Hej Peer
Hvis man nu tager den lidt mere knapt så hightech'e rute som Allan, så er en almindelig Humbrol lyseblå ....hmmm er det ikke 47 samt en orange som jeg ikke lige kan nummeret på. Jeg går ud fra at du måske skal lave en Porsche 917 eller en GT40. Hvis du er oppe i mere moderne tidsalder med en Aston Martin er farverne generelt i store træskolængder noget blegere.
Du skal bruge noget primer. F.eks. Tamiyas hvide der er halvmat. Når den er godt tør kan du vandslibe den med det fineste slibeark du kan finde. Gerne Micromesh. Fidusen er at overfladen skal blive blankere. Når du er tilfreds med en fin finish kan du så give den slutfarven. Hvis du har gjort modellen helt ren inden du maler bør det være muligt at få en blank overflade med airbrush. Der skal mere fortynder i blank maling end i mat. Du kan med fordel starte med et tyndt lag der lige gasser af og derefter får den et tykkere lag - uden gardiner! Så skulle farven gerne blive blank. Når dette er helt tørt og det tager jo sin tid med Humbrol, kan du maske af til den orange. Igen tynde lag. Kanten kan slibes med fint 'sand'papir. Det er bedst med micromesh holdt vådt hele vejen igennem. Har du nu en lidt kedelig halvblank finish kan du så med micromesh shine det hele op. Start med omkring 3600 eller 4000 og arbejd dig op til 12000. Det kræver at malingen er helt hærdet igennem. Pas på skarpe kanter, hvor man typisk sliber igennem. Hvis du holder dig fra at bruge poleremidler med silicone i, kan du give modellen klar lak. Men du kan også polere modellen op med poleremidler. Du KAN bruge noget fra den lokale bilhandler, men det kan være krasse sager til modelmaling så brug istedet noget der er modelegnet - f.eks. Tamiyas eller Gunzes poleremidelr på tube. Lidt på en bomuldsklud og så poler forsigtigt. Noget af farven vil give smitte af men du vil bemærke at overfladen bliver blankere...det er så bare at fortsætte indtil karossen ligner en luder i en gadedør. Det er såmænd det hele!
mvh
Flemming