Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Vis dine projekter, der er undervejs. Alle typer, former og udførelser.
Show your projects!
Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Erik Gjørup » 06 dec 2020 10:43

Nu har jeg jo normalt en svaghed for 109'ere som nogle måske har set, men det skal da ikke afholde mig fra at bygge noget andet. For en måneds tid siden besluttede jeg at ombygge en Tamiya 1/48 Seiran til en Nanzan. Valget var jo relativt nemt da den er udstyret med en licensbygget DB motor som jo var den motortype der sad i de fleste af 109'erne.

Billede

Seiran'en var jo lidt af en historie for sig selv. Et ubåds baseret fly, bygget med henblik på et angreb på Panama kanalen! Lang historie kort - man skulle dels have gang i testflyvningerne, dels kunne man se et behov for en trænerversion. Derfor blev der bygget to land-baserede fly primært til test, men også til omskoling.

Nu er der jo en Nanzan model fra Tamiya men i 1/72, og jeg er ikke voldsomt begejstret for denne skala så jagten gik ind. Efter en kort søgning fandt jeg et ombygningskit fra WSW i 1/48, så det blev bestilt og afsted det gik. Det var dog med lidt blandede følelser jeg kikkede sættet igennem, så jeg bestilte en 1/72 version for at se hvordan Tamiya mente en Nanzan skulle se ud.

Billede

De tre sæt blev efterhånden suppleret med lidt fotoæts og masker som det ses af billedet herover. Således kunne sagen om den videre færd begynde.

Billede

Her er til en begyndelse de tre vinger. Øverst WSW vingen der er en nøjagtig afstøbning af hele Tamiyas vinge men med nogle hjulbrønde. I midten er Tamiyas 1/48 Seiran vinge, og nederst deres 1/72 Nanzan vinge. Som man kan se er der stor forskel på 1/72 og 1/48 sættenes placering af hjulbrønde.

Billede

Indvendigt er der så yderligere forskelle. Tamiya har absolut ingen ændringer lavet i forhold til deres Seiran! WSW har hævet gulvet og sat dobbeltstyring i. Dog har de blot klippet og klistret de originale dele og lavet et urealistisk gulv på den måde, ligesom det er relativt urealistisk at instrumentpanelet sidder så langt fremme i forhold til rorpedaler.

Det må vist være nok for nu - der kommer en opdatering senere med de øvrige tanker før byggestart. Kik ind igen lidt senere 8-)
Erik Gjørup
Hald

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Torben Klein » 07 dec 2020 18:32

oj mand - det bliver en ok kostbar model med 3 modersæt + det løse.
God fornøjelse med projektet.
Allways look at the bright side of life

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Erik Gjørup » 08 dec 2020 08:45

Ja, det ene kunne have været sparet helt væk - det er et virkeligt unøjagtigt resin sæt, omend der er nogle nydelige metaldele som sagtens kan bruges. 1/72 er ikke rigtigt min force, så den skal nok finde et godt hjem andetsteds. Jeg havde hentet instruktionerne på nettet, men faldt over sættet i en butik hvor den egentligt ikke kostede ret meget, og selve Seiran'en kan jo købes i lavprishobby -20% for tiden (måske - jeg ved ikke hvor længe de havde rabat på alt Tamiya)
Tak for kommentaren - fornøjelsen er stor når plast-spånene fløjter om ørerne på en, men det ved du jo så udmærket med dine egne ombygninger :)
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Dan seifert
Letter øvet
Indlæg: 99
Tilmeldt: 26 feb 2017 20:12
Geografisk sted: Grevinge
Kontakt:

Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Dan seifert » 09 dec 2020 11:58

Hej Erik
Super spændende...glæder mig til at se hvad du får bygget.
Take care of your life - Get a hobby - build some plastic !
MVH
Dan Seifert
Formand IPMS Danmark

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Erik Gjørup » 29 dec 2020 12:18

Det er blevet til en hel del kløen på det sidste - altså kløen i hovedet.

Jo mere jeg kikker billeder, jo flere fejl finder jeg i resinsættet - og tamiyas 1/72 giver også lidt undren!

Billede

Billede
Når jeg sammenligner Tamiyas vinge med WSW vingen så kan jeg se at understellet er helt forkert placeret.

Overfører jeg placeringen på 1/72 sættet til WSW, kommer jeg frem til at understellet er placeret 9mm for langt ude på vingen!
Det er simpelthen for stor en fejl til at jeg kan bruge resinvingen! Scratchbyggeri ser ud til at være løsningen.

Fortsættelse følger.
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Erik Gjørup » 12 jan 2021 15:49

Efter moden overvejelse gik jeg efter en hjemmelavet hjulbrønd.

Resin ombygningssættet var alt for unøjagtigt, så med lineal, kniv, bidetang, sav og bor gik jeg igang med at snitte lidt

Billede

Billede

Billede

og endte med et par hullede vinger. Nu skal der bare fyldes lidt i nogle andre huller og sådant. . . .
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Erik Gjørup » 26 jan 2021 12:22

Sid ned!

Tamiyas 1/72 og WSW's 1/48 versioner er uenige om hvordan bagsædet skal placeres.

Og eftersom placeringen vil være afgørende for hvordan instruktøren ser verden måtte jeg jo lige lave en test, og samlede fuselagen med tape med begge muligheder

Først en version som Tamiya tænker den i deres 1/72 version
Billede

Billede

Den stakkels instruktør vil ikke være i stand til at se nogetsomhelst af verden, hverken under flyvning eller kørsel, ikke engang med hooden åben såvidt jeg kan se.

Så et forsøg med WSW versionen. Det giver et væsentligt bedre udsyn.

Billede

Billede

Nu kan han se hele verden! (sån da)

Næste spørgsmål; kan han lukke hooden? - den hælder lidt bagtil.

Billede

Billede

Ja, minsandten - nu kan han både holde varmen OG se hele verden. Sådan må det blive.
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Erik Gjørup » 30 jan 2021 08:29

Interiør

Jeg skal jo således have besluttet hvad der skal ske med interiøret.

Billede

Der er to muligheder som jeg ser det efter beslutningen om at det bagerste gulv skal hæves.

Billede

Resin delene eller de originale med lidt modifikationer.

Alt imens jeg jeg ikke er begejstret for resin-delene så vil det jo samtidig kræve lidt mere arbejde at modificere de originale dele. Der må fintænkes.
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Erik Gjørup » 05 feb 2021 14:45

Hjulbrønde

Der blev glattet lidt så der kan laves vægge i brøndene

Billede

Billede

En omgang Evergreen plade sat i med flydende plastik (også kaldet Liquified Styrene eller LqS). Det tager lidt tid for sådan noget at hærde op, men så er det også lige til at hygge sig med, og det svinder ikke på samme måde som spartelmasse.

Billede

undersidere fik en lille plade og en omgang LqS der hvor floats skulle have siddet. Det får så lov at hærde laaaang tid før det tilpasses (det er i øvrigt at anbefale at bygge op med flere tynde lag end en ordentlig klat på en gang)
Erik Gjørup
Hald

Brugeravatar
Erik Gjørup
Letter øvet
Indlæg: 184
Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
Geografisk sted: Hald
Kontakt:

Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)

Indlæg af Erik Gjørup » 12 mar 2021 13:31

LqS og slibning

Det gik løs med lidt slibning og en sjat LqS mere og mere slibning

Billede

Billede

Billede

Jeg har i første omgang slebet med en grov slibepind (sandingstick) med mindst muligt tryk for at få overfladerne relativt plane.

Og for at komme videre er det forreste cockpit fra WSW sættet sat i som instruktørplads i byggeriet - det blev en del for primitivt med de originale dele til bagsæde.

Billede

Der skal lige lidt tilpasning til for at det kan klemmes ind i fuselagen.

Næste gang er der malet smådele vil jeg mene
Erik Gjørup
Hald

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster