Hej
Brandvarme billeder fra det sydlige Tyskland. Sidder netop nu på et hotel i Kassel og så er der jo ikke andet og lave end at plyndre minibaren eller uploade billeder via den særdeles prisgunstige (for hotellet) internetforbindelse! Tiden siden at det eneste stykke mekanik der blev medbragt på sommerferien var det lille konfirmations Kodak Instamatic er forlængst glemt - uden digital kamera, bærbar pc, internet forbindelse mm. mv. er en ferie jo ikke komplet. :lol: Så efter en uges 'badeferie' i Østrig - altså bade i det der kommer fra oven var det jo en fornøjelse at komme tilbage til varmen og to cifrede varmegrader. Herunder havde jeg fået kuppet mig til et besøg på det tekniske museum i Sinsheim nær Heidelberg i det Sydlige Tyskland. Jeg blev opmærksom på dette museum efter at have læst at det nærliggende museum Speyer (ca. 30 minutter væk) vill få Buran (Den russiske kopi rumfærge) på permanent udstilling. Men dog først sidst på året! Fnys. Men Sinsheim er absolut et besøg værd, hvis man er i nabolaget.
Hjemmeside:
http://www.museum-sinsheim.de/Men nu til et billedudvalg.
Nej det er ikke en udstilling om 'Back to the future' - det ER en rigtig bil en De Lorean - meget 'praktisk' blev den leveret som en køkkenhvidevare af idag - i rustfrit stål - ubehandlet naturligvis!I dette køretøj har nogle personer kørt fra Peking til Paris - MED air condition!Et lille blik af en mængde tyske 2. verdenskrigs krigstankskøretøjer.Mere af samme slags - jeg hører allerede 'de har aldrig kørt i den farve', men der ER vel det korrekte antaæl vejhjul og nitter på disse?Denne her må være en Panzer 3½...Jeg tror jeg kan genkende en Kettenkrad i en sen udstyrsvariant med kabelrulle.Er dette mon en Baureihe 52?BMW med sidevognIntet hjem uden en StuG!En klassisk smuk designdrøm fra Sovjet... eller?En Stuka hentet op fra 70 meters dybde i Middelhavet - jeg tvivler på at den kommer til at flyve igen.Men nu er der heldigvis også langt mere fornuftige sager på museet. Nemlig en stor samling af F1 biler - bla. denne Williams fra 1984Eller denne skråtstillede Fittipaldi, hvor man kan se den flyvinge formede bund. Denne Zakspeed er lavet i 1:24 fra Hasegawa og oprindelig kørt af Bernd SchneiderEn af hovedattraktionerne er de to eneste Mach flyvende passagerfly der blev produceret. Den kendte Concorde og den knapt så kendte russiske udgave populært kaldet Concordski. Sidstnævnte fik en meget kort karriere, da en styrtede ned i Le Bourget under flyveopvisning i 1967 så hudt jeg visker. Ikke verdens bedste reklame! Concorde blev trukket ud af drift for nogle år siden efter ulykken i Frankrig. Kun én Concorde faldt ned kan man jo argumentere - ja men der blev også kun lavet 25. Overfører man den statistik på almindelige passagerfly ville der ikke sælges mange billetter!Et andet blik af ConcordenOg af Concordski - Man kan gå op i begge og se indmaden. Ret imponerende opstilling.Men der er jo Formel 1 godter i stride strømme. Den originale prototype Tyrrell P34 blandt andet! Ja, der blev du godt nok fanget af stemningen hvaba!Ferrarier i lange banerLidt af en syndig blanding - men læg mærke til Blue Flame rekordbilenLambo Countach - enormt upraktisk som vist i Topgear. Umuligt at lave en parallel parkering i den. Men...Der var også et par Krokodiller på udstilling -ikke Märklins - men the real thingEndnu en Fittipaldi der hang på væggen - mangler i ethvert hjemDer var også en stor panserudstilling udendørs af alverdens krible krable nogetEndnu en krigstanks der dog ikke så ud til at have været udsat for blank ODJa og nogle udtjente fly endte på legepladsen!Museet er absolut et besøg værd, hvis du er på egnen, men spørgsmålet om vi skulle køre videre til Speyer blev ikke mødt med forståelse fra konen og datteren... så det må blive en anden gang.
Ja og der er også en shop, hvor man køre alverdens skidt og kanel - heriblandt mange bøger!
mvh
El P on tour