IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre apr 19, 2024 2:49 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Schwimmwagen dio
Indlæg: tirs jul 10, 2012 11:55 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Lidt billeder af en igangværende proces, hvor det færdige resultat gerne skulle være to panzerfolk, Alpine, der betragter et 'udslået' russisk køretøj. Ungarn marts '45. lidt sne skal der nok være - i hjørnerne...Stente og egetræ er hjemmeavl. 143 egeblade i laserskåret papir er limet på. Træet er kabel med papir og modeller limet på. Grenene har fået en gang grov gummispartelmasse ovenpå fortyndet hvid lim. Det hænger godt fast og grenene kan bøjes, ganske praktisk. Schwimmeren har fået brede sutter på; ganske god virkning i stedet for de meget smalle i sættet (Tamyia). Ruffen er hjemmeavl, da Black Dogs ikke passede. Russeren er Vision(?) har glemt navnet, eller nærmere bogstavkoden! Jeg må sige, at jeg bliver mere og mere glad for min Triplex Double action!! Any comments. Det er altid ganske spændende, hvad vores indlæg kan afstedkomme af skarpe betragtninger fra de altid nærværende medlemmer.

Billede

Billede

Billede

Basen er flamingo dækket med modeller. Stenten er lavet af en god plade isoleringsmatriale fra Model & Hobby. Skåret med skalpel og udvidet kelene med en lineal. der er kommet papir opblødt i hvid lim i revnerne til at illudere mørtel.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Billede

Billede

Rigtig god - dansk - sommer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: ons jul 11, 2012 2:09 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Lasse

Flot setup :D

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er årstidsrigtigt med (visne) blade på egen og grønne blade på klatreplanterne i marts måned.

Hvad mener du med, at du bliver mere og mere glad for din Triplex - har du fået ny pistol?

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: ons jul 11, 2012 2:15 pm 
Efeu er stedsegrøn.

Hilsen
Den Gamle Gartner :mrgreen:


Top
  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: ons jul 11, 2012 2:27 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Peter,
Jeg har vel egentlig ikke brugt pistolen så meget i forhold til, hvor længe jeg har haft den, og jeg er såden liige ved at finde ud af, hvad den egentlig kan.

Tak for responsen.
Go' sommer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: ons jul 11, 2012 4:59 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 04, 2006 2:56 pm
Indlæg: 307
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Lasse

Flot og overbevisende som altid. Tager jeg helt fejl, eller har du tidligere lavet et dio med et forladt køretøj, der bliver inspiceret af fjenden?

Mvh

Jacob


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: tors jul 12, 2012 10:47 am 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 1:46 pm
Indlæg: 142
Geografisk sted: Esbjerg
Der er vel ikke så meget af sige andet end excellent...

Jeg går ud fra at du smøre noget over flamingoen inder ud dækker den med modeller? Hvilken type maling bruger du til at male underlaget?

Jeg leger lidt med tanken om at lave underlag til nogle af mine fly 1/48 (ikke dio bare en makering hvor maskinen står). Et underlag til Hans-Joachim Marseille 109 i afrikansk ørken og Gregory Boyington Corsair på et koral underlag (stillehavet).

Har indtil nu brugt fint sand, med selvom jeg sier det gennem et meget fint net så bliver det til temmelig store sten i min scala. Har du et forslag til noget andet jeg kan bruge?

_________________
Mvh
Peer.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: tors jul 12, 2012 12:33 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Jacob. Inspicerer; måske ikke lige nøjagtig, men jeg har da siden jeg begyndte i 2006 lavet 3 der kunne minde om det; Pantheren, hvor der sidder 3 amis ovenpå, Stug'en, hvor der danses russisk på og Dingoen, der kigges ud over (den er så ikke lige på IPMS' forevigede shots fra kvartårskonk.). Eller er der 88'eren, der kigges efter af amis i jeep.

Hej Per,

Der er smurt et godt lag hvid lim på flamingoen inden leret trykkes på plads. Så sidder det dér. Der er så kommet endnu et lag hvid lim, lettere fortyndet, og derefter drysset sand og 'alt godt fra posen' på, undtagen på vejen, forstås. Herefter græs og grene, blade and what not. Det er så malet med pistol med Tamyiafarver i forskellige nuancer, så det passer til en fugtig forholdsvis kold forårsdag, hvor farverne er nedtonede efter en lang vinter. Undtagen efeuen, der er eviggrøn ;0).

Et underlag til dine fly i 1/48, når du synes, at selv fint sand er for kornet, kan bestå af; pollyfilla (der ikke bliver så glat som gips) iblandet farvepigment (for at undgå de kedelige hvide spots). Pigmenten kan du få i små bægre. Jeg køber mine (okker, sienna/natur,brændt) hos Københavns Farvehandel i Badstuestræde. Hvis du ikke har den mulighed, så tror jeg dog nok, at du alligevel kan få noget et andet sted. Prisen på bægrene er i omegnen af 30-40 kroner. Det holder længe. Jeg har bægre tilbage fra 2005 og jeg har brugt pigmentet meget flittigt. Det har den fordel, at man med en forsigtig blanding, hvor forholdet bør være 1/20 (man prøver sig frem) får en lysere jord, end pigmentet lægger op til. Det er så ikke altid nødvendigt, at male hele historien bagefter, da du kan varierer farverne på jorden med pigmentwash (jeg bruger MIGs pigment hertil; de mørke farver. Det 'højereliggende' jord bevarer således sin lysere frave og du behøver ikke drybrushe. Washen gør endvidere, at ALLE detaljer kommer frem, hvilket kunne være en fordel på 1/48, så længe skalaen overholdes; altså skalaen på 'jorden'. Selv om du alene vil bruge den som base, gør det jo ikke noget, at basen bibringer noget/meget til helheden.

Hvis du vælger IKKE at blande hvid lim i din pasta (eventuelt for at kunne bearbejde pollyfillaen efter at den er tør) så giv den en omgang hvid limvand, INDEN du går i gang med washen, ellers suges der for meget ned i blandingen, hvilket gør, at det tager længere tid for terpentinen at tørre (pigmentet skal bindes med noget; terpentin er olierigt og nemt at have med at gøre. Du kan tørre det på ingen tid med en hårtørrer, så du hurtigt kan se, om det vrker eller ikke, og så starte forfra med mere pigment, lysere/mørkere). Behandlingen med hvid limvand gør endvidere basen mere resistent.

Dette er mine betragtninger. Prøv selv, og du vil finde det, der passer dig bedst. Udgangspunktet som ovenfor beskrevet, har jeg selv haft meget glædet af.

Held og lykke med projektet.

Til Jer begge: Tak for Jeres ualmindelige fine skudsmål! Nu tar' jeg på ferie.

MVH
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: lør jul 14, 2012 11:41 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Hej Lasse - top of the pops :D Som altid hammerfedt det du frembringer. Hvad hedder det isoleringsmateriale du har købt hos M&H, som jeg går ud fra du selv har lavet detaljerne på?

NB! din russiske panservogn er en BA-64B fra Vision Models, i samarbejde med Miniart.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: ons aug 29, 2012 11:37 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Niels Helge,
Jeg ved ikke, hvad isoleringsmaterialet hedder, men det kan de muligvis svare dig på nede hos Petersen (undskyld; Model & Hobby). Ja jeg har selv skåret (de forholdsvis ret STORE sten, ups!!) stenene til; det vil sige 3-4 milimeter ned i pladen og udvidet med en lineal. Derefter trykket og rundet med en træpind og puttet 'mørtel' mellem stenene i form af papirservietter dyppet i limvand. Det er ikke noget, jeg har fundet på, men jeg har set billeder af ..hold fast... Per Olav Lund i aktion :mrgreen: Det med papiret stammer dog fra en ungarsk bog (oversat til pidgin english)
mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: ons aug 29, 2012 8:33 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Tak for info. Dog må jeg beklage at der ikke er nogen klokke der ringer ved navnet Per Olav Lund. Svensk modelbygger? (Med sådan et spørgsmål, får jeg sikkert læst og påskrevet af utallige ipms'er. Det ser nok engang ud til torden..... :( )


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: tors aug 30, 2012 11:33 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Niels Helge,
Tæt på! Han er nordmand og lidt af en modelguru i fjeldet. Han laver nogle STORE dioramaer, er overordentlig fantasifuld og en dreven håndværker. Vi der var med i Malmö til C4-Open i 2011 havde lejlighed til at beundre hans værker. De er i sandhed (her mangler en bibelcitat - og det er ganske bevidst!) værd at beskue.
mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: tors aug 30, 2012 11:57 am 
En hurtig søgning på vores eget forum: viewtopic.php?f=12&t=3045

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: man sep 03, 2012 9:37 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Sidste billeder af et nogenlunde færdigt dio.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Schwimmwagen dio
Indlæg: tirs sep 04, 2012 9:08 am 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 28, 2005 10:43 pm
Indlæg: 285
Geografisk sted: Odense
Utrolig flot Lasse. Dejlig simpel opsætning uden at det bliver kedeligt. Sammensætning og hvordan du blander modeller og figurer med landskabet kan der ikke peges finger af. Stort tillykke med dioramaet.

MVH Johan.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team