IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 9:57 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: fre jan 24, 2014 5:10 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Ove,

Svenskeren Sven-Åke Grufstedt har følgende syn på beskrivelse af diorama vs vignet:

'Min högst personliga åsikt är följande:

En vignette kan innehålla en eller ett fåtal figurer och / eller ett fordon på en mindre basplatta och behöver inte innehålla en "story". Alltså en vignette har man för att sätta ett par figurer eller en vagn i ett sammanhang utan att behöva ha en händelse som skall tolkas och poängbedömmas.

Ett diorama bör innehålla fler komponenter så som fordon, figurer, byggnader och / eller en mer komplicerad natur och framför allt innehålla och beskriva en händelse som man förtydligar med hjälp av de komponenter man sätter på basen.

Den klassiska "stridsvagn med chefen i luckan som pekar" är enligt mig en vignette oavsett hur bra det är gjort med natur osv.

Som sagt, bra story + flera komponenter = Diorama
Ingen story och ett fåtal komponenter = Vignette

Storleken är ju även en faktor att räkna in och en vignette bör vara av det mindre slaget, medans ett diorama inte bör ha några storleksbegränsningar...

Det var mina 5 ören

mvh

Sven-Åke'


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: man jan 27, 2014 3:59 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Billedet fra Randers Open er "klikbart", idet man med højreklik kan kopiere billedets webadressen. Den indsættes i skrivefeltet med crtl V, der markeres, hvorefter man klikker på Img over skrivefeltet. Prewiew viser om det virker eller ikke..

Tak til Bjørn og Lasse for know-how. Det er rart at vide, hvad man (og andre) har med at gøre. Jeg blev en hel del klogere takket være DM-specifikationer og Sven-Åke Grufstedt, som du, Lasse, citerer ovenfor. For nylig "faldt jeg over" det ovenfor viste diorama fra Randers-Open. Det er efter min opfattelse et flot diorama, men jeg spekulerer på, hvordan det omfattes af Grufstedt' definitioner: 1) Som sagt, bra story + flera komponenter = Diorama 2) Ingen story och ett fåtal komponenter = Vignette. Det må være vignetten, der er nærmest på det viste diorama.
Det er nok kun de færreste, der tvivler på om dioramaet er historisk korrekt. Efter min opfattelse kunne det være betænkeligt at gengive kendte (?) træer sammen med en dinosaurus. Dyret er utvivlsomt korrekt. Men kan det samme siges om træerne..? Det er ikke sikkert, at nutidige træarter fandtes i landskabet for 100 millioner år siden..?

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: man feb 03, 2014 11:46 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej,
Så er der kommet Hechtgrau på østrigerne og (tø) sne i Dolomitterne.

Billede

Noget anderledes med 'flash'

Billede

Billede


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tirs feb 04, 2014 6:08 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Brrrr, man fryser jo blot ved at se på de billeder. Jeg synes at det er blevet rigtigt godt og du har ramt spot on med den sne. Der er en god balance mellem figurerne og det er lige efter bogen med en forgrund og en baggrund i dioramaet og super med højde i form af klipper. Jeg synes dog fortsat at der er lidt ubermensch over MG bærerne, men kan være at billederne snyder lidt.
Det er helt klart første billede uden flash, som er det bedste og så er det lykkedes rigtigt fint med de forskellige farvenuancer på selve klipperne.

Jeg føler mig bjergtaget på den gode måde..... :mrgreen:

Mvh Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tirs feb 04, 2014 8:30 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg må sgu nok desværre give Ole ret. Man får ikke indtryk af, at de bærer på noget djævelsk tungt grej. Der er lidt rigeligt " Hej hop" over deres positur.....

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: ons feb 05, 2014 12:20 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Ole og Henrik,
JEG synes - selvfølgelig - at den holder vand. Så meget Übermensch x 2 behøver man vel heller ikke være for at løfte 40 kilo fra een stilling til en anden; bare en velvoksen Alpemand. Anyway - Tak for jeres indlæg/overvejelser. Løbet er kørt. Skødet er skrevet..og hu hej hvor det går over Dolomitterne. :mrgreen:


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: ons feb 05, 2014 1:18 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Lasse,

Naturligvis holder den vand!
Jeg så i øvrigt en udsendelse om 1. VK den anden dag, der netop handlede om krigen i alperne. Meget spændende og endnu engang hvor man tænkte: "godt det ikke var mig"

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: lør feb 22, 2014 3:27 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn okt 23, 2005 12:26 am
Indlæg: 976
Geografisk sted: Slangerup,Danmark
Atter en flot omgang diorama fra din side, Lasse - det er lige før den kan bruges som reklame for "hold din næste ferie i Østrig" :mrgreen:
Er enig med Ole; på billedet med flash, bliver uniformerne mere azurblå, end heeresgrau. Så det dur ikk'.

Er sneen blot farvepigmenter, eller har du et andet vidundermiddel?

Det skummateriale må være det nogle kalder for marinefoam. Det har jeg kun stødt på 1 gang tidligere herhjemme, i kælderen hos Model og Hobby. Og den mulighed eksisterer jo ikke længere...... :(


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: man feb 24, 2014 3:36 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Niels Helge,
1) jeg ved ikke, hvad 'foam'et' hedder - det er som sagt i en form som en 'brændeknude'. Det er anderledes 'blødt' end det, der var i Model og Hobby.
2) sneen er ikke farvepigmenteret. Den består af 'snepulver, iblandet hvid lim, Johnsons Clear og noget krystalflimmer. Jeg kan ikke lige huske navnet, men jeg har nævnt det i anden sammenhæng i f. m. sne på træer.
mvh
lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tirs feb 25, 2014 5:16 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Scenic Snow; det er det det hedder. Købt gennem Frederikus Rex.
mvh
lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tors feb 27, 2014 2:04 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 28, 2005 10:43 pm
Indlæg: 285
Geografisk sted: Odense
Flot lille dio Lasse. Dejligt med lidt figurer fra WWI og gode farver du har brugt. Den grå-blå rammer flot det jeg så på Wiens krigsmuseum for et par år tilbage. Glæder mig til at se den til konkurrence, der er altid så meget der går tabt i fotos.

MVH Johan.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tors feb 27, 2014 5:34 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Johan,
Ja, der er ikke mange 1. verdenskrigs-figurer i 1/35 udover, hvad netop ICM har lavet. Nu kommer der så ovenikøbet 4 nye 'kasser' med russere, tyskere, franskmænd og englændere fra krigens begyndelse. Det glæder jeg mig meget til. Det fremgår af kataloget fra ICM - når man lader sig registrere. Det er mindre smertefuldt end at være bloddonor :mrgreen: .
mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team