IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 2:33 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hvordan lægger jeg billeder på forum.
Indlæg: tors nov 13, 2008 1:13 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Dette er et underforum, som du kan benytte til, at vise hvad du har på dit byggebord. Det er blevet brugt (for lidt!)under de forskellige kategorier, men der er også udtrykt ønske om at få et separat, hvor alle projekter kan beskues.


Billeder:

En WIP er jo ikke meget værd uden billeder. Men inden du gør dette, er det vældigt smart, at have gjort billederne mindre end dem du givetvis har taget. De fylder typisk 1-5 Mb pr styk og kan tage en krig at uploade til nettet. Det er heller ikke populært i den modtagende ende, da dem der ser dine billeder helt automatisk downloader dem, når de går ind og kigger på dit indlæg. Så fylder billederne 3 Mb stykket og der er 10 af dem og manden i den anden ende sidder med et 56K modem, så bliver du ikke særligt populær.

Dette skal derfor udføres på din pc med et fotoredigeringsprogram inden du foretager dig yderligere. Hvis man har et digitalkamera, så følger der ganske givet software med, der kan hjælpe dig med dette. Der må henvises til kameraets manual. Et godt program - dog ikke gratis - er det, der hedder ACDsee. Typisk bør man formindske sine billeder til mellem 800 og 1000 pixels i bredde, hvilket samtidig mindsker størrelsen til mellem 100 og 300 kb. Hvis de bliver mindre så bliver det små snottede fotos og bliver de større, så overstiger det manges skærme og så er det irriterende at kigge på.

Hvis du så ellers har taget nogle billeder, hvor der er noget at kigge på og det meste er i fokus, så er du klar til næste step! Vær lidt selvkritisk her. Det giver ikke noget godt indtryk, hvis du har taget billedet på et fuldstændig kaotisk byggebord med pizzabakker og tomme colaflasker i baggrunden. Ryd i det mindste det værste væk og sørg for at din model i fokus. Keep it simple. Man skal ikke gøre det mere kompliceret end det er. Man behøver ikke bygge et rum i villaen om til et fotostudie!


Upload af billeder til internettet:

Billeder kan ikke sættes ind her som i en mail. Man er nødt til at have uploadet billederne til internettet. Dvs. at man skal kunne se dem ved at taste en sti i en browser og derefter kunne se dem. Det er ikke nok at de er placeret på dit C: drev! Uha det må være svært og kræve et datalogistudie? Nej det er faktisk ret simpelt - men som med så meget andet, skal man lige have prøvet det.

Nemmeste måde er at benytte et af de mange gratis steder til den slags. Det kan være flickr, photobucket eller meget andet. Når du har uploadet dine billeder vil du typisk kunne se en sti angivet. Denne sti skal sættes mellem to såkaldte html tags. Orv det må være svært? Nej det er det fatisk ikke. Brug kopier/sæt ind og tryk derefter på knappen 'Img' der vises som 9. knap fra venstre oven over det hvide vindue du skriver dit indlæg i. Hvis du vil teste om det virker trykker du på knappen 'Preview', der befinder sig nedenfor. Får du vist et billede i 'Preview' er alt ok og du kan så skrive videre og sætte flere billeder ind - eller du kan trykke submit og så er dit indlæg på vej ud i den store verden.

Problemer?

Spørg!


mvh


El P.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hvordan lægger jeg billeder på forum.
Indlæg: tors jul 04, 2013 7:39 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Størrelsen af billedet ovenfor er ændret til 800 x 429 i Picasas program for billedredigering. Efter min opfattelse er Picasa rigtig godt til billedhåndtering.

El P: Problemer – spørg...

Anvisningen ovenfor for håndtering af billedfiler fungerer fint.
Jeg har gennem længere tid brugt Photobucket som eneste webalbum. Det har dog undret mig, at man ikke skal bruge Img-knappen, som vejledningen anbefaler. Forklaringen er selvfølgelig, at Photobucket giver mulighed for direkte at kopiere "Img-billedfiler" ved at vælge mellem én af fire muligheder. Man skal blot klikke på Img-knappen (filen).
Det er først for nylig, jeg fik mobiliseret tilstrækkelig IQ til brug af Img-knappen over skrivefeltet her.
Jeg er nemlig også blevet bruger af Picasa fra Google. Her får man, så vidt jeg kan se, kun én mulighed: højreklikke på billedet og kopiere billedets webadresse. Når denne læses ind i skrivefeltet (ctrl V), fremkommer linket, men ikke noget billede. Vil man se billedet, skal man altså klikke på linket, hvilket ikke er tilfredsstillende. Men så fandt jeg omsider ud af, hvordan man i den situation bruger Img-knappen over skrivefeltet: Den virker, når man 1) afmasker webadressen og 2) klikker på Img-knappen...

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team