IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre apr 19, 2024 4:55 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: søn feb 22, 2009 4:11 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Ja, den sure negative gamle mand er som altid i gang med at føre krige på flere fronter. Jeg arbejder intensivt på en 1/24 full-detail MFH Porsche 962.
Porsche 962 er en efterfølger til 956. De 2 biler står nok som det ultimative indenfor sportsvognsracing som biler man rent faktisk som privatteam kunne købe og vinde med. Et berømt team som Joest Racing bankede f.eks Porsches eget fabriksteam 2 gange på Le-Mans. Nok ikke lige en del af Porsches egen businessplan.
Jeg ved godt at Tamiya og Hasegawa begge har lavet en 962, men det er mere eller mindre simple curb-sides. Tamiya's er skuffende, fordi det vist er et Tamtech fjernstyret projekt de har "snuppet". Så dele omkring indsugningerne er blevet fusket for at få plads til fjernstyringen.
Det kan en hardcore som mig jo ikke leve med, så jeg er for alvor kommer til lommerne med et sæt der er i en HELT anden liga. Som jeg lige husker det er der omkring 200 etch dele - for lige at starte et sted. Så ikke lige at sæt man skal "øve" sig på som begynder.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: søn feb 22, 2009 8:45 pm 
Hej Allan.

Tjaee...
Det bliver vist ikke bedre end det ?
Det er flot og meget præcist.

Jeg formoder også, at du helt bevidst har valgt ikke at lægge skygger i forsænkninger o.l. ?
Det KUNNE man jo godt uden at det kommer til at ligne en tysk Tiger I !
Det er ikke kritik - jeg er blot nysgerrig dag jeg ikke har forstand på standarderne indenfor bilmodeller.

Men det er vel et spørgsmål og stil...?

Nice going.

Med venlig hilsen


Michael H.


Top
  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: søn feb 22, 2009 9:22 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Billede
Dit spørgsmål deler altid bilbyggerne i to. Dem der mener at de skal bygges totalt clean og dem der mener at der skal laves skygger, patinering osv. Altså lidt en religionskrig. Min holdning er den at professionelle 1:1 racerbiler er vedligeholdt til en ekstremt høj grænse. Det er virkeligt noget folkene bag bilerne går højt op i. Lakeringerne er typisk totalt fejlfri og utroligt skinnende. Motorrummet ligner noget hvor man kan arbejde med hvide handsker osv. Man skal lede længe efter en plet, patinering osv. Derfor bygger jeg altid bilerne meget "clean". Dog kan der være patinering omkring udstødningen og lignende steder. Igen er problemet at mange bilbyggere ofte her overdriver - og så ser det (efter min mening) ikke realistisk ud.

Det mest ekstreme jeg har oplevet er Honda's gamle F1 racere fra midten af tresserne. Når Honda kommer til Goodwood Festival of Speed (historisk racing) og bilerne f.eks skal flyttes foregår det med mekanikere iført hvide bomuldshandsker.
Mvh
Allan F1 Nielsen


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: lør maj 02, 2009 12:11 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Mvh
Sur gammel negativ mand.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: lør maj 02, 2009 3:36 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Imponerende!! Jeg er glad for at jeg lave kampvogne. Fejl kan altid gemmes under et lag mudder. Jeg forstår ikke hvordan du får det til at se så perfekt ud!

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: søn maj 03, 2009 10:04 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Allan: "Jeg arbejder intensivt på en 1/24 full-detail MFH Porsche 962."

Til lykke med arbejdet, Allan, og det flotte resultat! Det er næsten en skam, at alle de smukke komponenter samles til en færdig model. Du burde præsentere et sådant sæt med tilbehør ved én eller anden begivenhed, for eksempel DM (?).
Hvordan samles metaldelene - skal du bruge loddeudstyr..?

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: søn maj 03, 2009 12:32 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Allan,
Det er meeeget flot håndværk!
Kunne du ikke beskrive fremgangsmåden for at få en lakering, så man ikke ser overgangen fra decals til model. Hvordan får du det til at "smelte" sammen??
MVH
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: søn maj 03, 2009 1:14 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Ove Høeg Christensen skrev:
Allan: "Jeg arbejder intensivt på en 1/24 full-detail MFH Porsche 962."

Til lykke med arbejdet, Allan, og det flotte resultat! Det er næsten en skam, at alle de smukke komponenter samles til en færdig model. Du burde præsentere et sådant sæt med tilbehør ved én eller anden begivenhed, for eksempel DM (?).
Hvordan samles metaldelene - skal du bruge loddeudstyr..?

Fit before glue
Ove

Nu koster sættene i omegnen af EURO 230 og indeholder et hav af løse dele. Typisk langt over 100 dele i hvidmetal. Hertil kommer så et tilsvarende antal dele i etch. Plus en masse drejede dele, nitter, vacuform dele osv.
Yderligere er mange af delene uhyggeligt "sarte". Så den med at vise et sæt frem med overhængende risiko for at dele bliver ødelagt/forsvinder kræver at nogle så vil lægge pengene ud for et sådant sæt.
Følgende link giver dog et meget fint indtryk af sættet: http://www.1999.co.jp/eng/image/10050942n/40/1
Mvh
Allan F1 NIelsen


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: søn maj 03, 2009 1:23 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Lasse Hyllemose skrev:
Hej Allan,
Det er meeeget flot håndværk!
Kunne du ikke beskrive fremgangsmåden for at få en lakering, så man ikke ser overgangen fra decals til model. Hvordan får du det til at "smelte" sammen??
MVH
Lasse

Tja. For nu at tage den her model grundes med Tamiya Primer. Der males med Tamiya hvid spray og Finisher blå maling. Jeg skal spare jer for lidelseshistorien omkring afmaskning med 3 km Tamiya Tape.
Den store fordel med blanke farver er at bærefilmen ikke træder så tydeligt frem. Men alligevel klippes mærkerne så "tæt" som muligt. Denæst afsluttes med Gunze blank spray lak. Typisk 2-3 lag efter behov. Nu "smelter" mærkerne sammen med lakeringen.
Det starter så en uendelig diskussion der stadig holder på de næste 100 år. Nemlig om det er korrekt, eftersom bilerne i 1:1 er lakeret og til sidst får mærkerne ovenpå.
Jeg gider ikke tage diskussionen, som er endeløst "fordele og ulemper".
Mvh
Sur gammel mand.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: ons jun 03, 2009 9:48 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: tors jun 04, 2009 7:11 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Hej Allan

Superflot model, jeg må jo erkende at det kræver noget særligt at bygge de biler med alle de detaljer og jeg kan levende forestille mig at det kræver en vis planlægning hvordan bilen skal samles og males. Det virker befriende enkelt med panser.... :wink:

Glæder mig til at se den til DM og pøj-pøj med færdiggørelsen.

mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: fre jun 05, 2009 6:45 am 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: ons mar 04, 2009 10:29 pm
Indlæg: 129
Personligt savner jeg en tre farvet camouflage og hvor er kanonen? :D

Fedt at se noget helt andet her på forum, drøn flot Allan. Meget clean model, meget flot udført.

Mvh
Carsten

PS: Skivebremser er de ikke ungarske fra midt '70 :shock:


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Model Factory Hiro Porsche 962
Indlæg: lør jun 06, 2009 12:34 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
ØB, sure gamle mand - man får jo helt åndenød :)

WAUW! hvor ser det hammergodt ud.

Men jeg kan dog ikke forstå hvorfor man blandt modelbilsbyggere finder det nødvendigt at diskutere/slå hinanden i hovedet, om hvorvidt der er korrekt eller ej, at gøre reklamemærkernes kanter usynlige.

Når de IRL i 1:1 kan ses, må det da være logisk nok at de i en skala 1:24, bliver mere usynlige at se for det menneskelige øje.
Så den måde du får mærkerne til at smelte sammen med modellen, må da siges at være lige i øjet :wink:


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team