Junkers F.13 fra Dansk Lufttransport

Vis dine projekter, der er undervejs. Alle typer, former og udførelser.
Show your projects!
Besvar
Brugeravatar
Michael Boll Jensen
Letter øvet
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Junkers F.13 fra Dansk Lufttransport

Indlæg af Michael Boll Jensen » 28 jan 2026 21:48

Da Revells model i 1/72 udkom engang i 1990´erne, måtte jeg simpelthen eje den - det måtte jo være muligt at lave den med påskrifter til det kortlivede danske luftfartsselskab "Dansk Lufttransport", der opererede for en kort bemærkning i 1925. Man måtte dog indgive konkursbegæring allerede i januar 1926, da det viste sig, at man ikke kunne klare konkurrencen fra det statsstøttede DDL

Selskabet havde to styk F.13 (T-DBOT og T-DKOV) i et bemalingsskema, der var meget tæt på standarden for langt de fleste F.13 fra Junkers. .

Junkers F.13 kan nok placeres i gruppen af de grimmeste fly der har eksisteret, men der er nu noget fascinerende over den alligevel - og når den nu havde dansk tilknytning, så måtte jeg jo have den :D

Sættet er udgivet i flere forskellige varianter, blandt andet også med pontoner. ABA havde mindst et par F.13´er med pontoner S-AUAA og S-AWAA) og da de i en periode fløj mellem Malmø og Kastrup med disse, er det jo oplagt også at bygge et svensk eksemplar.

Jeg have længe grublet over hvordan i alverden jeg skulle lave registreringsbogstaverne på modellen og havde en ide om at jeg måske kunne lave en malemaske, men det blev ikke til så meget, så da Ruben/LN Decals udgave decals til de to maskiner kunne jeg endelig komme i gang. Revells sæt er af ganske god kvalitet og kan bestemt anbefales, det er et ret letbygget sæt, men har en lille skavank, da krængrorene ikke har den rette form, men der findes heldigvis et ombygningssæt med nye krængror som jeg fik hjem fra Haldværk. Disse krængror viste sig desværre heller ikke at have den korrekte form, men kunne heldigvis slibes til, så de blev tilnærmelsesvis korrekte.
F.13 Revell.JPG
F.13 Revell.JPG (197.76 KiB) Vist 221 gange
Sættets krængror skåret af:
F.13 - 1.jpg
F.13 - 1.jpg (239.2 KiB) Vist 221 gange
Master X modifikationssæt:
F.13 mod. kit.jpg
F.13 mod. kit.jpg (37.29 KiB) Vist 221 gange
Tilretning af de nye krængror:
F.13 krængror.jpg
F.13 krængror.jpg (89.02 KiB) Vist 221 gange
Hoveddelene klar til montering:
F.13 - 2.jpg
F.13 - 2.jpg (214.11 KiB) Vist 221 gange
Så langt nåede jeg i dag:
F.13 - 3.jpg
F.13 - 3.jpg (227.58 KiB) Vist 221 gange
mvh
Michael

Torben Klein
Letter øvet
Kontakt:

Re: Junkers F.13 fra Dansk Lufttransport

Indlæg af Torben Klein » 02 feb 2026 10:45

Hvis du skal bruge et par civilister, der skal ud og flyve, så har jeg nogen liggende
Allways look at the bright side of life

Brugeravatar
Michael Boll Jensen
Letter øvet
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Junkers F.13 fra Dansk Lufttransport

Indlæg af Michael Boll Jensen » 03 feb 2026 11:47

Jo tak, det kunne faktisk være sjovt at lave et lille diorama med nogle tidstypiske passager, der er på vej til at skulle flyve. Et par "civilister og en pilot og evt. en mekaniker kunne se fedt ud :)

Jeg har tit tænkt på at det kunne være sjovt at prøve at lave dioramaer, men endnu aldrig gjort det. Tak for tilbuddet!

Besvar