IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 6:38 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Åben dokumentationsklasse
Indlæg: ons sep 18, 2013 11:06 am 
Jeg har et spørgsmål vedr. ovennævnte klasse.
Som udgangspunkt synes jeg det er en rigtig spændende mulighed for at deltage med et projekt man har lagt lang tids research i, men jeg har også en lille tvivl m.h.t. hvordan den fra DM's side fortolkes, derfor dette spørgsmål:

Hvilken af følgende modeller egner sig bedst til denne klasse?
Jeg ved udmærket godt at begge kan gå i denne klasse, men hvilken der egner sig bedst er mit spørgsmål.

MODEL 1
Vi er tre som hver har bygget en Messerschmidt Me 109 G-10 ud fra et fotografi og en farveplanche. Vi ville se, hvordan tre personer fortolker billedet forskelligt og decals skulle man selvfølgelig selv finde en løsning på.

Mit fly blev et Hasegawa 1/48 Me 109 G-10 og det kunne vel så blive et emne til denne klasse, hvis jeg vedlægger foto og farveplanche.

MODEL 2
Et andet emne kunne være en ret kedelig model i 1/35 af en ret kedelig stålbunker "Boilertype" som de allierede kaldte den:
OT Stahlunterstand Type Z.
Den er schratchbygget, men det er ikke så meget det som det faktum, at jeg, (Eller nærmere min polske modelbygger kontakt) har måttet grave alting frem bogstaveligt talt, lige fra det første spadestik, hvor man kun kunne se en rund stål konstruktion med ovnrør.
Senere, efter at han kom ind i bunkeren, sendte han mig billeder og mål så jeg nu er i stand til at færdiggøre en model på en måde, så man kan se ind i konstruktionen.
Der er efterhånden kommet billeder på nettet af typen. Den blev bl.a. brugt som personel-bunker i Italien og Østfronten, men jeg har til dato ingen tegninger set på nettet endnu, udover den som min kontakt lavede til mig.

Mvh
Ole


Top
  
 
 Titel: Re: Åben dokumentationsklasse
Indlæg: ons sep 18, 2013 11:36 am 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Ole

Jeg tror nr. 1 vil være nemmest at formidle til dommerne, hvorimod nr. 2 nok kan være den mest spændende, men vil måske være svær at overskue/beskrive? Men alt kommer an på udførelse og den vedlagte dokumentation og der har i tidens løb været mange gode - men også en del misforståede. En klassiker er at vise et par billeder af et eller andet emne og så have en model af samme - men modellen har ikke samme serienummer f.eks.

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Åben dokumentationsklasse
Indlæg: ons sep 18, 2013 12:07 pm 
Det er faktisk ret simpelt, man skal kunne dokumentere hvorfor den model man stiller op med ser ud som den gør. Denne dokumentation vises bedst med fotos og så er det op til dommerne at vurdere om resultatet ligner fotografiet. Den med en bil stående "maven" med hjulene ud til siden var der jo ikke dokumentation for.
At vedlægge en række tegninger er efter min mening ikke tilstrækkeligt, da de kun dokumenterer, at der er nogen der kan tegne. Fotos af det udgravede er derimod helt fint og så kan tegningerne hjælpe på forståelsen.
Et godt råd er at gøre det enkelt. En tyk mappe med fotos er over målet, men et enkelt foto så dommerne kan se at modellen ligner må være sagen.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Åben dokumentationsklasse
Indlæg: ons sep 18, 2013 9:35 pm 
Tak for jeres svar.

Jeg har ikke tænkt mig at tilmelde flyet til denne klasse. I min optik er det simpelthen for nemt, jeg har sagt det før her i forum. Næsten alle modellerne som tilmeldes til konkurrencen vil kunne indgå i denne klasse, da de fleste, selvom de har sættets malevejledninger og decals på sig, er udført efter et eller andet forbillede, hvis billede man hurtigt kan Google sig til.

Men jeg vil gøre brug af Bjørns råd og forsøge at gøre noget ud af præsentationsmaterialet med overskueligheden in mente. Altså hvis jeg får modellen gjort helt færdig.

Ole


Top
  
 
 Titel: Re: Åben dokumentationsklasse
Indlæg: ons sep 18, 2013 9:39 pm 
Hej Ole og andre,

Hvis man ikke stiller op i dokumentationsklassen (klasse M), er der ikke nogen grund til at lave noget materiale, for det må ikke ligge ved modellerne af pladshensyn.
Nej, næsten alle modeller der stiller op ved DM kan ikke indgå i klasse M, da der netop her skal foreligge en dokumentation (heraf navnet på klassen :mrgreen: ). Klassen blev oprettet for os der er helt vilde med at bygge et køretøj nøjagtigt som et billede vi har set.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Åben dokumentationsklasse
Indlæg: ons sep 18, 2013 10:57 pm 
Jeg er godt klar over, at det er den eneste klasse man må lægge materiale ved!
Men er der nogen som kan gennemskue om man ikke har formastet sig til at gøre det i omvendt rækkefølge? Altså at bygge ud af æsken og så finde frem til billederne som dokumentationsmateriale på nettet bagefter, for de findes!

Nå nok om den ting, jeg har nok bare fra starten ønsket for meget af den klasse.

Mvh Ole


Top
  
 
 Titel: Re: Åben dokumentationsklasse
Indlæg: fre sep 20, 2013 10:46 am 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Ole

Jeg tror du gør det mere akademisk end det egentlig er.

Udgangspunktet i sin tid var at vi var blevet trætte af den evindelige diskussion, der i reglen ramte modeller der vandt:

"Den antenne er forkert"
"Den farve forkert"
"De mærker har den aldrig fløjet/kørt/sejlet med"

Da dommere med garanti ikke kan vide alt om alt blev det valgt at 'autenticitet' kun er et bedømmelsespunkt i klasse M. Hvordan man så vælger at gøre det er op til modelbyggeren. Med hensyn til dokumentation er vi kommet frem til at 'less is more'. Det skal absolut ikke være en læderindbundet bog om byggeprocessen - det er jo misforstået, for det er ikke byggeprocessen der skal dokumenteres - men derimod forbilledet, der skal sammenlignes med den model der står på bordet.


At vi i de andre klasser ikke har autenticitet indblandet viser denne model der opnåede en 2.plads i 2001:

Billede

(US Navy har aldrig brugt F-4E, så mærker og bemaling er ren fiktion)

Så der er faktisk også plads til What If!

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Åben dokumentationsklasse
Indlæg: lør sep 21, 2013 11:02 am 
Jeg mener ikke jeg gør det akademisk, men som sagt har jeg nok lagt for meget i den klasse idet jeg i navnet "Åben dokumentationsklasse" har troet at se et sted, hvor man kunne konkurrere med modeller som man har måttet konstruere helt fra bunden ud fra materiale man selv møjsommeligt har skaffet frem. Her kunne fremlæggelsen tælle med ved bedømmelsen og et behov for en læderindbunden tyksak kunne så trække ned.

Men jeg takker for svarene!!

Mvh Ole


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team