IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre apr 19, 2024 7:38 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Modelbygge-projekt i sommerhus eller ferielejlighed
Indlæg: ons jul 13, 2005 9:42 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Når ægtefællen slapper af med en tyk bog, længes modelbyggeren hjem til hobbyrummet... Hvad skal modelbyggeren stille op med sig selv i sommerhuset eller ferielejligheden, hvis han ikke har lyst til at læse bøger eller dase i solen..? En hel uge med masser af tid – mens hobbyrummet er langt borte…

Modelbyggeren skal selvfølgelig bygge modeller – også i sommerhuset eller ferielejligheden langt væk hjemme fra. Jeg har en plastværktøjskasse, hvor der nemt kan blive plads til det mest nødvendige værktøj.

Modelbygning i sommerhus eller ferielejlighed kræver imidlertid nøje planlægning. I 2003, for eksempel, planlagde jeg at opøve færdigheder i biplan-bygning skala 1/72.

Tre (billige) sæt blev medtaget. Et antal tonkin grillspyd, der skulle flækkes og tilslibes til vingestivere, fluebindetråd til vingebarduner, små bor (0,3 og 0,4 millimeter), CA-lim og vandslibepapir til pålimning på klodser af balsatræ kom med i værktøjskassen. Planen var at opøve en sikker teknik i at montere øverste vinge præcist på de tilslebne tonkin-vingestivere og derefter rigge modellen med vingebarduner af fluebindetråd.

Biplan-modellerne, Avro 504, blev samlet uden nogen form for detaljering og bemaling. Derefter blev indsatsen koncentreret om montering af øverste vinge. Det gik - efterhånden - over forventning, især da jeg fik udviklet en jig til midlertidig fiksering af øverste vinge.

Som ferie-projekt i 2004 gik jeg i gang med at skrabe forsænkede panellinjer på en 1/72 Revell B-26. Efter 4-5 timers træning gik det faktisk fortrinligt. De fabriksfremstillede forhøjede panellinjer kan bruges som ”linealer”. Til slut slibes alle delene med vandslibepapir, hvorefter modellen kan samles på normal vis.

Selvfølgelig kan der bygges på modeller i sommerhuset eller ferielejligheden. Det kræver blot nogen planlægning.

God byggelyst
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel:
Indlæg: ons jul 13, 2005 9:55 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 3:25 pm
Indlæg: 69
Geografisk sted: København Ø
Det hedder ikke ferie, Ole, det kaldes en træningslejr.

Jeg håber, at det ikke er eksklusionsgrund at tage på to ugers ferie til det sydfranske uden nogen intention om at tænke på modelbygning ;-)

Mvh Mikkel


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tors jul 14, 2005 10:25 am 
Det er da specielt en grund til og kigge sig omkring når man er på ferie i udlandet, da man jævnligt finder sæt til nogle priser som selv bossen kan acceptere :D :D
Jeg fandt f.eks. en Heller 1-72 Hawk eye med franske mærker i en lille butik som solgte papir ting men inde bagest i butiken, inde i et lidt halv mørk hjørne havde han en pæn samling af sæt mest Heller men men men jeg havde konen med og plads når vi skulle flyve hjem.....

Pris var forresten meget rimlig ca. 70 Dkr, så der er også modelbyggeri på Acorerne. 8) 8)

Forsat god sommer


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team