IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 6:37 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Forsvarsmaktens Flyvemuseum på Gardermoen
Indlæg: ons sep 28, 2011 5:40 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Nu har jeg været i Oslo i embeds medfør flere gange end jeg orker at tælle, men det havde ikke været tidsmæssigt optimalt at besøge museet der godt nok ligger klods op ad lufthavnen – men ikke sådan lige i umiddelbar gå afstand fra terminalen. Desuden har de også nogle lidt obskure åbningstider mellem kl. 12 og 16, så det var ikke lige til højrebenet – før i går! Så her er lidt af hvad det blev til – der skal nok komme en ’Gardermoen for modelbyggere’ i et kommende IPMS-Nyt. Det de fleste RDAF afficionados vil bemærke den slående lighed med fly i RDAF i 50’erne og 60’erne og de her har ikke været udsat for et eller andet efterskoleprojekt med Flügger maling!
Billede
En F86D foran bygningen.
Billede
Billede
En RF-84F. Forskellen på den og de danske er at vores havde PRU blue underside.
Billede
En F86-K – meeen man kan godt se ligheden med en D!
Billede

Billede
Billede
Det er jo lidt stort at se en pæn F-84G – og der kan man se den klare farveforskel på ubehandlet aluminium og en underside af malet aluminium. Ret tydeligt faktisk!
Billede
En blå Bell 47 – men kan man se bort fra farven og båren ved siden er den præcis magen til dem der blev brugt i Danmark.
Billede
Billede
En restaureret JU-52, der var brugt 6 år på med assistance fra Lufthansa.
Billede
En spændende HE-111 der også var faldet ned og restaureret. Revells nye 1:32 har de samme mærker som denne.

Billede
Billede
En styrtet JU-88 som den blev hevet op. Jeg skal nok lige finde ud af hvor til IPMS-Nyt. På billede 2 kan man ane det tyske kors.
Absolut lige værd at bruge et par timer på!
Mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Forsvarsmaktens Flyvemuseum på Gardermoen
Indlæg: ons sep 28, 2011 8:51 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Hej Flemming

Rigtig gode billeder, det kunne jo være at man burde lægge vejen forbi ved lejlighed (hvornår det så end bliver :roll: )

Flemming Hansen skrev:
Det er jo lidt stort at se en pæn F-84G – og der kan man se den klare farveforskel på ubehandlet aluminium og en underside af malet aluminium. Ret tydeligt faktisk!


Ja, der er da godt nok meget forskel, men jeg tror nu ikke at du umiddelbart kan bruge det som dokumentation til en dansk 84´er. For det første har det norske flyvevåben måske brugt en anden malingstype og/eller -farve og for det andet - og nok vigtigste - så er der tale om et restaureret fly og ikke et fly i originalbemaling.

Efter min mening kan man generelt ikke bruge restaurerede fly (eller andre museumsobjekter) som reference. Især når det gælder farver, men normalt heller ikke når det gælder diverse detaljer, som kan være ændret gennem flyets levetid. Der findes selvfølgelig masser af særdeles vel-researchede restaureringsprojekter, men desværre også som du selv antyder (blandt andet i Danmark!) en del mere eller mindre kiksede (bemærk at jeg her er meget diplomatisk i mit ordvalg!).

Forhåbentlig er nordmændene gode til at lave tæt-på-originalen restaureringer, men alligevel vil jeg være noget forbeholden. Dette er nok også en af grundene til at jeg får bygget så lidt færdigt - der er altid et eller andet jeg er i tvivl om mht referencerne :?

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Forsvarsmaktens Flyvemuseum på Gardermoen
Indlæg: ons sep 28, 2011 9:08 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Michael

Vi er helt enige mht. restaurerede museumsfly og det samme gør sig i restaurerede racerbiler der måske ikke lige har den rigtige farve osv. Men jeg må indrømme at jeg er meget imponeret af disse eksemplarer i Gardamoen, der er noget af det bedste jeg endnu har set. Der var jo ingen af flyene i naturlig aluminium der havde fået en gang alumaling for at skjule den værste korrosion. Her stod de dælme i ikke perfekt men flot naturlig aluminium, hvor man tydeligt kunne se forskel på metallets farver. Hvis du husker mit spørgsmål om næseringen på F-84G så kan man Gardamoens eksemplar tydeligt se at det 'bare' er en anden metal legering. Se bare på dette billede:

Billede

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Forsvarsmaktens Flyvemuseum på Gardermoen
Indlæg: fre sep 30, 2011 8:54 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Citat:
tæt-på-originalen restaureringer, men alligevel vil jeg være noget forbeholden. Dette er nok også en af grundene til at jeg får bygget så lidt færdigt - der er altid et eller andet jeg er i tvivl om mht referencerne


Æskefræs - Æskefræs - Æskefrææææææssss.

Der er bare en model. Sæt delene sammen og få noget færdigt. :D

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Forsvarsmaktens Flyvemuseum på Gardermoen
Indlæg: fre sep 30, 2011 10:21 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Torben Klein skrev:
Der er bare en model. Sæt delene sammen og få noget færdigt. :D


Uha nej da! Det er et meget kompliceret puslespil af detaljer (som jeg alligevel ikke orker at tilføje) og farver (som det er meget svært at få opklaret de korrekte nuancer af). Alting var meget nemmere dengang jeg var dreng og bare byggede deruda´ - det der med maling kom først i teenageårene, og så var det endda ikke så svært: Grøn var bare grøn, brun var brun osv - det var tider!

Det der væltede læsset, var da jeg fik Willersteds bog "Byg plasticmodeller" med billeder af Jacob Stoppels modeller af danske fly. Nærmest overnight skiftede mit fokus fuldstændigt og jeg begyndte at samle referencer om danske militærfly. Det blev næsten en besættelse og referencesamlingen er vokset siden da. Hvis antallet af færdigbyggede modeller var fulgt med, så ville jeg idag stort ikke kunne være i huset for modelfly, men det er nærmest kun referencesamlingen der er vokset!

Er det det man kalder AMS? Det er blevet vigtigere for mig at have referencerne i orden end at bygge modeller :?

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Forsvarsmaktens Flyvemuseum på Gardermoen
Indlæg: fre sep 30, 2011 10:37 am 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Michael Boll Jensen skrev:
Torben Klein skrev:
Der er bare en model. Sæt delene sammen og få noget færdigt. :D


Det er blevet vigtigere for mig at have referencerne i orden end at bygge modeller :?

mvh
Michael


Lige præcis! Ellers har man heller ikke muligheden for at fjerne piben fra mundvigen og pege på modellen med samme, mens man med overbevisning i stemmen siger: "Den farve har den aldrig fløjet i!" ;-)

mvh

El P

PS. Dem der peger med pibe har altid ret.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Forsvarsmaktens Flyvemuseum på Gardermoen
Indlæg: fre sep 30, 2011 12:00 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Citat:
Er det det man kalder AMS?

Åsse i den grad, din arme stakkel. - Eller stadie 5 - 6 på IPMS Skala'en.
Understøtter kun teorien om, at dokumentation og detaljerigdom er døden for modelbygning, bakket effektivt af djævelens håndlangere: "resin" og "æts". :D

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team