IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors apr 18, 2024 5:58 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: søn nov 22, 2009 2:26 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Siden 1983 har dette (et af de første !) sæt fra Pegasus ligget godt på lager. På sidste hobby-messe "blev krympefolien" brudt - nu skal det være.
Dette er så hele brugsanvisningen. Der blev ikke nipset med de fine forklaringer den gang.
I polystyren får man 2 kropsdele og 2 vinger, resten af delene er ualmindeligt dårligt støbt i gennemsigtig plastik. - lige en sjat værre en en spitfire IX fra Airfix.
Nu er jeg jo notorisk fornæret, så den kommer under kniven uden detaljeringssæt, ets etc. Sprue og plastikplade, "ganske som vi plejer".
Billede

Så for man brug for greenstuff og hobbyknive. - så sødt som i gamle dage.
Bagenderne af vinger og haleplaner der skrabet/slebet tyndere. Kanonerne var ikke særlig vel-definerede, så de er erstattet af sprue
Billede

Hjulbrøndene er fræset dybere og hjul er en blanding af dele fra reservedelsæsken og sæt-dele.
Billede

"Tomme-tykt cockpitglas" er ikke det bare løgn i 1983. Håber at lidt clear-cote vil hjælpe på det.
Billede

Propellen opgav jeg. Jeg fandt en ny spinner i rode-kassen, forlængede den med lidt plastikplade og gav den propelblade i overskud fra et Moquito sæt.
Billede

På nettet fandt jeg så dette dejlige billede af en F22 fra 73th squadron. Også på nettet fandt jeg byggevejledningen til Airfix F22 i 1:48, der også har en 73th squadron spit med.
Billede

Så kan der komme til at gå lidt moderne Photoshop i det. Jeg har skannet Airfix bemalingen ind og skaleret den til 1:72. Så har jeg tegnet alle mærkerne op og farvelagt dem. De skal så kunne printes på decal-ark og vupti, moderne teknologi kan alligvel bruges til noget.
Billede

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: søn nov 22, 2009 4:15 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 01, 2005 9:19 am
Indlæg: 645
Geografisk sted: Glostrup DK
Hej torben
Uanset om du er notorisk "Old scool" når du bygger modeller, så er du en inovateur når det gælder teknologi..-inponerende :wink:

_________________
Get a life-Get a hobby-build some plastic !
MVH
Dan Seifert
Formand IPMS Danmark


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: søn nov 22, 2009 11:36 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Når et sæt har ligget siden 1983 er det ikke guds mening, at det skal bygges....

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Guds mening
Indlæg: man nov 23, 2009 9:32 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
jeg mener nu at have læst i "modelbyggerens bibel" et sted: "Og således gav gud (måske producenten ?)byggesættet til manden, at han skulle bygge det, bemale det og dekorere det med farverige transfers for at holde det helligt - uanset stand og alder".

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: man nov 23, 2009 11:45 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Citat:
jeg mener nu at have læst i "modelbyggerens bibel" et sted


Nå, OK du har læst biblen. Jeg er kun nået til forordet, og så gik jeg i stå!!

Spøg til side. Er der nogen fornuftig forklaring på, at haleror og f.eks. propellen er støbt i klar plast? Eller det var måske trenden dengang i '83...

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: man nov 23, 2009 12:24 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Henrik Stormer skrev:
Er der nogen fornuftig forklaring på, at haleror og f.eks. propellen er støbt i klar plast? Eller det var måske trenden dengang i '83...


Det er Pegasus :roll:

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: man nov 23, 2009 12:35 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Ikke alene er det Pegasus - Det er Pegasus første "short-run" byggesæt. :!:
Så der har ikke været råd eller evner til så mange støbe-tekniske finesser. Det har uden tvivl været billigst at lave det hele i gennemsigtigt og tomme-tykt plastik. Så kunne man reklamere med "a complete kit", uagtet at modelbyggere har virkelig dårlige chancer for at få delene fra sprue i hel og brugbar stand. Ligesom alle andre producenter, så er Pegasus også kommet efter det sidenhen, så i dag får man både plastik- og metaldele samt decals med.
Det er i sandhed også en sær visuel oplevelse at arbejde med de gennemsigtige dele, som er sten-hårde og ikke særlig modtagelige for hobby-lim. Man sender Thorkild og opfindelsen af "Bløvr" en venlig tanke. Lim og spartelmasse i et produkt.

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: man nov 23, 2009 1:57 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Torben,

Mind mig lige om, at jeg skal nævne dette projekt, næste gang du smilende ryster på hovedet af mig og min detaljeliderlighed :lol:

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: lør nov 28, 2009 6:03 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Billede
Efter lidt bemaling ser den gamle Pegasus næsten ud som "et rigtigt sæt".
Vi nærmer os det spændende øjeblik, hvor de hjemmetrykte decals skal stå deres prøve. Som læst under "generel modelbygning", så har man det problem, at man ikke kan trykke hvid. Hvid bliver på en gennemsigtigt ark netop det: gennemsigtig.
Nu er der jo hvidt i de britiske rundeller, så "problemet" er jo til at forholde sig til allerede her med første forsøg.
Min FB5 Gunbus kom også "uden hvid" i decals, og det løste jeg ved at male blank hvid på forhånd, og så sætte decal på bagefter. Det fungerede OK, så det er nok måden, at gøre det på, hvis det ikke efterfølgend er muligt at male lidt hvidt ind på ens decal-design.
Da vi jo nu er ovre i den digitale verden, så er min teori, at jeg tager et sort/hvidt print af decal-arket ud på papir. Så har jeg skåret hul, der hvor jeg har brug for hvid. Derefter klippet "decal'et" ud. Lagt det som master på modellen og så malet blank hvid i hullet. Holder teorien stik, så bør jeg derefter kunne lægge det rigtige decal oven på, og den hvide maling bør være lige der, hvor den så skal kunne ses gennem den gennemsigtige del af decal'et.
Fortsættelse følger. Gå ikke glip af næste action-packed beretning fra "The Old School. :D

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: lør nov 28, 2009 6:56 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Jeg vil klart anbefale at printe på hvidt decalark istedet. De blå og røde farver vil være meget gennemsigtige og du vil tydeligt kunne se din malede baggrund. De sorte koder kan du så trykke på klart ark - det virker. ELLER du kan klippe hvidt ark til i samme form som det du har printet, det vil også virke.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: lør nov 28, 2009 8:13 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Well- jeg satser på, at du har ret, for efter jeg læste dit indlæg skyndte jeg mig på nettet for at bestille nogle hvide ark også.
Nu er det sådan, at jeg har experimenteret med forskellige farveudskrifter, så jeg har arket i flere eksemplarer. - Måske kunne man lægge 2 oven på hinanden, og så vil det gå godt ?
Men bare for informationens skyld til dette forum, så afprøver jeg lige et mærke på malet baggrund, så vi får at se, hvordan det virker.
En rundel trykt på hvid baggrund tror jeg ikke på, man kan klippe ordentlig ud, der skal jo noget bærefilm til at forsegle kanten under opblødning.
En hel-hvid udgave som bund og så et mærke ovenpå ser efter min mening ud til at kunne virke bedst.
Så der ligger en opgave i at omsætte arket til en stregtegning.
Billede
For dem, der vil sysle lidt med EDB gøres det f.eks. på denne måde. Luk alle mærker til, dvs sørg for at gennemsigtige (hvis du arbejder med lag i Photoshop) eller hvidt område i mærket er dækket af en anden farve. Afmærk den hvide farve med en "tryllestavsfunktion". Inverter markeringen. Du har nu afmærket alt indhold på dit ark. I Photoshop vælger du en "stroke" funktion. Her er valgt 2 pixels "outside". Der er nu tegnet et omrids på 2 pixels af hele dit ark. Trykker jeg det ud på hvidt decalpapir, så har jeg afmærket en hvid baggrund til at bruge som bund. Så kunne jeg nok godt leve med, at kanten på den hvide rundel ikke sådan heeeellt kommer til at blive rund, dem må vist godt være en lille smule mindre end den blå/røde rundel.

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: søn nov 29, 2009 3:00 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Billede
Det må medgives, at Flemming har ret. Det malede hvide kikker nok igennem mærket til, at det ikke bliver helt fremragende (yderst tilvenstre).
2 mærker oven på hinanden løser opgaven et langt stykke af vejen, men det hvide felt bliver lidt mere uldent (midt).
Så jeg ender med at vente et par dage, til de hvide ark ankommer, for så at afprøve teorien om hvidt underlag under hele mærket.
Til topforsegling har jeg brugt "Micro Superfilm" blot påført med pensel. Superfilm har været brugt på 4 forsøg nu, uden at nogen er bladret ud, så jeg tør godt anbefale produktet som en mulighed for topforsegling. Så reagerer det også godt på Micro Set/Sol systemet.

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: tors dec 17, 2009 10:41 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Så dukkede der hvide ark op. Well, dagen efter at have afgive bestillingen faldt det mig ind, at man da lige så godt kunne have malet hvid baggrund på det transparente ark (?) - Det hvide ark er godt nok tyndt - det kunne godt have brugt lidt decal film inden.
Rigtigt nok tænkt var det svært for mine pølsefingre at lave den hvide baggrund præcis så stor (lille?) som mærket, så der skulle en spids pensel og lup-lampe til at dække lidt hvide kanter her og der.
Billede
Men når der så var kommet det endelige lag mat lak på, så blev det såmænd OK til standard "airfix-stade" finish.
Billede
Men det er ikke sidste gang, der skal leges med hjemmetrykte mærker. Om ikke andet får man et præcist omrids til at male op efter. Skjoldmærker til romerske legionerer er et af de projekter, der nu er kommet et skridt nærmere.

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Spitfire F22 - et retro-projekt for nostalgikere
Indlæg: fre dec 18, 2009 10:17 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Torben,
Tak for en interessant 'how to do - artikel'. Flot resultat med dine hjemmelavede decals. God Jul og et Godt Nyt år.
MVH
Lasse


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team