IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre apr 19, 2024 8:19 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Fokker DXXI J-42
Indlæg: søn nov 16, 2008 1:31 am 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 10:57 pm
Indlæg: 103
Geografisk sted: København
Her er mit aktuelle byggeprojekt:

MPM's 1/72 skala Fokker DXXI, der gerne skal ende som den danske J-42, der blev brugt til forsøg med 20 mm. Madsen kanoner. Jeg startede dette projekt inden MPM udgav en dansk version (med alle de nødvendige stumper til at lave J-42 inklusive decals (jeg har dog efterfølgende købt denne udgave af sættet og vil anvende kanon-gondolerne i resin og decals herfra.

Cockpitinteriør af diverse plast- og kobberstumper. Den lærredsbeklædte de af bagkroppen er malet bleg gul og så imprægneret med rød 'dope' - resten er efterfølgende malet lys grå.
Billede

Instrumentpanelet er det ret nydelige støbte plastic fra sættet med instrument decals fra Mike Grant . Styrepinden er fra sættet modificeret med 'aftrækkerknap' og stødstang til højderoret.
Billede

Mercury-motoren har fået lidt nye stødstænger til ventilerne og udstødningsrør. Jeg har tilføjet luftindtag (øverst) til oliekøler og varmesystem, samt 'blast'-tubes til maskingeværerne i kroppen.
Sædet kommer fra sættet, men plastikken er fortyndet og der er lavet huller til seler samt forsænkning i bunden.
Billede

Billede

Billede




Og her er lige et glimt af et andet projekt, der nærmer sig sin afslutning - en Hurricane IIc fra Nordafrika med dansk pilot.
Billede

Lars


Sidst rettet af Lars Myrup Lassen søn okt 10, 2010 6:23 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: søn nov 16, 2008 10:29 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Meget nydeligt, Lars!
Det der imponerer mig mest er det selvbyggede cockpitinteriør i skala 1/72 - det ser meget skarpt ud. Så meget desto mere ærger det mig, at jeg ved at jeg ikke kunne frembringe noget tilsvarende i 1/32 :shock:

Bortset fra, at du jo selv har været nød til at bygge interiøret, hvordan falder MPM sæt så ellers sammen? Jeg har altid haft en ide om at de var noget grove i det.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: søn nov 16, 2008 11:57 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:27 am
Indlæg: 420
Geografisk sted: Vordingborg
Hej Lars og andre

Noget helt andet :D

Har du/I artiklen om min navnebror:

KCJ: "K" for King. Flyvehistorisk Tidsskrifi
1983:3, s. 42- 48. Tjeneste i RAF. ...

Jeg ville gerne låne den, eller måske få den scannet

Med venlig hilsen
Kjeld Pedersen


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: søn nov 16, 2008 12:11 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 10:57 pm
Indlæg: 103
Geografisk sted: København
Tak for de pæne ord Henrik - det svære var at få gitterkonstruktionen til at stå 'i vattter' og det her er faktisk tredje forsøg :cry:

MPM har faktisk lavet et ganske interessant illusionsnummer - men det er temmelig to-dimentionelt

Billede

Jeg har forsøgsvis samlet et og malet det med pensel (ja jeg ved godt min penselføring stinker) for at få en fornemmelse for effekten. I skala 1/72 og under et et lukket cockpitdæksel, så er det vel brugbart - bortset fra den 'pyramide' der går op bag ved piloten (roll over protection - eller hvad det nu hedder på danglish)

Hvad angår MPM's byggesæt generelt, så har jeg ikke det store erfaringsgrundlag. Jeg har endnu ikke færdiggjort nogen af de tre MPM/special hobby-sæt, jeg er startet på (Bristol Blenheim IV, Gloster Meteor (hannants-udgaven) og så Fokkeren. Det er helt normalt for mig, da jeg ofte er flere år om at færdiggøre mine projekter :oops:

Men i min bog er de absolut blandt de bedste fra Østeuropa. Overfladedetaljer som panellinjer er fuldt på højde med Hasegawa og Tamiya - især på deres nyere sæt.
Pasformen er lidt mere kilden. MPM's sæt dropper ikke sammen som Tamiyas - pasformen er generelt god - men der er få eller ingen samletapper og grundig afprøvning af pasformen er et must. Der er ingen eller kun meget lidt flash på de støbte dele, men det kan være nødvendigt at file lidt her og der for at få tingene til at passe.

Det eneste alvorlige ankepunkt er bagkanten af vingerne, hvor over og underdel typisk er ok hver for sig, men når de så bliver samlet, så er 'æggen' en halv til en hel millimeter tyk :x
Problemet kan i hvertfald delvist klares ved at skrabe plast af indersiden af samlingen. Det er dog en metode som jeg sjældent får et helt tilfredsstillende resultat ud af.
Derfor ender jeg alligevel med at skulle 'skærpe' bagkanten på ydersiden og det spiser de graverede detaljer, der så skal genskabes :cry:

Her er et foto fra Meteoren.

Billede

Det kræver lidt tålmodighed og knofedt at få et tilfredstillende resultat - men det er absolut overkommeligt. Der er langt ned til sæt som Valoms (der vistnok er blevet bedre på det sidste) for slet ikke at tale om Mach2 eller Fondrie Mineratures (eller hvad det nu er de hedder.


Lars


Sidst rettet af Lars Myrup Lassen søn okt 10, 2010 6:25 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: søn nov 16, 2008 4:24 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Det ser rigtigt godt ud det med cockpittet. :D Men det er vel desværre ofte den med fly, at det er meget svært at se sådanne lækkerier når først flyet er samlet og "tillukket".
Mht dit diorama er jeg ikke så vild med, at flyet fylder mere end dioramaet. Det ser efter min mening kikset ud. Men til gengæld kan jeg godt lide at du lige fortæller lidt om "historien bag" med tekst og billede. Selve dioramaet kunne blive mere spændende hvis der indgik flere elementer - f.eks figurer osv.
Mvh
Allan F1 Nielsen


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: søn nov 16, 2008 7:26 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Citat:
Men det er vel desværre ofte den med fly, at det er meget svært at se sådanne lækkerier når først flyet er samlet og "tillukket".

Måske, men "man" ved, at det er der...

Jeg tror ikke du skal se Lars' plade som et egentligt diorama, men alene en grundplade, der viser modellen i sine rette omgivelser (i mangel af skyer og blå himmel). Her ser du et fly fra Nordafrika - det står på en plade der ligner ørkensand - perfekt!

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: søn nov 16, 2008 11:05 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 10:57 pm
Indlæg: 103
Geografisk sted: København
Angående cockpitdetaljernes synlighed, så er jeg fuldt bevidst om de omtrent forsvinder i glemslens mørke, når låget kommer på. Jeg syntes blot det er en udfordring og sjovt at lave - nå ja, så hjælper det da også, at man kan publicere sit husflidsarbejde herinde :twisted:

Angåeden dioramaet så må jeg give Allan ret - selv om det formentlig ender med at flyet bliver drejet 90 grader, så er basen stadig lidt for lille til et diorama og nok for stor til en vignette (hvis nogen skulle spørge om forskellen, så er jeg blank :P )

Det er planen, at jeg skal finde en figur eller to - i korte bukser - men helst noget der er lidt bedre end airfix gamle vinylsoldater. Men jeg må tilstå, at jeg ikke har ledt endnu.

Grundlæggende er Hurricane projektet endt med at blive et forsøgsprojekt, hvor jeg afprøver teknikker, jeg ikke har prøvet før.
Jeg startede faktisk på modellen i 2003 (I think) - men da Xtracolours Dark Earth nægtede at tørre (fordi jeg havde brugt Xtracolours egen terpentin :evil: ) så røg den på langtidsparkering indtil her i september, da jeg opdagede at malingen endelig var tør. Samtidig har jeg ikke kunnet grave nogen detaljer frem om 33 Sqn. Hurricanes i den periode, som KP gjorde tjeneste der - så der er en stor portion gætværk i bemalingen, hvilket er lidt utilfredsstillende. Bortset fra den meget simple vignet 'No Hun in the Sun', jeg havde med i Valby i 2005, så har jeg ikke lavet dioramaer siden jeg var knægt - så jeg valgte at teste min evne til at lave 'ørken' på et bræt fra en champagnekasse.

Lars


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: søn nov 16, 2008 11:26 pm 
Lars Myrup Lassen skrev:
et bræt fra en champagnekasse.

En tiltalende idé. Forhåbentlig et ordentligt mærke.

Personligt synes jeg de "skæve" dioramaer er dem der tiltrækker mest opmærksomhed. At noget rager ud eller ikke står symmetrisk, får det til at fremstå som anderledes. Husk på Allans mange atypiske vinkler og "skæve" huse. Der ligger absolut en visuel udfordring i at lave det lidt væk fra det sædvanlige.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: man nov 17, 2008 11:00 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 10:57 pm
Indlæg: 103
Geografisk sted: København
Citat:
Forhåbentlig et ordentligt mærke.


Jeg erindrer ikke fabrikatet, men selv om min bedre halvdels forlægger - der havde doneret flasken - ikke helt har svingets sig op på det niveau europæiske bilindustri bruger, når verdenspressen skal overbevises om nye bilmodellers fortræffeligheder, så var den absolut drikkelig :twisted:

Lars


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: ons nov 19, 2008 11:29 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 3:25 pm
Indlæg: 69
Geografisk sted: København Ø
Kære Lars
Har du vovet dig ud i et serienummer på 'K for King'? Har endnu ikke fået 33 og 94 sqn ORB bestilt hjem fra National Archives i London, hvorfor jeg dels ikke har styr på, hvornår han skifter fra den ene til den anden, men heller ikke hans flyvninger, herunder fly. Ligeldes har jeg hul fra lidt inde i hans tid i 1 sqn, men det ved du måske.
http://www.danishww2pilots.dk/profiles. ... ha=p&id=69

Med venlig hilsen

Mikkel


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: fre nov 21, 2008 12:09 am 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 10:57 pm
Indlæg: 103
Geografisk sted: København
Hej Mikkel

Serienummeret er rent gæt - men ligger tæt på serienumre på Hurricanes leveret til 94 Sqn.

Som nævnt, så er KP's K for King næsten rent gætværk. Det eneste jeg ved, er at han efter en til i Nordafrika 'får' sin egen Hurricane 'K for King'. Jeg ved ikke om det sker mens han stadig gør tjeneste ved 33 Sqn. eller 94 Sqn (jeg anede faktisk ikke KP var tilknyttet 94 Sqn før jeg læste det på din hjemmeside).

Jeg fiskede efter info på flere web-forums da jeg startede projektet i 2002-2003, men uden held. Et sted fik jeg at vide, at alle enhedsarkiver fra Nordafrika blev destruret efter krigen. Jeg har noteret mig, at du åbenbart har fundet arkivdata på S.E. van der Aa Kühle, men har aldrig fået taget mig sammen til at bore dybere i sagen.

Mange hilsner

Lars


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: fre nov 21, 2008 12:20 am 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 3:25 pm
Indlæg: 69
Geografisk sted: København Ø
Øv, håbede du havde fundet npget :-)

At alle ORB fra Nordafrika er gået tabt er i hvert fald forkert, men der mangler nok en del sådan som de løb frem og tilbage.

Med venlig hilsen

Mikkel


Top
 Profil  
 
 Titel: Here today, gone tomorrow
Indlæg: søn okt 10, 2010 5:58 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
"this image has been moved or deleted"
Her ser vi så Internettes bagside. Oplysninger og data er flygtige størrelser, for pludselig er link'et væk eller site't ned, og vupti, så ser du ikke noget mere.
Det var ellers flotte billeder, der var til denne WIP :cry:

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Fokker DXXI J-42
Indlæg: søn okt 10, 2010 6:32 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 10:57 pm
Indlæg: 103
Geografisk sted: København
Hej Torben

Jeg beklager de manglende billeder, der skyldtes, at jeg har ryddet lidt op i min photobucket-konto. Det skulle gerne være i orden nu.

Men pænt af Dig at gøre opmærksom på fejlen - ikke mindst, da projektet ligger har ligget på is i snart to år :oops: , da mine ambitioner om at vacu-forme en nyt og mere korrekt cockpitdæksel er endt i gråd og tænders gnidsel. Den hjemmebyggede vacu-maskine fungerer sådan set udemærket, men det kniber med at få lavet en master.

Men det er bestemt ikke opgivet.

Mange hilsner

Lars

P.S. Rigtig nydelig Oxford


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team