IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre apr 19, 2024 9:55 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: mat lak
Indlæg: ons jul 13, 2005 4:48 pm 
Efter at jeg er begyndt at bruge airbrush, er jeg gået helt og holdent over til at fortynde (Humbrol) maling og lak med Hombrols egen "Enamel Thinner". Det skal man jo :?
Men i den forbindelse er jeg stødt på et problem, jeg aldrig har haft før - matlak (49) bliver efter fortynning stille og roligt til en gelé/grødagtig masse.
Det sker sjovt nok ikke med andet.
Er der en behjertet sjæl der kan forklare mig hvad jeg gør galt?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: ons jul 13, 2005 6:27 pm 
Nu er det desværre ved at være længe siden jeg brugte Humbrol. Men til Model Master er der en fortynder til normal maling og en anden til lak, måske det samme gør sig gældende med Humbrol ??


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: ons jul 13, 2005 7:05 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Din lak er simpelthen for gammel, eller har været delvist fortyndet før.

Medmindre den lak du bruger er den i den firkantede gennemsigtige flaske - for der er Humbrols fortynder ikke kompatibel med acryl lakken. Der skal du bruge en acrylfortynder. Gunzes plejer at være den rette.

mvh.

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel:
Indlæg: ons jul 13, 2005 8:30 pm 
Hej

Hmm.....det er muligt at lakken har været for gammel første gang, jeg var ude for fænomenet. Anden gang var det nu altså en nyindkøbt bøtte, men den kan selvfølgelig have stået for længe i butikken?
Du skriver "har været delvist fortyndet" - jammen jeg fortynder da mine lakker løbende når det er nødvendigt, det har da aldrig givet mig problemer ellers. "Må" man ikke det?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: ons jul 13, 2005 9:04 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Ja og nej. Ja, hvis du bruger malingen inden for 'rimelig' tid. Nej, hvis du ikke gør, for så skiller malingen som en sovs og det er næsten umuligt at få den rørt ud. Hvis du så fortynder yderligere kan du opleve det at malingen bliver gradvis tykkere inden for kort tid. Især Humbrol har jeg været ude for gør dette. Tamiya, Gunze og andre acryl'er opfører sig lidt anderledes i den henseende. Kvaliteten af fortyndermidlet (terpentin) er også afgørende. Brug ikke slave terpentin fra byggemarkedet - men brug istedet enten Humbrols egen eller endnu bedre - den fra Testor der hedder airbrush fortynder.

mvh.

Flemming


Sidst rettet af Flemming Hansen ons jul 13, 2005 9:36 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel:
Indlæg: ons jul 13, 2005 9:29 pm 
OK ja men så blev jeg da det klogere. Når jeg tænker tilbage kan jeg da også godt komme i tanker om enkelte malinger som efter nogen tid har opført sig egendommeligt. Som nævt bruger jeg p.t. kun Humbrols Thinner, og kunne da ikke drømme om at bruge almindelig terpentin til andet end at rense i!


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team