig er "tema i udstillingen"
Endelig er der branding af vores hobby.
Jeg har det godt med, at besøgende uden yderligere baggrund (eller tidligere byggere, der overvejer at vende tilbage) kan komme forbi IPMS.DK og se, at det stadig er OK, bare at sætte store klumper plastik sammen og have fornøjelse af det.
Så kan der siden vente en verden af lækre virkemidler og fine redskaber. Men kan godt være et tilvalg. Det er ikke et opstartskrav.
Så nærmer sig tiden, hvor de kan blive "primet" før bemaling
Lige et par detaljer, balancehorn og antenne af "stretched sprue"
-----------
Og lidt modelphilosofi, for "hvorfor udsætter han sig for denne mangel på herlighedsværdi".
Lidt fordi, herlighedsværdien er nok individuel fra bygger til bygger.
Jeg kan godt lide det der med "skære, snitte, file og lime". Opgaver hvor "fit before glue" er mere end en floskel.
Nu til dags det lident flatterende navn "old school bygning".
Gammelsmølf er jo vokset op på FROG, Revell og Airfix sæt, og den slags bygning ligger i dybt i DNA'en.
Der er en byggemæssig udfording i at arbejde med sådanne sæt. Kan man få dem sat ordentligt sammen, så du ikke kan se samlingerne, så er det en håndværksmæssig tilfredsstillese (for mig i hvert fald)
Så kan herlighedsværdien også ligge i, at få en bestemt type i samlingen.
Min samling består jo af tæt på 400 modeller. Heraf de væsentligste udgaver af både BF109 og FW190.
De 2 trænerudgaver husker jeg fra konverteringsartikler i Airfix Magazine.
Men MPM sparer mig for en del af arbejdet.
Og jeg vil gerne have de 2 trænerudgaver med som kuriosum.
Thi en del af modelbygningens herlighedsværdi for mig er "tema i udstillingen"
Endelig er der branding af vores hobby.
Jeg har det godt med, at besøgende uden yderligere baggrund (eller tidligere byggere, der overvejer at vende tilbage) kan komme forbi IPMS.DK og se, at det stadig er OK, bare at sætte store klumper plastik sammen og have fornøjelse af det.
Så kan der siden vente en verden af lækre virkemidler og fine redskaber. Men kan godt være et tilvalg. Det er ikke et opstartskrav.
Allways look at the bright side of life
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Torben - rigtigt godt beskrevet - er specielt vild med sidste afsnit!
Bør jeg mon løfte sløret for at der er et 1/48 i gang her på farmen? - det bliver så 109'ere, men jeg har da en vac-form til en 190'er. Den burde kunne passe i kategorien selvpineri?
Men, ja, jeg kikker med, og finder det rigtigt fornøjeligt!
Bør jeg mon løfte sløret for at der er et 1/48 i gang her på farmen? - det bliver så 109'ere, men jeg har da en vac-form til en 190'er. Den burde kunne passe i kategorien selvpineri?
Men, ja, jeg kikker med, og finder det rigtigt fornøjeligt!
Erik Gjørup
Hald
Hald
-
- Letter øvet
- Indlæg: 352
- Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
- Kontakt:
Re: FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Så er de klar til at blive "primet".
De får en gang hvid maling, så jeg kan se, om samlingerne er OK.
Desuden giver den hvide farve en fælles overflade mellem greenstuff og plastik.
"Ah - en "hairy stick og en dåse Humbrol Enamel". Så kan det næste ikke blive bedre.
Jeg nærmer mig forsigtigt en tilpasning af et cockpit glas.
Det kunne næsten være en julesang.
"Cockpits klippes med en saks
af den fingernemme slags"
Man skal nærme sig slutformen med lidt forsigtighed og en god, skarp, saks
De får en gang hvid maling, så jeg kan se, om samlingerne er OK.
Desuden giver den hvide farve en fælles overflade mellem greenstuff og plastik.
"Ah - en "hairy stick og en dåse Humbrol Enamel". Så kan det næste ikke blive bedre.
Jeg nærmer mig forsigtigt en tilpasning af et cockpit glas.
Det kunne næsten være en julesang.
"Cockpits klippes med en saks
af den fingernemme slags"
Man skal nærme sig slutformen med lidt forsigtighed og en god, skarp, saks
Allways look at the bright side of life
-
- Letter øvet
- Indlæg: 352
- Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
- Kontakt:
Re: FW190 og BF109 i trænerversioner - 1:72 - MPM
Cockpit klippes forsigtigt til.
Endnu en gang anprises en lup-lampe
Hvid baggrund kan også anbefalet.
- Og små og skarpe sakse !!!!
Så bliver det måske til noget, der passer på en flykrop
Dog. Hvorfor af Bf109'ere så lang.
Der er MPM lidt tarvelig.
Man skal også klippen en sektion ud af cockpitglasset, for det passer.
Det er godt nok unødvendigt omstændigt.
Havde de været nogen kammerater, var helt cockpittet støbt ud i et.
Endnu en gang anprises en lup-lampe
Hvid baggrund kan også anbefalet.
- Og små og skarpe sakse !!!!
Så bliver det måske til noget, der passer på en flykrop
Dog. Hvorfor af Bf109'ere så lang.
Der er MPM lidt tarvelig.
Man skal også klippen en sektion ud af cockpitglasset, for det passer.
Det er godt nok unødvendigt omstændigt.
Havde de været nogen kammerater, var helt cockpittet støbt ud i et.
Allways look at the bright side of life
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster