IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors apr 18, 2024 4:26 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Brandbil?
Indlæg: søn jul 30, 2006 1:11 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
Hej
Jeg har søgt på nettet for at finde billeder af en flyvepladsbrandbil så jeg kan se hvordan den skal males.
Det er en Henschel 3 tons 6x4 type 33 FA1 airfield fighting vehicle TS 2,5 A. Det er en ROCO model 1;87, meget flot, men den skal forbedres.
Er der nogen der ved hvordan man finder et sådan billed. Jeg har søgt under brandbiler og Henschel, men uden resultat.
MVH
Bo Christensen


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Brandbil
Indlæg: søn jul 30, 2006 9:31 pm 
Hej Bo og andre,

Nu er det temmelig svært at finde farvebilleder af brandkøretøjer fra den tid, men det kan lade sig gøre, for jeg har fundet to: Et foto af en LF 25 viser at den er mørkegrå og et andet af en SSK MB L3000 i Hamburg 1944 viser det samme.
Bemalingen var forskellig alt efter om det var Stadteigene (grøn) eller Reicheigene (grå).
Køretøjerne der blev sendt til fronterne blev malet i standardfarver: Panzergrau, Dunkelgelb, Afrika Korps eller Antracitgrau.
Et par fotos af Henschell TS 2,5 på en feltflyveplads i Rusland, viser et køretøj i en farve der er lidt mørkere end Feldgrau. Da det er en flyveplads, hører de under Luftwaffe og kan så meget vel være malet Antracitgrau (RAL 7016).
Kilde: Feurwehrfahrzeuge im Einsatz 1939-1945.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: lør aug 05, 2006 10:28 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 01, 2005 9:19 am
Indlæg: 645
Geografisk sted: Glostrup DK
Hej
Brandbiler er da røde :? eller. Efter at have læst Bjørns udemærkede beskrivelser så fandt jeg dette billede af en Opel Blitz i model fra Calibre35 Billede og den er da malet som jeg forestillede mig sååe :shock:

_________________
Get a life-Get a hobby-build some plastic !
MVH
Dan Seifert
Formand IPMS Danmark


Top
 Profil  
 
 Titel: Røde brandbiler
Indlæg: lør aug 05, 2006 10:36 pm 
Ja ja Dan. Bare vi ikke også skal høre den om de røde seler. Fordi et firma viser en model i en bestemt farve, er der jo ikke nogen der siger, at det har det fjerneste at gøre med virkeligheden. At vise en taxi bemalet som en giraf og påskriften Langelandsfestival, siger jo ikke at sådan var taxier i 2006.
Jeg stødte på en beskrivelse af et brandkøretøj, der udmærkede sig ved netop at have undgået ommaling til grøn og derfor under krigen stadig fremstod i den røde førkrigs bemaling. Så sjældent var det. Det var iøvrigt en LF 25 fra Mercedes-Benz ombygget af Koebe for RLM. Den blev taget ud af tjeneste i 1968. Et tilsvarende køretøj var for 12 år siden (endnu?) i tjeneste ved BF Göttingen.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team