IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 9:57 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: man jan 20, 2014 11:52 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Jeg har kigget på ICMs østrigere, og det er fine sager. Der er himmelvid forskel mellem de første sæt og så dette. Skarpe detaljer og fin udførsel. Det der ikke fremgår af æskens forside er, at der er et masikngevær på trefod inkluderet sammen med meget fine Manlicher geværer og fin udrustning inklusiv wirecutter, skovl og hakke. Der er mulighed for at vælge 1916 hjelme eller de høje fine østriske huer.

De er nu på begynderstadiet, og jeg har fundet en god udgangsposition. Nu skal jeg bare have dem konverteret, så de passer lige ind i billedet, der er ...Dolomitterne i 1915..oppe i højderne, muligvis tidligt forår, da jeg gerne vi have lidt vand med/sne. Vi får se. Det er noget 'foam' jeg fik i Malmö engang, der er nemt at skære i uden 'fnuller'. I med brødkniven og lave ravage. Flere tynde 'skiver' uden på hinanden for at få det til at ligne forreven klipper med 'slugt' og lille bro. Det er med til at give en fornemmelse af 'afstand'. Kasse er limet sammen af 3-4 millimeter finér.

Billede

Der er så smurt en blanding af hvid lim/alabastergips/okker pigment og sand på med en pensel. Herefter drysset overskydende 'masse' på efter at have 'nuldret' det til 'klippestykker'. Lidt mos og gevækst - ikke for meget..vi er jo i højden.

Billede

Den er så sprøjtet med Tamiyas sort/grå og lyseblå. Herefter påført pigment med pensel i 'revnerne' illuderende forskellige stenlag. Det virkede godt indtil den fik Future, så tonedes det noget ned. Det ved vi jo godt, men effekten af den blanke future gav det 'våde' look, der skulle være. Efter en coating med Tamyias matte lak funker det. Vi er på vej!!
Sjovt 'week-end projekt' :mrgreen:

Billede

mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: man jan 20, 2014 7:25 pm 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: man okt 07, 2013 4:43 pm
Indlæg: 96
Geografisk sted: Albertslund
Superflot og autentisk syntes jeg :-D

/Lars

_________________
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: man jan 20, 2014 9:17 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Hvis jeg skal være lidt konstruktiv i min kritik, så vil jeg sige at man ikke rigtig får det rette indtryk af maskingeværets vægt, når man ser på nr 2 fra højre. Det har formentlig vejet det blege....
Men måske er han bare et overskudsmenneske :D

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: man jan 20, 2014 10:02 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Lars, fin side, den skal jeg se nærmere på.

Hej Henrik,

Schwartzlose MO/07/12 vejer 20 kilo + tripod 20 kilo + skjold, så ..ja, det er forholdsvis tungt. 2 kufferter til Grand Canaria. Det kan godt være, at der skal tages fat med 2 hænder.

mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: man jan 20, 2014 10:47 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Fed ide og veludført med vanlig kreativitet. Dog enig med Stormer vedr. Ubermensch... :mrgreen:

Mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tirs jan 21, 2014 7:39 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Det er en fortræffelig idé Lasse! at du udnytter de lodrette dimensioner. Det ses sjældent i et diorama, så jeg glæder mig til at følge byggeprojektet fremover. Det er især nyttigt, når man, som jeg, ikke har nogen erfaring eller "forstand" på denne form for modelbygning, så jeg har lige et par spørgsmål: Følger du et specielt motiv eller forlæg, en historisk begivenhed - eller afspejler fjeldvæggen et generelt kendskab til dette bestemte landskab.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: ons jan 22, 2014 12:18 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Ole,
Tak for din opmuntring; Das Übermensch er blevet til Mitteleres Mensch. Han tager fat med begge hænder.

Hej Ove,
Tak for din opmuntring..også!
Det er vel bare at google lidt og til sidst vælge...det billede du har/hele tiden egentlig har haft i hovedet om, hvordan det skal se ud. Geologisk korrekt eller ikke...Der er nok et sted i Dolomitterne, der ser sådan ud :mrgreen: Måske ikke. Det vigtigste for mig er, at det virker...sådan form og farvemæssigt. Der er selvfølgelig en historisk rød tråd i det hele, og det er jo ikke ren fantasi. Uniformerne gør jeg meget ud af er korrekte for tid og sted, selvfølgelig, men jeg har aldrig arbejdet EFTER et billede, medmindre der er en special anledning til det. Jeg hænger ikke så længe over det, når jeg først har fået materialerne på bordet. Den luksus har jeg ikke. Der prioteres benhårdt, så der arbejdes hurtigt, indtil de indledende materialer atter kan lægges væk. Det vil sige kasse, bom, foam/køkkenkniv, bom, bro, bom og så gips. Denne måde fungere godt for mig. Jeg kan ikke planlægge i detaljer. Der improviseres hele tiden. På den måde afviger det endelige resulatat næsten altid fra det 'billede' du skaber dig for dit indre.

Prøv, Ove. Det er også god terapi.

mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: ons jan 22, 2014 5:25 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 04, 2006 2:56 pm
Indlæg: 307
Geografisk sted: Frederiksberg
Lasse Hyllemose skrev:
Das Übermensch er blevet til Mitteleres Mensch. Han tager fat med begge hænder.


Hej Lasse

Dit diorama er som sædvanlig formfuldendt. Derfor må min kritik begrænse sig til rent sprogrevseri:

Det hedder (normalt) Der Mensch (jf. reglen om at alt godt er mandligt). Das Mensch betyder noget i retning af skøge eller tøjte, og det er der næppe tale om her :wink:

Mvh
Jacob


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: ons jan 22, 2014 5:55 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Jacob,
Ja, jeg ved ikke, hvorfor neutrum skulle slås med maskulinum i denne så åbenlyst for neutrum på forhånd tabte sag. Det kan have at gøre med, at min hjernes neuroner, ligesom gamle Kaiser Franz Josefs, ikke forberedte os på, at kampen var tabt på forhånd. Og således behændigt vævende neutrum sammen med kampen i Dolomitterne i 1915 tager jeg ærbødigst afsked med tysklæreren.

NB:Der er flere sproglige fejl i mit indlæg: Tag for eksempel 'resulatet'; et hjemmelavet ord, der kunne minde om et osmannisk rekreationssted for gamle janitscharer under Suleiman II efter belejringen af Wien og efterfølgende neeedtur.

mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: ons jan 22, 2014 7:07 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Jasåååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå.... :mrgreen:

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tors jan 23, 2014 9:45 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
et "Mitteleres Mensch", der tager fat med begge hænder, kunne vel godt være en Tøjte

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tors jan 23, 2014 9:52 am 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 04, 2006 2:56 pm
Indlæg: 307
Geografisk sted: Frederiksberg
Torben Klein skrev:
et "Mitteleres Mensch", der tager fat med begge hænder, kunne vel godt være en Tøjte


Det kan man slet ikke afvise! :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tors jan 23, 2014 11:28 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Tak til Lasse for redegørelse vedrørende arbejdsmetode m.v.
Jeg har endnu et spørgsmål: Hvordan defineres et diorama?
På billedet (fra ARC) her må der efter min opfattelse være tale om et diorama.
Men hvad nu hvis et fly præsenteres på et underlag, der alene illuderer et udsnit af en landingsbane eller hangar-gulv?
Hvor meget eller hvor lidt er "tilladt" før et projekt skal betragtes som et diorama?

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tors jan 23, 2014 11:54 am 
Godmorgen Ove.

Det har i mange år, jvf. vores regler, været defineret i DM sammenhæng:
4. Grundplader/dioramaer. I alle klasser er det tilladt, at præsentere modellen på en grundplade, der ikke vil indgå i bedømmelsen, medmindre der er tale om en decideret dioramaklasse. En grundplade må illudere den flade en model af typen naturligt ville befinde sig på. Der må ikke anvendes andet end fladen. Fly og køretøjer må befinde sig på landingsbane eller vej. Fly der skal bruge støttehjul eller lignende for at kunne fungere som forbilledet må bruge dette. Grundpladen hvorpå modellen er præsenteret skal størrelsesmæssigt harmonere med modellen. Grundplader i overstørrelse vil blive afvist. Dog må der kun være én model og der må ikke være andet end den model på pladen. Evt. opbygninger med figurer, sten, lygtepæle, stiger o.lign. vil gøre at modellen henvises til den tilsvarende dioramaklasse. Pladen vil ikke indgå i bedømmelsen, men skal størrelsesmæssigt passe til modellen/figuren. Dioramaer bedømmes ikke kun på baggrund af hvor høj kvaliteten af modelbygningen er, men også hvor stærk scenens historie er præsenteret.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Østrigere 1915 1/35, Dolomitterne
Indlæg: tors jan 23, 2014 11:56 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol

Tilmeldt: ons aug 16, 2006 8:56 pm
Indlæg: 369
Geografisk sted: Frederiksberg
Hej Ove,
Ja, det diskuteres der lystigt om i verdens 4 hjørner. Det du viser, er i kategorien diorama. Hvorfor; fordi der er flere elementer i form af flyvemaskine og personel, landingsbane og yderområde, der viser en (historisk og/eller fiktiv) scene. Størrelsen kommer også i betragtning. Kommer du med en model med et fly på en landingsbane med en figur vil den til DM høre hjemme i kategorien fly i diorama. Tager du den med til Malmö eller et 3. sted vil muligvis ikke høre hjemme i dioramaklassen. Men..Størrelsen spiller ind; flere elementer spiller ind, herunder den fortalte historie. Har du en mindre scene uden køretøjer, fly, huse mv., men alene figurer og mindre 'ting' vil jeg mene, at vi er ovre i kategorien vignet. Men meningerne er vist mange. Nettet siger blandt andet: The current, popular understanding of the term "diorama" denotes a partially three-dimensional, full-size replica or scale model of a landscape typically showing historical events, nature scenes or cityscapes, for purposes of education or entertainment.

One of the first uses of dioramas in a museum was in Stockholm, Sweden, where the Biological Museum opened in 1893. It had several diorams, over three floors.

Miniatures[edit]Miniature dioramas are typically much smaller, and use scale models and landscaping to create historical or fictional scenes

mvh
Lasse


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team