IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tirs apr 16, 2024 7:39 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: man jun 08, 2009 12:12 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Efter at have haft et voldsomt input i indbakken af F-16 sæt er jeg nu kommet frem til rent faktisk at bygge nogen af dem... Det drejer sig om Kinetics 'danske' F-16 og den helt nye F-16C/N fra Tamiya i 1:48. Også mere af sammenligningsgrunde idet de to sæt næsten er/burde være ens bortset fra Block tekniske finurligheder

Billede

Kinetiscs model er en meget stor æske, der nærmest kan betragtes som et våbensæt med tilhørende F-16 dele vedlagt som bonus! Selve F-16 sættet minder i sin opbygning helt utroligt meget om Tamiyas tilsvarende model. Selv delingen af den øverste kropsdel lige bag cockpittet er meget lig - ja nærmest identisk med Tamiyas.

Panellinier er dybere og mere markerede end Tamiyas meget diskrete og måske mere skalatro panellinier.

Billede

Tamiyas sæt er en viderebygning af den tidligere ANG F-16 med flere dele såsom 'big mouth' luftindtag og det kraftigere understel. Der er intet at pege på i den sædvanlige flotte pakning af Tamiyas sæt. 100% gennemført og næsten alle rammer i hver sin pose. Der er to sæt 'glas' med. Den ene i helt klar og den anden i let gul/røgfarvet. Mange F-16 flyver med farvet forreste canopydel og klar bageste canopy del, så på den måde kan der kombineres.

Billeder kommer senere:

Bygning af cockpit, hovedhjul, luftindtag og kropsdele.

Der skal ikke mange klip i plastikken i de to sæt før forskellen er mærkbar. Hvor begge sæt ser gode ud i æsken, med Tamiya som den førende, så taber Kinetic sættet lige så snart man sætter dele sammen... :roll: Hvor Tamiya dele falder sammen med et overbevisende klik, så skal Kinetic delene virkelig have med grovfilen og presses sammen før de passer. Overfladen på Kinetic delene lader også meget tilbage at ønske. Godt nok er det dele der ikke skal studeres, men alligevel. Vi snakker om luftindtaget op til motoren, der ganske som på Tamiya modellen er ført helt igennem fra 'munden' under cockpittet helt frem til motoren. Hvor delene på Tamiya sættet er perfekte og glatte som en barnenumse, så der Kinetic delen ud som om der er små bobler og urenheder i formen. Heldigvis er det kun på de dele og ikke på ydersiden.

Det skal også tilføjes at Kinetic sættet har samme 'feel' som et Trumpeter sæt. Det er en sær gummiagtig plastik som jeg tidligere har kaldt opvaskebaljeplastik og det her er ikke langt fra. Det er dog ikke så grelt som et gammelt Novo sæt (russisk genoptryk af Frog sæt), som ikke engang kunne limes! Kinetic sættet kan sagtens limes, men har ikke samme lækre pasform som Tamiya og allerede på den baggrund kan jeg godt erklære Tamiya som en klar vinder af duellen med Kinetic.

Kinetics umiddelbare fordel med danske briller er at det er det eneste sæt hvor man direkte fra æsken kan bygge en dansk model opgraderet til nyeste standard. På andre sæt løber man ind i at de danske stadig har den gamle type A halefinne, hvor alle senere modeller har den kraftigere og længere 'C' type halefinne. Man kan dog bikse noget sammen ved at kombinere forskellige sæt, men i Kinetics tilfælde kan den altså bygges ud af æsken... hvis den altså VIL bygges, hvilket stadig spøger i baggrunden. Men dansk det bliver den.

Tamiyas skal bygges som en aggressor. Jeg har valgt den 'blå' udgave, da jeg er lidt træt af at male med grå... :|

Billeder er i trykken

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: man jun 08, 2009 4:41 pm 
Me like!!!!!.
Bliver den blå med WA eller AK halekode??

Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: man jun 08, 2009 4:54 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Bjarne

Det skulle gerne blive en WA. Er der flere billeder? :D :D

Hvis det ER den samme, så skulle det blive nr. 48, den der står lige bagved!

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: man jun 08, 2009 6:07 pm 
Har masser af andre billeder fra to forskellige besøg på Nellis - desværre er de på dias!!!!! Billedet ovenfor er taget med et lille pocket digitalkamera.

Bjarne


Top
  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: man jun 08, 2009 9:33 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Nu med billeder:

På alle billeder er Kinetic til venstre og Tamiya til højre.

Billede
Hovedhjulsbrønd. Det er tydeligt at Tamiyas til højre har finere og skarpere detaljer

Billede
Luftindtag tørsamlet. Tamiyas skal ikke have meget lim, mens Kinetics nok skal i pres et stykke tid.

Billede
Cockpitsektion. Gode detaljer på Kinetics, men rædselsfuld pasform på de løse plader der sættes foran cockpittet. Filler er meget nødvendig. Tamiyas klikker fint sammen og skal kun limes.

Billede
Cockpitbrønd. Ikke den store forskel her.

Billede
Business end af motoren. Godt nok kan den ikke ses, men Tamiyas er også her klasser bedre end den lidt primitive fra Kinetic

Billede
Kropssamlingen er ens. Men Kinetics samling er sværere at slette. Tamiyas... need I say more?

Billede
Sammenlignet med modellerne ovenfor er det tydeligt at Kinetics meget markerede antenner bag cockpittet er alt for voldsomme. De skal være mere diskrete som på Tamiyas. Også den lille trekantede sammenføring mellem cockpitglas og krop ser bedre ud på Tamiyas.

Nu skal det ikke være en Kinetic 'bashing' - og måske lidt 'uretfærdigt' at sammenligne det med nok det ypperste branchen kan frembringe. Sammenlignet med de ældre Hasegawa modeller har Kinetic nok udlignet om end måske endda er en smule bedre. Men våbensættet kan hverken Tamiya og slet ikke Hasegawa måle sig med!

mvh

El P.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: tirs jun 09, 2009 1:37 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Hej Flemming

Super ide med stereobyg og det ser rigtig spændende ud (selvom det er fly.. :wink:)
Det virker til at Tamiya bliver vinderen her, men hvad er prisen på de to sæt?

mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: tirs jun 09, 2009 4:28 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Det med prisen vil blive lidt svært, idet Kinetic sættet indtil nu kun har været tilgængelige direkte fra Lucky Models, hvilket jo så på skammeligste vis afslører på det groveste at jeg har været ude på det der internet... :oops: Tamiya sættet koster i omegnen af 400-500 kr. herhjemme så hudt jeg visker. En rimelig hamper pris må man sige når man tager i betragtning at det er altså kun en relativ lille fløjer i 1:48. Ét Kinetic sæt fra Hong Kong inkl. porto og forsendelse lå på lige knap 300,-, så når Hannants får dem som de reklamerer for på deres nyhedsliste, så ligger prisen givetvis også oppe i nærheden af Tamiya sættet?

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: søn jun 21, 2009 9:09 pm 
FYI har man Tamiyas 1/48 F-16C/N leveret ved døren for ca. DKR 250,- fra LuckyModel med dagens valutakurs med den deraf følgende risiko for, at det løber yderligere gebyrer på fra Toldvæsnets side.

Bjarne


Top
  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: søn jun 21, 2009 9:56 pm 
Hej Flemming

Kan man bygge en dansk F-16 ud af Tamiyas sæt?
Der var engang hvor jeg troede at en F-16 var en F-16, men nu ryger der noget med Block ind over, så hvad skal man efterhånden tro på?

Mvh Ole


Top
  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: søn jun 21, 2009 10:10 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej Ole

Svaret er... næsten. Der er alle de rigtige ingredienser bortset fra halefinnen, der bruger den kraftigere F16C-type, der er længere i den del der er nederst. Selve den øverste del er vel mere eller mindre identisk. Men en kombination mellem en Hasegawa F-16 - f.eks. den i Norsk bemaling - har den rigtige hale. Kinetic sættet har den også, men i det tilfælde bliver man mere glad for Hasegawa delen! Der er dog også spørgsmålet om bagkroppen, der i Tamiya sættet har en svag fordybning i hele længden af finnen, der så skal fyldes ud med risiko for at ødelægge nogen af de fine Tamiya graveringer, der ligger meget tæt. At der så også er forskel i panelerne op til finnen siger jo sig selv :roll: Så umiddelbart er Kinetics den eneste mulighed ud af æsken at bygge en moderne Dansk F-16 med alle modifikationerne de har i dag.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: ons jun 24, 2009 3:35 pm 
Tak Flemming

Tilbage står så valget melllem at "Sætknokle" en dansk eller "Nøjes" med en ligeudafæsken Tamiya med dertilhørende flot bemalingsforslag, et frygteligt valg, men med din sammenligning vælger jeg vist det sidste!

Mvh Ole


Top
  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: tirs aug 25, 2009 7:51 pm 
Hej Ole og Flemming

Tamiya's sæt, kan med vise modifikationer laves til en dansk Block 15, men det kræver lidt fingersnilde især ved halen, og spørgsmålet er jo også ... hvor nutidig skal den være ??

Block 50 halen er meget forskellig fra den danske hale, den er væsentligt længere og noget bredere med rundede sider, hvor den danske hale har helt lige, skråtstillede sider.
Der hvor halen rager frem dækker den faktisk en hel lem som ikke er med i tamiya's sæt, som I så ville være nødt til selv at gravere op.

Block 50 har det man kalder bulged gear doors, det vil sige at understels dørerne buller ud i hele deres længde, de danske buler overhovedet ikke ud.

Block 50 har det man kalder et bigmouth luftindtag idet den har en general electric motor og ikke en pratt & whitney, dermed har den også en anden udstødningsnozzle. Nu er spørgsmålet jo så, hvor mange er egentlig istand til at se at luftindtaget er lidt større og er det værd at skifte det ud ?? jeres valg.

Den har de fine AIFF antenner der sider foran cockpittet så det er fint.

Hvis den skal være helt up to date så skal der laves en del udvendige strukturforstærkninger af ryggen.

Der kan være andet, men det var det der lige faldt mig i øjnene ved et hurtigt kig i æsken.


Top
  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: lør feb 20, 2010 9:11 pm 
Flemming,

Endnu et projekt, der er blevet offer for enhver modelbyggers lyst til at starte på noget ny...eller??

MVH

Bjarne


Top
  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: lør feb 20, 2010 9:56 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Delvis. Jeg er i gang med nogle projekter der giver penge i kassen i stedet, så det har fået en højere prioritet. Dog må jeg sige at Kinetic sættet p****r mig af :x . Et af disse der ser godt ud i æsken, men derefter går det galt og når man så får fingrene i Tamiyas Spitfire og ser hvordan det kan laves så...

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Stereobygning - F-16 fra Kinetic og Tamiya i 1:48
Indlæg: man mar 26, 2012 9:40 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Ups var det i 2009 at jeg startede denne tråd... :oops:

Nå men den ene er da kommet videre og kunne godt blive entry til kvartårskonkurrencen i maj! Det jeg fandt ud af var at det er en anelse forskelligt, hvordan camouflageskemaerne er udformet på disse fly. Der kan være fin soft overgang mellem farverne eller meget fin soft overgang mellem farverne, så jeg valgte en hård da jeg ikke rigtig kunne lave så fin en soft streg at det så overbevisende ud. Så hård blev det!

Billede

Billede

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team