IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tirs apr 16, 2024 6:03 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: tors okt 07, 2010 5:55 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Endnu et besynderligt projekt fra Brøndby.
De rare mennesker hos Monarch har lavet en 1:9 figur af Sinbad Søfareren i klassisk Aurora stil (som det kaldes). Nu er jeg jo en af de underlige modelbyggere, der faktisk har 1:9 figurer i samlingen, så selvfølgelig vil en Sinbad også være rar at have.
Jeg kom lidt sent i gang med at tage billeder, så jeg har stjålet lidt billeder af sættet CultMan’s internetbutik, hvor du også kan finde en anmeldelse af sættet.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Hos Monarch har de vist kikket lidt på ”The Golden Voyage of Sinbad”, som bl.a for ikke så længe siden var at se på TCM.
Modellen tager da kraftigt udgangspunkt i filmen
Billede

På den gyldne rejse ud til mystiske øer kommer man også til omgivelser, der kunne have givet inspiration til modellens bundplade.
Billede
Billede

Og for ikke om andet, så kan man nyde filmen fordi Caroline Monroe er med (hun ville også gøre sig godt som model, suk)
Billede

Vi ta’r hende lige igen, for østerlansk fantasy dragter klæder hende så godt. (og jeg er lidt en gammel gris)
Billede


Sinbad er samlet i hovedbestandelene og påbegyndt malearbejde. Der er arbejdt lidt med nuancer og ”vådt i vådt” for at få lidt effekt. Lidt bedre end klassisk ”madame tussauds” bemaling uden effekt, men er er nok stadig et kvantespring til gode, før det bliver noget ”sonnich-noget”.
Billede
Jeg er ikke helt sikker på, om jeg nænner at give ham en ”wash” til sidst. Der er tider, hvor jeg savner en ”undo” funktion i modelbygning, og det er ikke umuligt, at jeg ville fortryde det.


Fræsemaskine har været i brug, så krukken er hulet ud og lampen har fået åbnet tuden op.
Billede

Her er bases samlet og malet. Der er arbejdet lidt med forskellige nuancer af grundfarverne og lidt ”vådt i vådt”. Derefter skal den have noget dry-brush med grønt for at give lidt mug-effekt og så en sort ”wash”.
Billede


Lampen skulle gerne se lidt brugt ud, så den er malet med guld blandet op med blank sort og slutbehandlet med Johnson gulvlak.
Billede

Turban og skærf enderne er slebet tyndere i kanten og folderne for enden er fræset ud, så der kommer lidt 3D effekt ud af det, og ikke bare noget tykt plastik.
Billede

Så er bundpladen færdig med en wash med Games Workshop Black Ink.
Billede

Sinbads jakke skal pyntes på, så det bliver en ordentlig brokadevest, ligesom i filmen. Han er malet med blank lilla (for det var nu det, jeg havde), og mønstret havde jeg tænkt skulle være i lys lilla.
Jeg satser på en decal-løsning.
I CorellDraw har jeg tegnet kanterne, samt mønster til hjørner, ryg og skuldre som noget små-arabisk-inspireret- doodle-noget.
Billede
Det er printet ud på klar decal-ark og trukket op med lys-lilla maling og en tynd pensel under en luplampe

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: lør okt 09, 2010 7:08 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Der males lidt decals
Billede

Og så kom han ellers til at se sådan ud:
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Lidt krybdyr har Monarch-folkene også forsynet ham med:
Billede

Billede

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: lør okt 09, 2010 9:13 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 7:28 pm
Indlæg: 805
Geografisk sted: Vallensbæk
Du har fået utroligt meget ud af det som i starten ligner et børnesæt. Der er faktisk mange fine detaljer. Jeg ville foretrække slangen i grøn - ser mere giftig ud. Noget du slipper rigtigt godt fra er bemalingen af dioramaet. Selve figuren er pæn, men ikke i DM-vinder klasse. Der mangler noget "3-d" i den bemaling.
Men alt i alt et herligt projekt med en masse fine "step-by-step" billeder og super at se hvor hurtigt du kommer i mål med projektet. Et rigtigt godt work-in-progress indlæg. :D
Mvh
Allan


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: man okt 11, 2010 3:10 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Fed ide - men du syntes åbenbart det ville blive for meget at lægge den afhuggede monsterarm på dioramaet, siden du har droppet den?

Glimrende med de slidmærker på sværdet - vidner om en drabelig kamp for den retfærdige sag. Men lidt effekter på tøjet, der ville have givet en ide om hvad der var gået forud, før Sinbad havde erobreret lampen, havde evt. givet figuren et lille pift.

Ellers sjovt valg til en afveksling :wink:


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: man okt 11, 2010 3:36 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
'Airfix-stadie siden 80'erne'. Du har vist overhalet dig selv indenom, medmindre, selvfølgelig, at jeg har misforstået begrebet. Jeg er imponeret af din konsistente opdatering, som jeg synes bidrager til både forståelsen af det færdige resultat, og er en spændende komponent i forhold til, hvordan du griber tingene an, 'overvinder' udfordringer og ellers bare klør løs og får lavet noget færdigt. Der er noget at kigge på - og efter; farverne er bare gode. Tak til Torben.
mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: man okt 11, 2010 9:57 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Torben.... din gamle gris---

Enten lader du Sinbad springe ud af skabet - eller også matter du de bukser ned! De er sgu en tand for shiny!!!!

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: tirs okt 12, 2010 9:45 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Er det ikke allerede et form for skabs-spring, han er i gang med at udføre?

Rent modelmæssigt vurderede jeg, at Sinbad bærer en form for silkestof som bukser, så "the shiny pants" er lavet med vilje ved at gnide delene med "fingerfedt" da malingen var tør, men ikke gennemhærdet.

Samme effekt er brugt på slangen.

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: tirs okt 12, 2010 10:44 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
...du har simpelthen siddet og gnedet på "slangen"!! Ja ja! Man kan sige at den har 'glans'....

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: tirs okt 12, 2010 7:23 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
gnubbet eller ej, det er et rigtig fint resultat og en meget fin "WIP" du har lavet.

Jeg vil bare ønske at du ville give lidt skygger og highlights på figuren, da den fortjener det.

mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Sinbad og airfix stadiet
Indlæg: fre okt 22, 2010 1:29 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Airfix-stadiet er så vidt jeg kan se et godt begreb, som indebærer en holdning til finish, hvor "godt nok" kan ligge lavere end hvad der normalt er den offentlige mening, jf. som begrebet første gang er brugt:
Citat:
men på den anden side er det min opfattelse at langt størstedelen af brugerne her på forum er forbi det Airfix-stadium (undskyld udtrykket) som du er vendt tilbage til, og har det godt med.

Her er jeg jo utrolig glad for, at Sinbad bliver rost for de veludførte slidmærker på sværdet. Den forklaring vil jeg holde fast i, thi den gruefulde sandhed er jo, at folien på den ene side af bladet krøllede lidt under påsætningen af folie på side 2, og så gad jeg ikke rigtig lave det om igen. (gisp) (havde evt. overvejet at rette det i Photoshop, så ingen opdagede det.)
Der er også forsøgt lidt 3-D bemaling, ansigtet er tonet lidt med lys og mørk farve i det omfang, jeg magter og gider. Som det så rigtigt kommenteres, så er det ikke det niveau, der laver DM-vindere. Til gengæld vil de fleste, der vil se modellen alt i alt synes, at det ser OK ud, så her kræver "Airfix-stadiet", at man accepterer, at man ligger under den fremragende del af byggemarkedet og ikke indhenter præmier i rå mængder. (jf. artikel om den beslutning i IPMS Nyt 100)
Til gengæld er den færdig, har været sjov at lave - og er klar til Hobbymessen i November, hvor 1:9 figurer fungerer godt som udstillingsmodel, for de er så store, at folk synes, de er flotte, bare fordi de er store.
Man kan blive rigtig god til en niche, men ikke rigtig god til alting. Og som man kan se af mine projekter, så vil jeg hellere brede mig over meget forskelligt og have det sjovt med det, end at blive fremragende god indenfor et snævert felt.

Jeg er glad for, at nogen af de gode modelbyggere stadig synes, at en old-school WIP kan være sjov at kikke igennem.

Hvilket bringer tankerne hen til lidt klub-politik.
For vi skal "brande" vores hobby. Derfor skal der være liv på siden. Ikke bare for os medlemmer af forum, men også for de interesserede besøgende, der kommer forbi for at kikke og måske er potentielle medlemmer.
Så må forum også gerne vise bredden i modelbygning (som jeg synes er en af de helt fede ting ved modelbygning), både i emner og kvalitet, så vi viser, at der er plads til alle.

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: fre okt 22, 2010 2:07 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
TCM viste 'Sinbad' her til formiddag, men jeg fik kun lige kigget med de sidste 5 minutter. Det var egentlig min mening, at jeg ville tjekke kvaliteten af Sinbads bukser (silke ell. bomuld) men som kom Miss Monroe.... Jeg fatter ikke hvad der skete, men jeg kom til at fokusere et helt andet sted. Jeg forstår det ikke, det er aldrig sket for mig før :twisted:

PS måske er det alligevel et sundhedstegn, at mit fokus lå på Monroe's øvre torso og ikke på den fuldskæggede Sinbads bukser....

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: fre okt 22, 2010 2:46 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Nu er det jo ikke for at yppe kiv, men jeg vil straks lige gøre de gamle libertinere opmærksom på en frygtelig fejltagelse!

Der er jo ikke tale om Monroe (som i Marilyn) - men Munro (som i Caroline). Det er jo nærmest uhørt at en så vital detalje går helt forbi de skinnende bukser! Men der kunne jo være tale om skindbukser... :lol:

http://www.carolinemunro.org/

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: lør okt 23, 2010 11:59 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Av for en afbrænder, formanden har jo igen sin research helt i orden.
Tilbage kan vi så egentlig bare håbe på, at en TV kanal en dag genudsender "Star Crash" med Caroline.

Flotte kostymer
Billede

Pittoreske skurke og robotter
Billede

spændende og vel-gennemarbejdede "props"
Billede

og generelt bare virkelige fotogene optagelser
Billede

Man får, udover Caroline, som altid er fremragende, også David Hasselhoff (pre-Baywatch) med et lyssværd som må komme fra Fætte BR. Kan man ønske sig mere ?
Billede

Og de flotteste special-effekts :wink:
Billede

Billede

Anbefales alle tilhængere af B-film, når de er værst - og dermed bedst !!

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Sinbad Søfareren - eventyr i skala 1:9
Indlæg: tors dec 09, 2010 12:55 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 5:13 am
Indlæg: 186
Geografisk sted: Herlufmagle
Hej.

I FSM nyhedsbrev er der en review af Sinbad. (Din er bedst. Hilsen selvbestaltet fedterøv :wink: )

http://finescale.com/en/Products%20and% ... inbad.aspx

Hilsen
Kenneth K.


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team