Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
Nu har jeg jo normalt en svaghed for 109'ere som nogle måske har set, men det skal da ikke afholde mig fra at bygge noget andet. For en måneds tid siden besluttede jeg at ombygge en Tamiya 1/48 Seiran til en Nanzan. Valget var jo relativt nemt da den er udstyret med en licensbygget DB motor som jo var den motortype der sad i de fleste af 109'erne.
Seiran'en var jo lidt af en historie for sig selv. Et ubåds baseret fly, bygget med henblik på et angreb på Panama kanalen! Lang historie kort - man skulle dels have gang i testflyvningerne, dels kunne man se et behov for en trænerversion. Derfor blev der bygget to land-baserede fly primært til test, men også til omskoling.
Nu er der jo en Nanzan model fra Tamiya men i 1/72, og jeg er ikke voldsomt begejstret for denne skala så jagten gik ind. Efter en kort søgning fandt jeg et ombygningskit fra WSW i 1/48, så det blev bestilt og afsted det gik. Det var dog med lidt blandede følelser jeg kikkede sættet igennem, så jeg bestilte en 1/72 version for at se hvordan Tamiya mente en Nanzan skulle se ud.
De tre sæt blev efterhånden suppleret med lidt fotoæts og masker som det ses af billedet herover. Således kunne sagen om den videre færd begynde.
Her er til en begyndelse de tre vinger. Øverst WSW vingen der er en nøjagtig afstøbning af hele Tamiyas vinge men med nogle hjulbrønde. I midten er Tamiyas 1/48 Seiran vinge, og nederst deres 1/72 Nanzan vinge. Som man kan se er der stor forskel på 1/72 og 1/48 sættenes placering af hjulbrønde.
Indvendigt er der så yderligere forskelle. Tamiya har absolut ingen ændringer lavet i forhold til deres Seiran! WSW har hævet gulvet og sat dobbeltstyring i. Dog har de blot klippet og klistret de originale dele og lavet et urealistisk gulv på den måde, ligesom det er relativt urealistisk at instrumentpanelet sidder så langt fremme i forhold til rorpedaler.
Det må vist være nok for nu - der kommer en opdatering senere med de øvrige tanker før byggestart. Kik ind igen lidt senere
Seiran'en var jo lidt af en historie for sig selv. Et ubåds baseret fly, bygget med henblik på et angreb på Panama kanalen! Lang historie kort - man skulle dels have gang i testflyvningerne, dels kunne man se et behov for en trænerversion. Derfor blev der bygget to land-baserede fly primært til test, men også til omskoling.
Nu er der jo en Nanzan model fra Tamiya men i 1/72, og jeg er ikke voldsomt begejstret for denne skala så jagten gik ind. Efter en kort søgning fandt jeg et ombygningskit fra WSW i 1/48, så det blev bestilt og afsted det gik. Det var dog med lidt blandede følelser jeg kikkede sættet igennem, så jeg bestilte en 1/72 version for at se hvordan Tamiya mente en Nanzan skulle se ud.
De tre sæt blev efterhånden suppleret med lidt fotoæts og masker som det ses af billedet herover. Således kunne sagen om den videre færd begynde.
Her er til en begyndelse de tre vinger. Øverst WSW vingen der er en nøjagtig afstøbning af hele Tamiyas vinge men med nogle hjulbrønde. I midten er Tamiyas 1/48 Seiran vinge, og nederst deres 1/72 Nanzan vinge. Som man kan se er der stor forskel på 1/72 og 1/48 sættenes placering af hjulbrønde.
Indvendigt er der så yderligere forskelle. Tamiya har absolut ingen ændringer lavet i forhold til deres Seiran! WSW har hævet gulvet og sat dobbeltstyring i. Dog har de blot klippet og klistret de originale dele og lavet et urealistisk gulv på den måde, ligesom det er relativt urealistisk at instrumentpanelet sidder så langt fremme i forhold til rorpedaler.
Det må vist være nok for nu - der kommer en opdatering senere med de øvrige tanker før byggestart. Kik ind igen lidt senere
Erik Gjørup
Hald
Hald
-
- Letter øvet
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
- Kontakt:
Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
oj mand - det bliver en ok kostbar model med 3 modersæt + det løse.
God fornøjelse med projektet.
God fornøjelse med projektet.
Allways look at the bright side of life
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
Ja, det ene kunne have været sparet helt væk - det er et virkeligt unøjagtigt resin sæt, omend der er nogle nydelige metaldele som sagtens kan bruges. 1/72 er ikke rigtigt min force, så den skal nok finde et godt hjem andetsteds. Jeg havde hentet instruktionerne på nettet, men faldt over sættet i en butik hvor den egentligt ikke kostede ret meget, og selve Seiran'en kan jo købes i lavprishobby -20% for tiden (måske - jeg ved ikke hvor længe de havde rabat på alt Tamiya)
Tak for kommentaren - fornøjelsen er stor når plast-spånene fløjter om ørerne på en, men det ved du jo så udmærket med dine egne ombygninger
Tak for kommentaren - fornøjelsen er stor når plast-spånene fløjter om ørerne på en, men det ved du jo så udmærket med dine egne ombygninger
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Dan seifert
- Letter øvet
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 26 feb 2017 20:12
- Geografisk sted: Grevinge
- Kontakt:
Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
Hej Erik
Super spændende...glæder mig til at se hvad du får bygget.
Super spændende...glæder mig til at se hvad du får bygget.
Take care of your life - Get a hobby - build some plastic !
MVH
Dan Seifert
Formand IPMS Danmark
MVH
Dan Seifert
Formand IPMS Danmark
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
Det er blevet til en hel del kløen på det sidste - altså kløen i hovedet.
Jo mere jeg kikker billeder, jo flere fejl finder jeg i resinsættet - og tamiyas 1/72 giver også lidt undren!
Når jeg sammenligner Tamiyas vinge med WSW vingen så kan jeg se at understellet er helt forkert placeret.
Overfører jeg placeringen på 1/72 sættet til WSW, kommer jeg frem til at understellet er placeret 9mm for langt ude på vingen!
Det er simpelthen for stor en fejl til at jeg kan bruge resinvingen! Scratchbyggeri ser ud til at være løsningen.
Fortsættelse følger.
Jo mere jeg kikker billeder, jo flere fejl finder jeg i resinsættet - og tamiyas 1/72 giver også lidt undren!
Når jeg sammenligner Tamiyas vinge med WSW vingen så kan jeg se at understellet er helt forkert placeret.
Overfører jeg placeringen på 1/72 sættet til WSW, kommer jeg frem til at understellet er placeret 9mm for langt ude på vingen!
Det er simpelthen for stor en fejl til at jeg kan bruge resinvingen! Scratchbyggeri ser ud til at være løsningen.
Fortsættelse følger.
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
Efter moden overvejelse gik jeg efter en hjemmelavet hjulbrønd.
Resin ombygningssættet var alt for unøjagtigt, så med lineal, kniv, bidetang, sav og bor gik jeg igang med at snitte lidt
og endte med et par hullede vinger. Nu skal der bare fyldes lidt i nogle andre huller og sådant. . . .
Resin ombygningssættet var alt for unøjagtigt, så med lineal, kniv, bidetang, sav og bor gik jeg igang med at snitte lidt
og endte med et par hullede vinger. Nu skal der bare fyldes lidt i nogle andre huller og sådant. . . .
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
Sid ned!
Tamiyas 1/72 og WSW's 1/48 versioner er uenige om hvordan bagsædet skal placeres.
Og eftersom placeringen vil være afgørende for hvordan instruktøren ser verden måtte jeg jo lige lave en test, og samlede fuselagen med tape med begge muligheder
Først en version som Tamiya tænker den i deres 1/72 version
Den stakkels instruktør vil ikke være i stand til at se nogetsomhelst af verden, hverken under flyvning eller kørsel, ikke engang med hooden åben såvidt jeg kan se.
Så et forsøg med WSW versionen. Det giver et væsentligt bedre udsyn.
Nu kan han se hele verden! (sån da)
Næste spørgsmål; kan han lukke hooden? - den hælder lidt bagtil.
Ja, minsandten - nu kan han både holde varmen OG se hele verden. Sådan må det blive.
Tamiyas 1/72 og WSW's 1/48 versioner er uenige om hvordan bagsædet skal placeres.
Og eftersom placeringen vil være afgørende for hvordan instruktøren ser verden måtte jeg jo lige lave en test, og samlede fuselagen med tape med begge muligheder
Først en version som Tamiya tænker den i deres 1/72 version
Den stakkels instruktør vil ikke være i stand til at se nogetsomhelst af verden, hverken under flyvning eller kørsel, ikke engang med hooden åben såvidt jeg kan se.
Så et forsøg med WSW versionen. Det giver et væsentligt bedre udsyn.
Nu kan han se hele verden! (sån da)
Næste spørgsmål; kan han lukke hooden? - den hælder lidt bagtil.
Ja, minsandten - nu kan han både holde varmen OG se hele verden. Sådan må det blive.
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
Interiør
Jeg skal jo således have besluttet hvad der skal ske med interiøret.
Der er to muligheder som jeg ser det efter beslutningen om at det bagerste gulv skal hæves.
Resin delene eller de originale med lidt modifikationer.
Alt imens jeg jeg ikke er begejstret for resin-delene så vil det jo samtidig kræve lidt mere arbejde at modificere de originale dele. Der må fintænkes.
Jeg skal jo således have besluttet hvad der skal ske med interiøret.
Der er to muligheder som jeg ser det efter beslutningen om at det bagerste gulv skal hæves.
Resin delene eller de originale med lidt modifikationer.
Alt imens jeg jeg ikke er begejstret for resin-delene så vil det jo samtidig kræve lidt mere arbejde at modificere de originale dele. Der må fintænkes.
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
Hjulbrønde
Der blev glattet lidt så der kan laves vægge i brøndene
En omgang Evergreen plade sat i med flydende plastik (også kaldet Liquified Styrene eller LqS). Det tager lidt tid for sådan noget at hærde op, men så er det også lige til at hygge sig med, og det svinder ikke på samme måde som spartelmasse.
undersidere fik en lille plade og en omgang LqS der hvor floats skulle have siddet. Det får så lov at hærde laaaang tid før det tilpasses (det er i øvrigt at anbefale at bygge op med flere tynde lag end en ordentlig klat på en gang)
Der blev glattet lidt så der kan laves vægge i brøndene
En omgang Evergreen plade sat i med flydende plastik (også kaldet Liquified Styrene eller LqS). Det tager lidt tid for sådan noget at hærde op, men så er det også lige til at hygge sig med, og det svinder ikke på samme måde som spartelmasse.
undersidere fik en lille plade og en omgang LqS der hvor floats skulle have siddet. Det får så lov at hærde laaaang tid før det tilpasses (det er i øvrigt at anbefale at bygge op med flere tynde lag end en ordentlig klat på en gang)
Erik Gjørup
Hald
Hald
- Erik Gjørup
- Letter øvet
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 03 sep 2019 14:25
- Geografisk sted: Hald
- Kontakt:
Re: Aichi M6A1-K Nanzan (Tamiya 1/48 Seiran ombygning)
LqS og slibning
Det gik løs med lidt slibning og en sjat LqS mere og mere slibning
Jeg har i første omgang slebet med en grov slibepind (sandingstick) med mindst muligt tryk for at få overfladerne relativt plane.
Og for at komme videre er det forreste cockpit fra WSW sættet sat i som instruktørplads i byggeriet - det blev en del for primitivt med de originale dele til bagsæde.
Der skal lige lidt tilpasning til for at det kan klemmes ind i fuselagen.
Næste gang er der malet smådele vil jeg mene
Det gik løs med lidt slibning og en sjat LqS mere og mere slibning
Jeg har i første omgang slebet med en grov slibepind (sandingstick) med mindst muligt tryk for at få overfladerne relativt plane.
Og for at komme videre er det forreste cockpit fra WSW sættet sat i som instruktørplads i byggeriet - det blev en del for primitivt med de originale dele til bagsæde.
Der skal lige lidt tilpasning til for at det kan klemmes ind i fuselagen.
Næste gang er der malet smådele vil jeg mene
Erik Gjørup
Hald
Hald
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster