IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:42 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Race i Roskilde
Indlæg: tors maj 14, 2015 12:33 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
På Roskilde Havn afholdes der i weekenden 30. og 31. maj, historisk motorløb for veteranracerbiler og do. motorcykler, samt de mere nyere udgaver. Det er åbenbart noget der også har været afviklet tidligere, da det samtidigt er 60 års jubilæum. Sikkert på baggrund heraf, har de i år nyheden Hill Climb.

http://www.rrjl.dk


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Race i Roskilde
Indlæg: tors maj 14, 2015 4:15 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Det er fejringen af 60 året for det første løb på Roskilde Ring der afholdes. Roskilde Ring lå hvor det nuværende Hotel Scandic ligger og på den bagvedliggende park. Der er sat nogle mindesten op på forskellige steder i parken.

Roskilde Ring lukkede som følge af miljøprotester tilbage i 1968.

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Race i Roskilde
Indlæg: tors maj 14, 2015 10:37 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Flemming Hansen skrev:
Roskilde Ring lukkede som følge af miljøprotester tilbage i 1968.

Nu skal jeg lige have de helt små sko på. Den 22. september 1968 blev det sidste løb, Scalextric løbet, afholdt. Men som jeg husker historien lukker banen først officielt i 1969 da Roskilde byråd afslog at forny dispensationen for banen, som herefter blev lukket. (jeg har info fra min mor) :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Race i Roskilde
Indlæg: fre maj 15, 2015 5:52 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
Efter den officielt var lukket kunne man køre på banen, men det var nok ikke lovligt. Det var sjovt med en gammel Opel Kadett A som havde dæk så tynde som Eva klinger og ikke havde meget motorkraft, især når man kom rundt om hjørnet og skulle op af bakken, så kneb det for den lille Opel. Desværre må der være nogle som klagede for en dag var der lagt jordvolde over banen. Og så var festen forbi og så måtte man bruge gaderne i Roskilde.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Race i Roskilde
Indlæg: fre maj 15, 2015 7:04 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Det er ganske korrekt hvad du skriver. Banen blev efter lukningen (mis)brugt af en helt masse fartglade mennesker der kørte deres egne "private løb". Eftersom banen netop var blevet lukket pga støj medførte det sjovt nok at banen snart blev "blokeret" for yderligere "kørsel". Men som jeg husker det gik der en del år før banen helt blev sløjfet. Trist at vi ikke i dag har en bane af samme klasse. Tænk sig at man kunne samle kørere fra verdenseliten. Der har været mange F1 verdensmestre - f.eks Graham Hill, John Surtess, Jim Clark, Jack Brabham og Denny Hulme. Og superswede Ronnie var der også blandt mange andre store navne. Ja det var store tider som aldrig kommer igen.
Mvh
Allan


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team