IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tirs jul 05, 2022 6:27 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hjemmelavede decals
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Værløse
Hej
Emnet har været oppe før, men som med så meget andet, så løber udviklingen stærkt og bedre printere og materialer kommer på markedet. Jeg har nu eksperimenteret et stykke tid og er klar til at lægge erfaringerne på bordet.
Den første udfordring er decalark. Klar eller hvid. Inkjet eller laser? Det kan blive dyrt eller mindre dyrt alt efter hvor man kan finde det. Som så meget andet, så er nettet en god ting til at finde den slags. De her er hurtige og billige og det er førsteklasses papir. http://www.craftycomputerpaper.co.uk/ Gå efter decals paper linket og du er her: http://www.craftycomputerpaper.co.uk/productlist.asp?catid=14&RootCatID=14

Jeg har investeret i en fotoprinter med individuelle farvepatroner. Den kan printe flotte fotos, så måtte den vel også kunne bruges til decals? Canon IP4300 kan nu fås i en opgraderet udgave, men koster langt under en tusse, hvilket er ganske rimeligt. Lad være med at bruge de helt billige modeller man får kastet i nakken rundt omkring. Gå efter lidt bedre kvalitet og en papirgang der er så lige som mulig. På IP 4300 er der en papirfødningsbakke på toppen der hælder bagud, så papiret kun skal bue en anelse inden det kommer ud. Man kan også 'få' printere der kører helt lige, men så er prisen en anden og de fylder ad h... til. Det er jo dermed en ink jet og bemærk at det er ikke lige meget hvilket papir man bruger i hvilken printer! Papiret fra Crafty er mærket på bagsiden med inkjet clear eller white - det er nemlig totalt umuligt at se forskel.

Godt - det var papir og printer. I princippet kan man godt skrive et eller andet i word eller printe et logo ud fra en scanning. Men hvis man skal kunne skalere sine print meget nøjagtigt bliver man nødt til at få et pc tegneværktøj af en art. Jeg bruger selv Corel Draw, som jeg har fedtet med i mange år. Det er et vektor tegneprogram, hvilket vil sige at man kan skalere op og ned uden nogen form for tab af kvalitet. Det er kun printeren der er begrænsningen.
Da jeg mest beskæftiger mig med biler kan vi tage udgangspunkt i et mærke hertil. Lad os f.eks. tage teksten ”Marlboro”. Da disse mærker ikke længere er vedlagt i sæt på grund af diverse lovregler, så er det nærliggende at printe den slags, da disse i mange tilfælde står på hvid baggrund. Der er så følgende muligheder:

1. Du har et eksisterende decal, men måske i en forkert størrelse. Scan det ind i høj kvalitet og importer i Corel Draw, hvor det så kan skaleres og herefter udprintes. Det er hurtigt, men hvis udgangspunktet er dårligt bliver dit print ikke bedre.
2. Du kender lige præcis hvilken font der bruges eller kan tilrette en eksisterende i Corel Draw. Så er det bare at skrive ordet og angive farven – i dette tilfælde sort – og herefter skalere. Vupti. Det er en fin metode, der samtidig er hurtig. Der er intet kvalitetstab ved op eller nedskalering.
3. The hard way. Du bliver nødt til at trace et scan bogstav for bogstav eller logo for logo. Resten er som for punkt 2.
Udprintning.
Så kommer vi til det sjove. Print. Når jeg er klar til at printe dine decals, så gør jeg følgende for at spare på det trods alt dyre papir. Sæt din grafik elementer i en eller flere linier i toppen af arket på skærmen, så man efterfølgende kan klippe af og bruge resten af papiret i et senere print. Tryk så på print, men inden du trykker OK, så skal du lige under ’egenskaber’ angive papirtype som blankt fotopapir (Eller lignende) og print kvalitet til høj. Derefter trykker du ok og du vil så se knivskarpe print komme ud af printeren! Inden de kan anvendes skal de efter et par timers tørretid (For at være på den sikre side) have en gang metal primer fra spraydåse… ja der stod metal primer. Der kan man enten bruge Gunzes eller Tamiyas. Resultatet er det samme. Først et let tyndt lag og derefter et lidt kraftigere lag, så mærkerne bliver grundigt forseglede. Pas lidt på når mærkerne skal klippes til. Undgå at ’punktere’ kanten om man så må sige idet vandet så kan trænge ind under lakken og så bliver resultatet ikke det ønskede!
Begrænsninger. Du kan ikke printe hvid eller lyse farver på klare ark. Det er papirets farve der er grunding. Jeg har prøvet at lave hvide bogstaver på sort baggrund, hvilket gøres ved at bruge hvidt papir og lave grafikken rundt om. Kan sagtens lade sig gøre, men man skal lige have det i mente inden man kaster sig ud i eksperimenter. Men derfra kan man stort set lave alt. Et fascinerende nyt område at bruge tid på!
Mvh
El P

Profil Email  

Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]