IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:56 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Japanske infanterister WWII
Indlæg: tors sep 15, 2011 11:34 am 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 28, 2005 10:43 pm
Indlæg: 285
Geografisk sted: Odense
Hej alle. Jeg har nogle sæt fra masterbox med japanske soldater (infanterister/marineinf.). Jeg kunne godt tænke mig at opgradere kvaliteten lidt med nye hoveder, hjelme, våben eller hvad der nu kan lade sig gøre. Jeg kan dog ikke finde produkter af denne art på markedet. Har i kendskab til producenter af ovennævnte ting?

MVH Johan.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Japanske infanterister WWII
Indlæg: tors sep 15, 2011 5:47 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Jeg kan nemt følge dig, Johan. Men ud over Hornets hovedsæt med nøgne asian heads, findes der ikke rigtig nogle producenter der har kastet sig over japanske hoveder og tilbehør for infanteri. Det er desværre ikke et område som der synes at være tilstrækkeligt kommercielt interesse for hos producenterne.

Dit omtalte sæt har jeg selv og selvom jeg personligt synes hoveder og våben er ok, kan det selvfølgelig være spændende at give dem et lidt anderledes udseende.

Følgende kan du prøve at opspore: Airfix Multipose 1/32, Japanese Infanteri. Selvom skala ikke er 1/35, er størrelsesforskellen mellem MB's figurer og Airfix do. indenfor det acceptable. Sættet blev genudsendt sidst Airfix var et selvstændigt firma. Nu laves alle udgivelser stort set i Kina og hvem ved - måske genudgives så dette sæt igen? Jeg har selv et fra 1. og 2. udgivelseperioden, så skulle det blive helt umuligt for dig at finde sættet selv, så kan vi evt. finde ud af noget mht. våben og udrustning.
Dragon udgav også tidligere et sæt Japanese Infanteri, Iwo Jima 1945. De har dog været ude af kataloget i nogle år, men Blast Model fra Frankrig ligger inde med et større sortiment at tidligere udgivede Dragon figursæt. Heriblandt dette sæt, sidst jeg var inde og kigge på hjemmesiden. Her passer våben og udrustning nok størrelsesmæssigt bedre til MB's.
Fine Moulds (Japan) har lavet 2 panserbesætningssæt, hvor hovederne er løse. Kvaliteten og detaljer kunne være bedre - men evt. også en mulighed.
Endelig er Tamiya's gode gamle figursæt stadig brugbart (stadig i kataloget, men svært at støve op. Her kan jeg dog også hjælpe dig :P ) omend geværerne måske kommer til at virke en smule for små. Men med det pauvre udvalg af japanske figurer, 2VK, må man nøjes med hvad der findes :cry:


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Japanske infanterister WWII
Indlæg: fre sep 16, 2011 1:00 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Jeg glemte lige at pointere at hvis dine overvejelser går på at give figurerne automatvåben som f.eks. maskinpistoler, er mulighederne ganske få. Hæren indkøbte kun et mindre parti tyske Bergman MP's (lavet af Dragon og Tamiya) frem til 1940 og fremstillede derefter kun enkelt type egen produceret model, Type 100, i perioden 40-44. Er kun set i Airfix's udgave. Den havde et bananmagasin siddende vandret udfra løbet og kunne både udrustes med bipod og bajonet, af samme type som deres 6,5 og 7,7mm Arisaka rifler.
Bergman'en blev tilsyneladende kun brugt i Kina og Manchuriet og efter '41 med sikkerhed også ved erobringen af Malaysia.

Af tunge våben har RPM (Polen) lavet et nydeligt 6,5mm Taisho tungt MG på tripod i plastik, mens Plus Model har lavet 7,7mm udgaven i resin - begge sæt kan anbefales, selvom vejledningen hos RPM er noget forvirrende, hvis man vil lave AA affutageudgaven. Et katanasværd medfølger i sættet.

Japanerne brugte også flammekastere tidligt i krigen, navnligt på Corrigidor og Bataan halvøen. En sådan skal dog scratchbygges. Tamiya's amerikanske fra deres US våbensæt kan bruges som udgangspunkt, ved at fjerne dens ventilstudser, vende den 180 grader og bevæbne sig med gode referencer for at lave resten. Det sidste er det sværeste :(

Generelt var hærens udrustning meget ens mellem 1931-45. Det skyldes i høj grad begrebet bushido - samuraiernes æreskodeks, der blev indpisket rekrutterne: offervilje,mod og beslutsomhed kunne til enhver tid opveje manglen på moderne teknologisk materiel. Det viste sig ikke at holde helt stik.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Japanske infanterister WWII
Indlæg: tirs sep 20, 2011 10:41 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 28, 2005 10:43 pm
Indlæg: 285
Geografisk sted: Odense
Tusind tak Niels for det detaljerede svar. Vi må vel bare vente lidt endnu før at det kommer på markedet. Jeg havde selv set at Blast havde Dragon sættet, men det er jo også af ældre dato og nu, hvor Dragon lige har udgivet den japanske amfibiekampvogn, så kunne man jo håbe at de havde noget mere japansk på vej. Ellers er der Fine Molds, men igen, ikke så meget detaljering.

Tak, MVH Johan.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Japanske infanterister WWII
Indlæg: fre sep 23, 2011 3:29 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Velbekomme, Johan :) Rart at høre at Dragons lille amfibiepanser Type 2 KA-MI, endelig er dukket op. Jeg var også begyndt at spørge mig selv om den skulle ende med at blive føjet til listen over deres "next item 20??" lovede projekter, som så alligevel bliver til ingenting.

Måske har Puma Hobby en med på hylderne, til DM? Ville være en sikker salgsvinder hos mig, med dens spøjse fyrtårnslignende kommandørkuppel :D


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Japanske infanterister WWII
Indlæg: lør sep 24, 2011 12:51 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 28, 2005 10:43 pm
Indlæg: 285
Geografisk sted: Odense
Ja, den er særpræget og en god kandidat til en ordentlig omgang weathering. Det er nu ellers ærgeligt at der ikke bliver udgivet mere japansk materiel og figursæt. Jeg var på militærmuseum i Tokyo tilbage i 2009 og det er jo ikke fordi der ikke findes en masse kørertøjer, kanoner, maskingeværer m.m. som producenterne kunne begive sig ud i.

- J


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Japanske infanterister WWII
Indlæg: søn sep 25, 2011 6:34 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Jeps - her midt i en klynketid :wink: kunne vi begge to sikkert sagtens opstille en længere liste over "most wanted japanese items".

Faktisk findes der småproducenter der laver spændende japansk isenkram. F.eks. faldt jeg i et Steelmaster nummer billeder af det japanske trippel 13mm AA MG på sin piedestal i 1/35 fra et Hong Kong firma (vistnok Pit Road eller Skywave Models).
Desværre støbt i hvidmetal og til en astronomisk gak-gak pris :( :(

Det samme gør sig gældende med Fine Moulds 37 og 47mm AT kanoner: også kun i metal og til uhyrlige priser :roll:
Men der findes tydeligvis kunder til sættene, da det lader til at de altid bliver udsolgt som lyn og torden, hos de forhandlere der lejlighedsvis har dem til salg.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Japanske infanterister WWII
Indlæg: man nov 28, 2011 7:25 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Som epilog kan nævnes at der faktisk har eksisteret en lille japansk producent, der lavede både ombygnings - og hele resinsæt af de mere usædvanlige japanske køretøjer fra 2VK.

Jeg ved jeg har en artikel om dette firma i et af mine mange engelsksprogede hobbyblade. Men selv efter 2 dages marathongennemsøgning, lykkedes det mig ikke at finde den forb..... artikel. :evil: Så det bliver på ren fotogen hukommelse: firmaet hed enten Arishima eller Arishma og lavede bla. en amfibielastbil, som havde en form som en båd, placeret ovenpå et 2-akslet Toyota chassis. Ideen var simpel: man kørte køretøjet ud i vandet og når skroget begyndte at flyde, blev akslen frakoblet indefra fartøjet og som derefter blev stående på havbunden, til senere bjergning. Der blev kun produceret ca. 200 stk. IRL

I sin tid kunne de fåes via hobbylinkjapan, men pr. d.d. lader det ikke til at firmaet eksisterer længere. Priserne som jeg husker dem, var også oppe i den rigtige tunge ende - så det er sikkert forklaringen.
Tilbage er der så kun mig bekendt MR Models fra Tyskland, som stadig skulle forhandle sine ombygningssæt i resin og metal, til Tamiyas Chi-ha kampvogn. Her er der mulighed for forskellige SPG udgaver, fra både hær og marinen.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Japanske infanterister WWII
Indlæg: man nov 28, 2011 9:07 pm 
Der var et japansk firma ved navn Arima der lavede 1:35 resinsæt. Det gik ned i 1994.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Japanske infanterister WWII
Indlæg: man nov 28, 2011 9:41 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Tak Bjørn :) det er meget tænkeligt at det er det firma. Så ved jeg i det mindste hvilken årgang af bladbunkerne, jeg må gennemgå med større tættekam. Når man ikke tænker japansk til dagligt, kan det jo sagtens forekomme at navnet ikke bliver helt korrekt.

I øvrigt kan jeg på vores indlæg se at forumsuret stadig kører på sommertid - men det har vist også været oppe og vende i tidligere år. :lol:


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team