IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:03 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: søn jun 01, 2014 10:54 pm 
Når man har en svag interesse for StuG, må man selvfølgelig også bygge 0-serien når nu Brach sender en resinmodel på markedet. "Den vil ganske bestemt aldrig komme i plastik, da den er så speciel og kun har været brugt til træning". Den var kun lavet i alm. stål. Nu tyder meget på, at MiniArt kunne finde på at lave den, så jeg må hellere få afsluttet mit langvarige projekt.
Baggrundsfarven skifter undervejs, da jeg ikke kunne huske at de første billeder blev taget på gul baggrund. :roll:

Sådan så æsken ud da jeg først så den.
Billede

Indholdet var jo lovende
Billede

Desværre varede den positive stemning ikke ved, for Brach havde kopieret overdel, kanon og værktøjskasse fra Dragon (må deres sjæle brænde i Helvede). Det er noget gammelt ukorrekt kluns, men sættet er købt og jeg må prøve at få det bedste ud af det.


Så er selve karret og dele af ophænget monteret.
Billede

Fortsættelse vil følge.


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: man jun 02, 2014 9:25 am 
Så er det kanonens tur. Den er uden detaljer på bagsiden, da man valgte kritikløst at kopiere fra den gamle StuG.
Billede

Så er de fleste hoveddele gjort klar:
Billede

Ved at studere fotos opdager jeg, at Hilary Doyles tegninger er forkerte. Desværre har alle accepteret dem som værende af næsten ikonisk status. Problemet er radiokasematten som skal være meget kortere. Det ses på to fotos i Thomas Andersons bog om StuG og skyldes det mindre radioudstyr som denne tidlige udgave havde.
Her er første snit lagt.
Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: ons jun 04, 2014 9:35 am 
Så er der savet og spartlet og første lag maling er lagt på for at kontrollere om alt er i orden.
Billede

Bælterne ser meget fine og spinkle ud, men alt for spinkle idet de knækker meget nemt. At de så viser sig ikke at passe til drivhjulet medfører en udskiftning.
Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: tors jun 05, 2014 7:57 am 
Undervognen er færdig. Hjulene skal monteres først, for de er støbt skævt og skal derfor slibes indvendig og tilpasses bælterne.
Billede

Så er bælterne sat på. De tages så af i helst ét stykke og males.
Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: tors jun 05, 2014 8:48 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
Hej Bjørn
Hvad limer du med?
Hilsen Bo


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: tors jun 05, 2014 10:09 pm 
Bo Christensen skrev:
Hej Bjørn
Hvad limer du med?
Hilsen Bo

Hej Bo,

Jeg bruger først sekundlim, men da jeg har erfaring med, at hvor det er vigtigt at det holder, er en forstærkning med to-komponentlim nødvendig. Alle smådele limes med sekundlim.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: lør jun 07, 2014 10:34 am 
Nu er det bagendens tur. Indsugning/udluftning er sat på, så nu skal kabelholderne fjernes og nye laves.
Billede

Skærmene skal nu på, men det kræver en del arbejde, da de passer meget dårligt til undervognen.
Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: man jun 09, 2014 9:01 am 
Så er alle dele undtagen bælterne og lydpotterne monteret. Da det ikke er et operativt køretøj, er tilbehør som donkraft, skovl, etc. ikke monteret. Det specifikke køretøj jeg laver, havde små kasser (forskellige) monteret bagerst på skærmene.
Da Brach ikke forsynede sættet med nogen form for net, måtte jeg grave dybt i bunken med reservedele i æts samt fifle lidt med det fra Accurate Armors VK4501 og Abers samme.
Billede

Da jeg valgte køretøj A fordi det ikke havde mærket fra Artillerie-Lehr-Regiment, løb jeg ind i et andet problem. Hornet sad skævt. Altså måtte der konstrueres et helt nyt der kom til at ligne originalen, for det der fulgte med var selvfølgelig monteret lige. Hvor nørdet kan det blive?
Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: tors jun 12, 2014 3:22 pm 
Der bliver lige en pause. Nærmere analyse af de 9 fotografier der eksisterer af de 5 køretøjer fra StuG 0-Serie, afslører endnu en katastrofal brøler hos Brach. Jeg er nødt til at bygge de bagerste skærme helt om. Fandens osse, nu troede jeg at den var ved at være færdig :evil:. Jeg må igen i gang med trylleriet. :wink:

Jeg har yderligere fundet nogle ubestemmelige konturer på højre skærm. Hvis jeg sammenholder det med, at donkraftklodsen er anbragt under værktøjskassen, må der selvfølgelig også være en donkraft. Med det udgangspunkt, tolker jeg konturerne til at være den. :idea: Ildslukkeren er identificeret som siddende på venstre side.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: lør jun 14, 2014 8:47 pm 
Så er indgrebet lavet og der er kommet bælter på.
Billede

Sådan så den ud inden det kirurgiske indgreb.
Billede

Det blev resultatet. Den skulle jo gerne være så korrekt som muligt. Hellere helt rigtig og så kan bemaling og finish godt være bare ok.
Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: man jun 16, 2014 1:25 pm 
Sådanner manner!! Nu nærmer finalen sig. Dyret er monteret på plade og der mangler “kun” vask, snavs, trækkabel, antenne og navneskilt.
Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: tirs jun 17, 2014 9:22 am 
Så er resinprojektet færdigt og endnu en StuG kan føjes til samlingen. Der kommer flere fotos op på StuGforum.
Billede

Slut på føljetonen.


Top
  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: man sep 15, 2014 8:34 am 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 28, 2005 10:43 pm
Indlæg: 285
Geografisk sted: Odense
Fedt med en seire 0 Bjørn. Jeg kan specielt godt lide din grå/brune camo. Med denne Stug III, er samlingen nu komplet eller ?

- Johan.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: man sep 15, 2014 12:13 pm 
Offline
Klisterfingre

Tilmeldt: søn feb 23, 2014 5:57 pm
Indlæg: 22
Uha nej - Bjørn mangler også denne. Jeg har naturligvis informeret Bjørn om det gabende hul i samlingen.

Billede

Mich


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Sturmgeschütz 0-serie.
Indlæg: man sep 15, 2014 2:06 pm 
Meget morsomt :roll: Jeg mener stadig at det er en amputeret sag.

Til Johan: Mange tak. Jo der er stadig mange muligheder, men det er ikke så pokkers interessant at bygge to der kun adskiller sig fra hinanden p.g.a. et drejet dæksel. Det er jo ren Kama Sutra.
Jeg mangler jo stadig mange andre sæt. Fx. har jeg endnu aldrig bygget en Tiger ( i modsætning til Carsten B :twisted: )
Der kommer måske nok en enkelt eller to engang ude i fremtiden. Man kan jo ikke helt slippe dem. :?

Hilsen Bjørn


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team