Nu har jeg været i Oslo i embeds medfør flere gange end jeg orker at tælle, men det havde ikke været tidsmæssigt optimalt at besøge museet der godt nok ligger klods op ad lufthavnen – men ikke sådan lige i umiddelbar gå afstand fra terminalen. Desuden har de også nogle lidt obskure åbningstider mellem kl. 12 og 16, så det var ikke lige til højrebenet – før i går! Så her er lidt af hvad det blev til – der skal nok komme en ’Gardermoen for modelbyggere’ i et kommende IPMS-Nyt. Det de fleste RDAF afficionados vil bemærke den slående lighed med fly i RDAF i 50’erne og 60’erne og de her har ikke været udsat for et eller andet efterskoleprojekt med Flügger maling!
En F86D foran bygningen.
En RF-84F. Forskellen på den og de danske er at vores havde PRU blue underside.
En F86-K – meeen man kan godt se ligheden med en D!
Det er jo lidt stort at se en pæn F-84G – og der kan man se den klare farveforskel på ubehandlet aluminium og en underside af malet aluminium. Ret tydeligt faktisk!
En blå Bell 47 – men kan man se bort fra farven og båren ved siden er den præcis magen til dem der blev brugt i Danmark.
En restaureret JU-52, der var brugt 6 år på med assistance fra Lufthansa.
En spændende HE-111 der også var faldet ned og restaureret. Revells nye 1:32 har de samme mærker som denne.
En styrtet JU-88 som den blev hevet op. Jeg skal nok lige finde ud af hvor til IPMS-Nyt. På billede 2 kan man ane det tyske kors.
Absolut lige værd at bruge et par timer på!
Mvh
El P