IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tirs apr 16, 2024 6:48 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hvad farve er F1 "Ferrari rød" ?
Indlæg: tirs mar 07, 2006 12:20 pm 
Hej Gruppe.

Jeg er her fornyelig begyndt at samle F1 biler, og har derfor et spørgsmål:

Den røde farve Ferrari bruger, er den konstant og veldefineret, eller kan den svinge i tonen fra årgang til årgang?

Hvem laver en maling der kan bruges, som kan males på med pensel, og som er til at få fat i (f.eks. hos Stoppel).

På forhånd tak for svaret.

Hilsen Jesper Larsen :O)
hn36628@blobbe.dk


Top
  
 
 Titel: Ferrari rød
Indlæg: tirs mar 07, 2006 3:10 pm 
Hej Jesper,

Via den danske importør, har jeg fået den korrekte farvekode. Den sammenlignede jeg med en stribe ægte farvekoder fra fabrikken der leverer maling til Ferrari. Modelmasters Ferrarirot (nr. 2719) er den korrekte farve på Ferrarier fra de sidste 25 år.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Ferrari rød
Indlæg: tirs mar 07, 2006 5:22 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Bjørn skrev:
Hej Jesper,

Via den danske importør, har jeg fået den korrekte farvekode. Den sammenlignede jeg med en stribe ægte farvekoder fra fabrikken der leverer maling til Ferrari. Modelmasters Ferrarirot (nr. 2719) er den korrekte farve på Ferrarier fra de sidste 25 år.

Hilsen Bjørn


Jeg er uenig med Bjørn. Hvis det handler om F1 bilerne er det mere tricky. Siden 1996 hvor Marlboro virkelig betalte kassen som sponsor til Ferrari er den korrekte farve Tamiya's TS49. Det er en delvis fluorescerende rød. Før da var det en almindelig "postkasse" rød farve. Tamiya's TS8 er en godt bud. Men der er ikke en decideret 100% korrekt før-1996 RAL farvekode. Den røde farve kune svinge lidt fra årgang til årgang. Hvor imod den fluorescerende røde farve anvendt hos Marlboro Mclaren de sidste mange år altid var RAL 3024 (ja, jeg har spurgt teamet).
Husk i øvrigt altid at grunde med hvid FØR der males rød. Ellers bliver resultatet dårligt.

Mvh

Allan F1 Nielsen


Top
 Profil  
 
 Titel: Ferrari
Indlæg: tirs mar 07, 2006 5:35 pm 
Tja jeg snakker ikke racerbiler, men standardbiler. Mekanikeren tog farvekoden fra en 1:1 bil, koden viste sig på et farvekort fra Glasurit? og Testors farve blev prøvemalet ovenpå. Match.

Bjørn


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: tirs mar 07, 2006 6:24 pm 
Tak til jer begge to.

Mit konkrete problem er at jeg har et sæt af Tamiya’s Ferrari F1 2000 (no. 20048) der skal males inden DM07 :D .
Men synes ikke at de billeder jeg har set, har samme tone som den dåse med Humbrol 19 jeg i første omgang havde tænkt mig at bruge.
En sælger fik mig ellers til at tro på, at den var ”Ferrari rød”, men nu har jeg min tvivl. :?

Hilsen Jesper Larsen
hn36628@blobbe.dk


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: tirs mar 07, 2006 7:09 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Hej Jesper.

Du kan slet ikke bruge foto's til at matche en fluorescerende farve. Hvis man ser en bil med en fluorescerende farve i virkeligheden får man et chok. Et foto kan slet ikke gengive fluorescerende farver, med mindre det er regnvejr.
Hvis sælgeren har solgt dig en Humbrol 19 som den korrekte farve kan du roligt forlange pengene tilbage. Den er skrupforkert til dit projekt.

Mvh

Allan F1 Nielsen


Top
 Profil  
 
 Titel: Maling
Indlæg: tirs mar 07, 2006 7:48 pm 
Hej Jesper,

Allan har ret: Forlang pengene tilbage, da du har købt under falske forudsætninger.
Modelmaster 2719 er fluoreserende i den lidt hidsige ende.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: ons mar 08, 2006 9:09 am 
Hej med jer.

Det er ikke helt korrekt, hvis jeg fik det til at lyde som om at det var til min F1 Ferrari at malingen var blevet solgt.
Det var til et andet projekt, jeg lavede for år tilbage.

Men I har helt ret i at man ikke kan se på billeder, at en farve er fluorescerende.
Faktisk troede jeg bare at farven på Tamiya’s Ferrari F1 2000 (no. 20048) skulle være lidt mere orange.
Men nu kan jeg godt se at farven varierer meget på de billeder jeg kan finde af den rigtige bil.

Men hvis I mener at Modelmaster 2719 kommer tæt på den originale farve, så vil jeg holde fast i den.

Et stort tak for hjælpen. :D

De byggeligste hilsner:
Jesper Larsen
hn36628@blobbe.dk


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: ons mar 08, 2006 9:49 am 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Jesper

Uden at jeg lige kan huske Modelmasters farvekort i hovedet, så er farven du skal lede efter en blændende rød med et skær af orange. Farven er ikke en af de der 'rigtige' fluo farver, den er bare meget stærk i farven - noget som du kun finder i acryl baserede farver og ikke rigtigt i Modelmasters terpentin baserede serie. Hvis du kan finde den, så er Tamiyas spray TS-49 den helt rigtige, med hvid - Tamiya - grunder! (Nu ved jeg jo at sættet har rød plast, så...)

mvh.

Flemming


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team