Seiran'en var jo lidt af en historie for sig selv. Et ubåds baseret fly, bygget med henblik på et angreb på Panama kanalen! Lang historie kort - man skulle dels have gang i testflyvningerne, dels kunne man se et behov for en trænerversion. Derfor blev der bygget to land-baserede fly primært til test, men også til omskoling.
Nu er der jo en Nanzan model fra Tamiya men i 1/72, og jeg er ikke voldsomt begejstret for denne skala så jagten gik ind. Efter en kort søgning fandt jeg et ombygningskit fra WSW i 1/48, så det blev bestilt og afsted det gik. Det var dog med lidt blandede følelser jeg kikkede sættet igennem, så jeg bestilte en 1/72 version for at se hvordan Tamiya mente en Nanzan skulle se ud.

De tre sæt blev efterhånden suppleret med lidt fotoæts og masker som det ses af billedet herover. Således kunne sagen om den videre færd begynde.

Her er til en begyndelse de tre vinger. Øverst WSW vingen der er en nøjagtig afstøbning af hele Tamiyas vinge men med nogle hjulbrønde. I midten er Tamiyas 1/48 Seiran vinge, og nederst deres 1/72 Nanzan vinge. Som man kan se er der stor forskel på 1/72 og 1/48 sættenes placering af hjulbrønde.

Indvendigt er der så yderligere forskelle. Tamiya har absolut ingen ændringer lavet i forhold til deres Seiran! WSW har hævet gulvet og sat dobbeltstyring i. Dog har de blot klippet og klistret de originale dele og lavet et urealistisk gulv på den måde, ligesom det er relativt urealistisk at instrumentpanelet sidder så langt fremme i forhold til rorpedaler.
Det må vist være nok for nu - der kommer en opdatering senere med de øvrige tanker før byggestart. Kik ind igen lidt senere