IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:18 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Pz. IV produktion
Indlæg: tors sep 04, 2014 10:00 am 
Så er næste produktion igang. Det er jo næsten som Niebelungenwerke. :mrgreen:

Billede

Hilsen Bjørn


Sidst rettet af Bjørn fre okt 03, 2014 5:19 pm, rettet i alt 2 gange.

Top
  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: fre sep 26, 2014 6:39 pm 
Tja det er svært at sammenligne med Niebelungenwerk. Har lige været dernede, og en dum traktorfabrik hvortil der ikke er adgang, virker ikke tillokkende. De vil indlysende nok ikke have en flok nostalgiske pansertosser til at rende rundt på området. Hovedbygningen kan let genkendes udefra.

Så langt så godt. Nu er der ikke længe til at det lette er overstået, det dér med at sætte plastikstumperne sammen. Pz.Beob. IV Ausf. J ligger lidt underdrejet, da der muligvis kommer nogle brugbare stumper fra en gavmild modelbyggerkollega.
Billede

Nu kommer jeg så til det tidskrævende, nemlig ætsdelene og udstødninger, donkrafte, skovle, sakse, etc. til 8 køretøjer. Dertil kommer side- og tårnskørter, samt det værste: 256 hjul og 42 reservehjul, 212 gummibandager, 128 bærerullehjul, 16 drivhjul, 16 justerhjul samt ikke mindst 1152 bælteled der har to udkastermærker på hvert led. Man bliver sgu helt svedt.

Hilsen Bjørn


Sidst rettet af Bjørn fre okt 03, 2014 5:19 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: fre sep 26, 2014 6:44 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:27 am
Indlæg: 420
Geografisk sted: Vordingborg
Hej Bjørn :D

Tør sveden af panden og kom igang, regner med du har bygget dem færdig næste fredag.
Er det nu 108 stk. byggede modeller ?????

Hilsen
Kjeld


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: fre sep 26, 2014 9:06 pm 
Offline
Bruger putty over det hele
Brugeravatar

Tilmeldt: man okt 07, 2013 4:43 pm
Indlæg: 96
Geografisk sted: Albertslund
Bjørn du er en syg syg mand..... Men på den fede måde :)
Jeg glæder mig til at se dit batch færdig...

/Lars

_________________
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: lør sep 27, 2014 1:22 pm 
Hvad klokkeslet Kjeld? :mrgreen:

Der er lavet 11 i år og 102 i alt. Jeg tæller først når alt er færdigt. Altså når den står på pladen med sit skilt.
Nej det bliver noget der trækker tænder ud. Detaljering, værktøj, hjul og bælter kommer til at tage nogle måneder.
Godt råd til Pz. IV byggere: I de sæt der har alternative skærme uden huller: BRUG DEM! Dragon (må deres sjæle brænde i Helvede) placerer ikke alt på de korrekte positioner og så er det lidt bøvlet at skulle fylde huller ud og dække "sårene" i mønstret.

Ikke syg Lars, men sygelig :twisted: Det gør det nu nemt, for man husker hvordan tingene skal kringles og man skal ikke til at finde de samme bøger frem mange gange.

Hilsen Bjørn


Sidst rettet af Bjørn fre okt 03, 2014 5:19 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: lør sep 27, 2014 3:55 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Imponerende fabrik, du har gang i, Bjørn.

Hvilken pz. IV typer har du gang i på billedet? A til F2 og så en J? Hvad med G og H?

Kan du beskrive hvilke sæt, du anvender?

God byggelyst.
Mvh Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: lør sep 27, 2014 4:16 pm 
Det er alle sæt fra Dragon (må deres sjæle brænde i Helvede) på både godt og ondt. Det gode er det meget ekstra man får, men det onde er udstødningerne, horn i 1:48, lygter med for kort ledning, ukorrekte baglygter og dårlige redskaber som kun kan blive bedre med en noget slasket måde at designe æts på. :evil:

Bagerste række er Ausf. A, B, C og D med 7,5 cm L/43.
Forreste række er Ausf. D Vorpanzer, E Vorpanzer, J mellem og Pz.Beob.Wg. J med StuG :D kommandørkuppel.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: søn sep 28, 2014 9:27 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Men hvad så med F1, F2, G og H? Jeg går så ud fra at du laver hele serien.... :lol: eller tager jeg helt fejl?

Har du lavet dem el. Kommer der en anden runde?


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: man sep 29, 2014 8:20 am 
Pz. IV Ausf. D, E, F1, F2, G, H og Pz.Beob. J er lavet for mange år siden. Ganske vist Tamiya og Italeri, men jeg gider ikke bygge dem en gang til bare fordi der er kommet mere detaljerede/korrekte sæt.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: man sep 29, 2014 9:56 pm 
Du får lige oldsagssamlingen:
Bagerste række: Ausf. D, E, F1 og F2
Forreste række: Ausf. G, H mellem og Pz.Beobwg. IV Ausf. J tidlig.
Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: tirs sep 30, 2014 11:46 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Det er sgu i orden, Bjørn, med en komplet samling af Pz. varianter - Jeg savner en I-Like icon :-)

Nu kommer der en med vinterbemaling, ikk?

mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: tirs sep 30, 2014 12:46 pm 
Næh, der er ingen af de køretøjer der er set i vinterbemaling. For øvrigt har jeg lavet 3 køretøjer i vintercamouflage, så det må være nok. Husk at for mig er bemaling bare en sur pligt. :( Det sjove er research og ændring af sættet så det bliver korrekt. :D Der er kun én ting jeg mindre kan lide end at male, og det er halvfærdige projekter. :mrgreen:

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: ons okt 01, 2014 9:07 pm 
Godt begyndt, men ringe afsluttet.
Det er en fin detalje, at Dragon (må deres sjæle brænde i Helvede) forsyner forlygterne med kabler. Men hvorfor pokker laver de dem for korte? :evil: Den viste er yderligere en af dem der er længst. For at gøre det endnu mere mere bizart, medfølger kablerne forbukket i tynd metaltråd. RIGTIGT JA! De er endnu kortere. :shock:
Deres Notekbaglygter har flad glat bagside (den øverste). Besynderligt nok, fordi de normalt laver nogle fine lygter (den nederste). :?:
Jeg må hellere kaste mig over noget beroligende så som gummibandagerne. :roll:

Billede

Hilsen Bjørn


Top
  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: fre okt 03, 2014 12:56 pm 
Da sættet passer med meget små tolerancer, er det vigtigt at der ikke kommer maling på den indvendige del. Så kan den ikke passe på hjulene, da selv et tyndt lag maling forhindrer dette. At skulle sidde og skrabe maling af bagefter er tåbeligt ekstraarbejde der sinker produktionen. :mrgreen:

Gummibandagerne skal ordnes som på samlebånd.
Først rulles et stykke A4 meget stramt og bandagerne trækkes på. Det blev til 5 ruller.
Billede

Rullerne blev trukket på en lang stålstang. Så er de blevet malet med Tamiyas TS-82 Rubber Black. Det kostede næsten hele dåsen.
Billede

Så var det bare at trække dem af da de var helt tørre.
Billede


Så kommer turen til de mange hjul som gummibandagerne skal sidde på.


Top
  
 
 Titel: Re: Pz. IV produktion
Indlæg: fre okt 03, 2014 3:13 pm 
Man undrer sig over hvad Dragon (må deres sjæle brænde i Helvede) foretager sig. De laver nogle unikke sæt med sublime detaljer, og så kommer der nogle bøffer der får en til at tænke på, at de sætter praktikanter til at lave noget af arbejdet. Som oftest er det deres tegninger der ligner løgn, men også nogle af delene.
Nu har jeg nævnt deres lygter, men se lidt på deres horn. Yderst til højre er horn fra deres Pz. IV Ausf. A-E. Næstyderst er et horn fra deres tidligere udgivelser. Så følger et ukendt fabrikat, Elefant og det gule fra Tamiya. På fotografiet kan man se, at lygten og hornet har næsten samme diameter. Yderst til venstre er en lygte til sammenligning. :roll:

Billede

Hilsen Bjørn


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team