HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Vis dine projekter, der er undervejs. Alle typer, former og udførelser.
Show your projects!
Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Indlæg af Torben Klein » 13 apr 2018 21:53

Forleden dag røg der dette lille sæt fra modelbygningens barndom med som impulskøb.
JEg kunne tænke mig at se, som man måske kunne få noget fornuftigt ud af den alligevel.
Thi, jeg ved jo godt, at hun f.eks. har alt for mange sejl !!!
Men det kunne være skægt at prøve, om man kunne komme lidt nærmere en skalamodel på dette gamle sæt.

Billede


Som altid: en rundtur på Google for at finde lidt baggrundsmateriale:

Billede

Billede

Billede

Billede

Andre har fået samme tanke og viser bl.a, hvorfor master og sejl er helt ved siden af:

Billede

Billede


Her tager jeg så udgangspunkt.
Jeg scanner en skrogside i 1:1 og bruger den i photoshop.
Så tager jeg skalategningerne og får dem til at passe til modeldelen.
Så har jeg arbejdstegninger at gå ud fra.

Billede



Til at begynde med, så vælger jeg at se bort fra detaljerne på skibssiden og fjerne dem.

Billede


Så printede jeg 2 skibssider og satte på¨modellen som master.
Derefter kunne jeg bore alle kanon-positionerne ud igen og forsyne dem med mere veldefininerede kanonluger af plastikark. Kanoner vil blive sprue.

Billede


Bunden skæres af, så det bliver en vandliniemodel. Så kan der også blive til en bundplade, der kan være med til at holde fast på den nye master, der skal laves..

Billede


Det viser sig også, at selve dækket er håbløst.
Dækket skal stoppe vinkelret på siden lige inden bovsprydet.
Det hules også lidt ud til en mere luftig oplevelse.

Billede


Der tages mål til nyt hoveddæk og 1. kanondæk.
For hoveddækket har en stor åbning, der giver udsyn til første kanondæk, og det vil pynte gevaldigt på modellen.

Billede


1. kanondæk er på plads, og der er lagt stopklodser ind, så hoveddækket bliver oppe. (for der skal være plads til kanoner på dækket.)


Lidt skyt til skibet.
6 kanoner er på plads, og ellers ses produktionsrækket til skyts. Plastikplade med sprue.

Billede


1 række på plads. Jeg gad ikke lave hjul også, så det er bare et "dut" med en sort Posca pen.

Billede


Her er kanondæk, hoveddæk og akterdæk lagt på som scratchbygning. Et helt andet (og lidt mere korrekt) udtryk end det oprindelige dæk. Det er lidt håbløst.

Billede
Allways look at the bright side of life


Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Indlæg af Torben Klein » 15 apr 2018 11:33

Så skal der laves master.
Foreste mast er scratchbygget, sammenlignet med den mast, der følger sættet. Den nye mast er lavet af 13 enkeltdele, det er næste lige så mange dele, som hele sættet oprindeligt består af ;-)

Billede


En dag med hygge-bygge på Vestegnen giver mulighed for at lave alle 3 master.

Billede


Min reservedelskasse kunne levere nye chalupper til hoveddækket, og de kan afkortes i agterstavnen, så det bliver korrekt.

Billede


Jeg har hentet Airfix instruktionen til deres 1:180 sæt, det er her en god hjælp til at bygge bovspryd.

Billede


Så kommer der nok ikke flere dæksdetaljer, (igen er den store Airfix instruktion en god inspirationskilde), nu står den for det første store malerprojekt: Skroget!

Billede
Allways look at the bright side of life

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Indlæg af Torben Klein » 16 apr 2018 10:50

Store maledag.
Der blev startet med gul over det hele.
Så blev der forsigtigt malet sorte streger mellem kanonlinierne, og kanonportene fik sort på oversiden.
- efter at have lavet den ene side, så måtter der lidt TV til, før der var mod til at gå i gang med den anden side.

Billede

Men nu kan man også tydeligt se, at kanonlemme er sorte overpå og røde på undersiden.

Billede


Så når vi til sejl. Delene fra sættet bliver for grove til at bruges. Men - de kan danne master for egenproduktion.
Jeg vælger igen min favoritmåde, serviet opløst i meget tynd snedkerlim.
En snip serviet lægges over plastiksejlet og gennemvædes med tynd snedkerlim. Så tørret servietten ud og bliver helt stiv og til at arbejde videre med.
Dog, gad vide om de er til at få af plastikdelen bagefter.

Billede


Det gik ufatteligt nemt, så her er der et genoptryk af alle sejl i servietform.
De kan vist bruges "as is", for de har stofstruktur, brækket hvid farve og semi-transparente, så de er lige til at sætte på modellen.

Billede
Allways look at the bright side of life

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Indlæg af Torben Klein » 17 apr 2018 21:49

Det trækker op til noget rigging.
Det vil ske med strukket sort sprue, venligst stillet til rådighed af Pete Nellerman
Inden master bliver rejst og det hele går løs, så øver jeg mig lidt med nogle rebstiger til øverste udkiksplads.
Det bliver ikke komplet skala-tro, men kommer optisk til at give et godt indtryk og det er til arbejde med i praksis.
Der limes først de 3 lodrette snore på plads, og så lægges tværsnore på en efter en. De trækkes gemmen penslen med flydende lim og lægges så på.
Derefter tørrer de op og kan klippes til.
Det slår rigging på dobbeltdækkere til enhver tid.

Billede
Allways look at the bright side of life

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Indlæg af Torben Klein » 20 apr 2018 15:00

Det trækker op til, at master kan rejses.
Inden da skal der tages stilling til, hvad der skal ske på agterspejlet, der bare er en glat flade.
Med sætter kommer et print til agterspejl samt flag.
Dem vil jeg prøve at lave til decals i stedet for, for det tror jeg bliver en smule bedre.

Jeg har tegnet flagene rent i Photoshop.
Planen er så at lave dem som decals og lægge dem på de tynde plader af plastik, som jeg har givet sære former over sagte ild.
Når en af flagene er sat på, kan plastikken klippes ren, og så burde den anden side passe ind.
Det kan ende med nogle OK flag, tror jeg.
Agterspejlet fandt jeg et godt billede af fra en større model (det til højre).
Men jeg ender nok med at bruge det til venstre, som er et billede af det virkelige skib, og som så er hevet i i Photoshop med "distort", til det passede i størrelsen.

Billede
Allways look at the bright side of life

Henning Toldbod
Rookie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08 mar 2017 11:54
Kontakt:

Re: HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Indlæg af Henning Toldbod » 20 apr 2018 19:26

Dem er jeg spænd på at se.
Det er er vildt project du har begivet dig udi, men det er jo det der gør hobbyen så spændende.

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Indlæg af Torben Klein » 22 apr 2018 20:40

Så viste jeg stolt mine plastikflag til Kirsten, og hun sagde meget fornuftigt: "vil det ikke blive flottere med serviet".
Det har hun ret i, og så prøvede jeg at støbe flagene i serviet efter samme princip som sejlene.

Billede


Det blev så til disse resultater

Billede


Her er det lagt 1. decal på.
Så har jeg opdaget, at det nok kunne være en fed ide at overfladebehandle dem inden, for de bliver helt bløde igen, når de får et vådt decal på.
De får til gengæld en fed struktur.

Billede


Jeg havde overvejet at lave det decal af bovsprydet også, men er snød jeg og nøjede med et par malerklatter i samme mønster som på billedet. Det er trods alt kun 3 mm stort, så der var nok ikke kommet mange flere detaljer med ud på printeren.

Billede


Så er der rejst master og bovspryd og der lægge op til festlige aftener med sort sprue og rigging.

Billede
Allways look at the bright side of life

Torben Klein
Letter øvet
Indlæg: 351
Tilmeldt: 01 mar 2017 18:23
Kontakt:

Re: HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Indlæg af Torben Klein » 27 apr 2018 14:25

Så er flagene færdige. De har fået en rigtig fed stoflighed, men jeg forfalder ikke til at prøve det for tit.

Billede


Der begynder at blive rejst rigging og rebstiger til udsigtsplatformene.

Billede


Så kan man hygge sig med at lægge tværreb på. Det er plastiksprue kørt igennem penslen til noget flydende lim. Kort tid efter "bider" limen og sprue kan placeres på de lodrette reb.
Det kan betale sig at holde "lige venstremargin", så man kun skal klippe rent på den ene side (hvor der er bedre plads).
Jeg har indkøbt et par neglebåndssakse til dette arbejde, thi de har meget slank spids.

Billede


Så gik der lidt mere nørd i det, og jeg kasserede mine grønne ankre og lavede nye "et par my mindre".
Ringen på toppen af ankrene er strakt sprue, forsigtigt boret ud, først med 0,5 mm, så med 0,6 mm og så med 0,8 mm på langsom omdrejning, så plastikken ikke smelter.
Skåret fri med stor forsigtighed med et nyt, skarpt, skalpelblad.
For jeg vil gerne have en trosse igennem, og den skal kunne bevæge sig frit, så den kommer til at hænge ordentligt.

Billede
Allways look at the bright side of life

Henning Toldbod
Rookie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 08 mar 2017 11:54
Kontakt:

Re: HMS Victory - 1:"pose ell. æske" - Airfix

Indlæg af Henning Toldbod » 27 apr 2018 23:32

jeg er vildt imponeret over det resultat du har opnået, specielt når man ser på udgangs punktet.

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst