IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors apr 18, 2024 2:42 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Russisk on-line butik
Indlæg: tirs sep 06, 2005 12:51 pm 
Hej alle,

Som det garanteret mest nybagte IPMS medlem her vil jeg indlede min fornyede interesse i byggesæt med at spørge, om der er nogen her der har erfaringer med at købe ting fra denne russiske webstore? Udvalget er imponerende, men der er vel afgiftsmæssige risici forbundne med at købe on-line fra et land uden for EU. Hvad er jeres erfaringer med det, hvis i har nogen?


Top
  
 
 Titel: Re: Russisk on-line butik
Indlæg: tirs sep 06, 2005 2:11 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Hvis man køber uden for EU skal man i princippet altid betale told og moms (der er dog en meget lav min. grænse - dkk 80 som jeg lige husker det). Der er 2 muligheder:
- Pakken bliver "opsnappet" af told og skat og du skal betale for at få pakken udleveret.
- Pakken bliver ikke opsnappet. Du skal hvis det skal gå lovligt til så selv kontakte told og skat og oplyse om situationen. Telefonnummeret og addressen til told og skat er - hov, det har jeg desværre glemt. Hvor trist, hvor trist, men det kan jo ske for selv den bedste. Men det er selvfølgeligt ingen lovlig undskyldning. Sidste gang kørte jeg faktisk personligt ned til told og skat for at melde om en pakke jeg havde modtaget. Fandens at jeg ikke havde tænkt på at de har lukket om søndagen.
Og der er vel ingen her i forum'et der kunne drømme om at være uærlige overfor verdens mest grådige skatteopkrævere?
For øvrigt er det ifølge bestyrelsen foreningens politik at man skal støtte de lokale danske forhandlere, så alt det ovenstående er rene teoretiske betragtningen.

Mvh

Allan F1 Nielsen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: tirs sep 06, 2005 2:26 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Det kan godt være det bare er mig - men jeg ville nok være notorisk mistænksom ved hvad som helst der vedrører østblokken. Jeg vil ikke mene at det største problem er en evt. afgift - men om man overhovedet kan stole på at de vil varetage mit kreditkortnummer med den største omhu, og om eventuelle bestilte varer i det hele taget kom frem. Nu ser det jo stort og pænt ud - men en web front side er ikke meget værd, hvis der er et hult skelet bag ved.

Jeg ville nok google lidt rundt for at se om jeg kunne finde noget negativt om dem som forhandlere. Bevares det skal man ikke nødvendigvis til Rusland for at finde - de findes også i Danmark og i EU og i resten af verden. Men de færreste har jo lyst til at være prøveklud.

Lidt google gav følgende:

http://www.panzer-modell.de/ausgepackt/ ... echmod.htm

http://apma.org.au/thinktank/thinktank0066.txt

Der brokker folk sig over forsendelsesomkostninger, og en delvist opfyldt ordre. Men ikke lige noget der minder om storeslem.

mvh.

El P.


Top
 Profil Email  
 
 Titel:
Indlæg: tirs sep 06, 2005 11:12 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 11:34 pm
Indlæg: 521
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Mht. misbrug af Visa/Dankort, er det op til din bank og forhandleren at bevise at du har modtaget en ordre hvis du laver en indsigelse over et Internetkøb - men det er naturligvis ikke det mest morsomme alligevel.

Allan
Ja er det ikke pokkers ærgeligt, at SKAT (som de hedder nu) har lukket hver søndag? Jeg prøver - rent hypotetisk, naturligvis - både at ringe til dem og kontakte dem ved personlig møde hver søndag, men uden held. Nå, det lykkes vil før eller siden - så håber jeg bare det er indenfor den økonomiske forældelsesfrist...

_________________
Christian Ankerstjerne
http://www.panzerworld.net/ - http://www.panzerphotos.dk/ - http://www.wwiild.com/
Fly? Det er da dem mit Flakpanzer skyder ned!


Top
 Profil Email  
 
 Titel:
Indlæg: tirs sep 06, 2005 11:31 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
[quote="Christian Ankerstjerne"]Mht. misbrug af Visa/Dankort, er det op til din bank og forhandleren at bevise at du har modtaget en ordre hvis du laver en indsigelse over et Internetkøb - men det er naturligvis ikke det mest morsomme alligevel.

Lige et "staldtip" omkring misbrug og refusion af internetkøb. Sørg for at have SKRIFTLIG dokumentation (email er her OK) på hele "sagsgangen". Hvis ikke varerne dukker op skal man SKRIFTLIGT rykke for dem et passende antal gange. Dette er vigtigt hvis man skal have mulighed for at gøre indsigelser. Man kan normalt ikke gøre indsigelser lige med det samme - varen skal "have tid" til at dukke op.
Jeg har faktisk uden problemer fået refunderet et halvdyrt DVD indkøb på den konto. Firmaet gik konkurs fra de hævede pengene (i samme sekund de fik min ordre) til de var "klar" til at sende. Men en anden gang havde jeg lige nået at sende indsigelsen og vupti så dukkede varen op. Ikke noget problem. Kontaktede PBS, forklarede situationen og sagen blev automatisk lukket.
Som Flemming meget rigtigt skriver er det klogt lige at "google" lidt hvis man er usikker. En "rød lampe" er den med at firmaet hæver på kortet i samme sekund man sender bestillingen. Seriøse firmaer hæver ALDRIG før end varen fysisk er sendt.
Men bemærk at det i virkeligheden er mere sikkert at betale med kreditkort end med kontanter. Sender man kontanter til en sælger er der INGEN HJÆLP AT HENTE hvis sælgeren er uærlig eller der opstår dril med at pakken aldrig kommer frem. Men det er omvendt sjovt at pakken altid er kommet frem de gange sælgeren rent faktisk har sendt den.

Mvh

Allan F1 Nielsen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: ons sep 07, 2005 5:44 pm 
Tak for jeres input. Jeg er personligt lidt iffy med at bestille fra armybooks netop fordi det er en russisk butik. Hvis en engelsk, tysk eller amerikansk webstore havde et tilsvarende fantastisk udvalg, så ville jeg bestille uden bekymringer, Told & Skat be damned!

Hvad selve forsendelsen angår, så anfører armybooks selv at '...We have ceased to put in the parcels the financial documents. As a result, you should not pay the customs duty. All orders go from the private person as gifts...', hvad der jo er anbefalelsesværdigt nok fra et forbrugersynspunkt, men måske afslører en hvis kriminel tankegang... :wink:

Fra eBay-køb er det min erfaring at pakker der er deklarerede som gaver til en værdi på 50 USD (eller tilsvarende) eller under går under Toldvæsenets bagatelgrænse. Det er selvfølgelig noget den vederhæftige internetkøber selv gør Toldvæsenet opmærksom på :lol:

Jeg er mest interesseret i MPM og ICM 1/72 fly, og jeg har aldrig set en 'vestlig' webstore med et bare tilnærmelsesvist så godt udvalg af disse producenter. Flyene er selvfølgelig ikke så dyre i sig selv, så det kan godt være at jeg bider tænderne sammen og sender en lille bestilling afsted bare for at se hvordan det går...

I givet fald skal jeg nok poste her om armybooks er til at stole på. De internetreviews som Flemming linker til (tak!) kan vel nærmest betegnes som blandede, der er ingen deciderede røde lamper der.


Top
  
 
 Titel: Told/skat
Indlæg: ons sep 07, 2005 8:22 pm 
Bare for at slå fast: Der er ikke noget der hedder bagatelgrænse. Hvis man tror at varer under en vis værdi bliver frasorteret og udleveret uden moms, tager man fejl. Principielt fastholder de, at alt skal toldbehandles.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: ons sep 07, 2005 10:05 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 11:34 pm
Indlæg: 521
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg kan kun attestere hvad Bjørn skriver - jeg er blevet bonnet for ca. USD 1,00 med en 10-15 %, samt et gebyr på kr.150,00.

_________________
Christian Ankerstjerne
http://www.panzerworld.net/ - http://www.panzerphotos.dk/ - http://www.wwiild.com/
Fly? Det er da dem mit Flakpanzer skyder ned!


Top
 Profil Email  
 
 Titel:
Indlæg: fre sep 09, 2005 8:09 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 4:49 pm
Indlæg: 137
Geografisk sted: Ålsgårde
Ja man skal passe på hvad man giver sig igang med, når man tænker at begynde at handle i den store vilde verden.

Men lige et par tips, der er værd at huske

Samlesæt i plastik (også resin) er toldfrie, d.v.s. at der ikke skal betales told af disse varer - kun moms.

Det samme gælder bøger, så dem kan man roligt købe uden for De forende europæiske stater. Der skal kun betales moms.

Inden for Eu er det endnu bedre for der skal der ikke betales noget som helst.

Mange hilsner

Allan - Helsingør


Top
 Profil Email  
 
 Titel:
Indlæg: fre sep 09, 2005 8:19 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 11:34 pm
Indlæg: 521
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Allan - Helsingør skrev:
Inden for Eu er det endnu bedre for der skal der ikke betales noget som helst.

Er de så gratis?

:P

Christian

_________________
Christian Ankerstjerne
http://www.panzerworld.net/ - http://www.panzerphotos.dk/ - http://www.wwiild.com/
Fly? Det er da dem mit Flakpanzer skyder ned!


Top
 Profil Email  
 
 Titel:
Indlæg: fre sep 09, 2005 9:06 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Allan - Helsingør skrev:

Der skal kun betales moms.

Allan - Helsingør


Ja tak, men momsen er altså lige 25 % (og der skal yderligere betales moms af fragten!!). Og så skal der yderligere "lige" betales for "administration" - dkk 65. Jeg har prøvet at få en pakke til en værdi på ca. dkk 100, hvor den efter "toldbehandling" kom til at koste det dobbelte.

Bøger fra UK er "best case". Der er nemlig slet ikke moms på bøger i UK og eftersom det er inden for EU er man helt sikker på IKKE at få en "hilsen" fra SKAT. Til gengæld er bøger ofte store og tunge hvilket kan gøre forsendelsen dyr.

Omkring pakker uden for EU: Jeg har hørt om følgende taktik:
- Bede forhandleren skrive et privatnavn i stedet for et firmanavn som afsender (et firmanavn får typisk SKAT til at "se rødt").
- angive en falsk meget lav værdi
- sende pakken som gave

Jeg har hørt at ovennævnte taktik som oftest betyder at pakken går "glat" igennem. Men der er vel ingen i dette forum der vil falde så lavt
som at bruge slige metoder, så her er vi ovre i den teoretiske afdeling.

Mvh

Allan F1 Nielsen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: fre sep 09, 2005 9:26 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 4:49 pm
Indlæg: 137
Geografisk sted: Ålsgårde
Ja - der er desværre efterhånden ikke nogen der gider lave noget gratis i dagens Danmark mere.

Hvis man nu kender nogen godt i en af vores fællesskabslande så kan man jo prøve at overtale dem til at bestille bøgerne for en, så skal man "kun" betale momsen (via vennen) i dette land - f.eks. er momsen (så vidt jeg ved) nede på 15%, men er det så besværet værd??

Der er mange krumspring for at undgå den berømte danske moms for uden de tre som min navnebror nævner - så er der jo også den om at der er tale om returvarer som også er told og momsfri. Men som tidligere nævnt så er vi lidt ude for moralens grænser og absolut ikke noget jeg vil anbefale.

Christian - hvornår er du sidst sluppet af med ikke at betale noget som helst - som du har bestilt? :wink:


Top
 Profil Email  
 
 Titel:
Indlæg: lør sep 10, 2005 5:44 pm 
Allan F1 Nielsen skrev:
Bøger fra UK er "best case". Der er nemlig slet ikke moms på bøger i UK


Ja, det er en regel der findes i flere lande som en slags indirekte studiestøtte. Hvad bøger fra UK angår, så skal man dog lige bemærke, at verdens største (men ikke bedste) internet-boghandel smækker dansk moms ovenpå dine net-indkøb fra deres britiske filial, hvad der vel bedst kan sidestilles med en form for røveri.

Citat:
Omkring pakker uden for EU: Jeg har hørt om følgende taktik:
- Bede forhandleren skrive et privatnavn i stedet for et firmanavn som afsender (et firmanavn får typisk SKAT til at "se rødt").
- angive en falsk meget lav værdi
- sende pakken som gave


Ja, den taktik har virket for mig før, selv om jeg tilsyneladende bare har været heldig når jeg læser om andres erfaringer. Et yderligere tip er at bede afsender om kun at deklarere indholdets værdi, ikke værdien af forsendelse og porto.

Den ene gang jeg blev knaldet var det en bog fra Canada jeg havde vundet auktionen over på eBay. Der er godt nok ikke moms på porto i DK, men der var ingen kære mor hos Told & Skat, så en i forvejen dyr bog endte med at koste mig en mindre bondegård.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: lør sep 10, 2005 10:44 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Jonas Germannsen skrev:
Allan F1 Nielsen skrev:
Bøger fra UK er "best case". Der er nemlig slet ikke moms på bøger i UK


Hvad bøger fra UK angår, så skal man dog lige bemærke, at verdens største (men ikke bedste) internet-boghandel smækker dansk moms ovenpå dine net-indkøb fra deres britiske filial, hvad der vel bedst kan sidestilles med en form for røveri.



Du har ganske ret. Jeg glemte nemlig en vigtig kommunisme detalje. Hvis et firma i EU sælger varer til danskere for over et vist beløb per år (jeg mindes et tal på dkk 280.000) så skal de rent faktisk opkræve dansk moms selv om varen købes i England. Og det er lige præcis der man får balladen med Amazon, som overskrider denne grænse. Så her er det klogest at vælge et mindre firma. Jeg er ikke bekendt med andre end Amazon hvor man kan ryge i den fælde.

Mvh

Allan F1 Nielsen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team