IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 7:27 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: fre mar 13, 2015 11:57 am 
Offline
Klisterfingre

Tilmeldt: tors mar 12, 2015 5:24 pm
Indlæg: 5
Hej alle.
Jeg sysler lidt med denne Israelske PMV, som skal indgå i dette diorama:
Billede

Bygget er mit andet siden jeg tog hobbyen op igen efter laaang tids pause, og der er godt nok sket noget siden jeg stoppede - blandt andet det der "internet":-)

Sættet er Mengs (tidlig vers.), bælter fra Fruil, sløringsnet og båre er fra Legends "Idf Tank Assescories", presenning er lavet med miliput, vanddunke fra Accurate Amor. Canvas net er lavet med tape - næste gang bliver det altså bly foile - det andet er for bøvlet og jeg er ikke tilfreds med det færdige resultat.
Grundfarver er fra Lifecolours "IDF - colour set", jeg har eksperimenteret lidt med "Black and White" teknikken for lys og skygge, men resultatet er næsten ikke synligt, så langt henne i patineringen. Næste gang vil jeg nok overdrive kontrasterne lidt mere fordi pigmenter og "washes" filtre etc. nedtoner effekten en del.
Derefter lidt overflade beskyttelse - future viste sig at være enten for tyndt påført eller for svagt, for malingen slap visse steder - specielt på vejhjulene - så jeg brugte Testor's halvmatte istedet. Derefter er den  "vasket" med Mig's "Neutral Wash" og "Earth Wash" (fortyndet) og derefter pigmenter fra Mig (European Earth + Light dust). Decals er fra Echelon og Bison. Jeg venter til aller sidst med våben stationerne (2 FN Mags + en RCOWS) og antennen, jeg har en tendens til at brække dem af ved håndtering af modellen - jeg er et totalt klods somme tider- se nedenfor.

Billede

Sideskud, bælte spændingen er lidt løs,i forhold til regulativer, men jeg tør ikke give dem mere spænding, jeg knækkede begge (yep, jeg er intet, hvis ikke konsekvent...) idlerne + to vejhjul og tør ikke teste reparationen yderlige. Friuls metal bælter er ret tunge....
Billede

Ønsker man at lave "bagagenettet" vil jeg virkelig anbefale metal fremfor masking tape.
Billede


Efter at have fået investeret i en pandelup har jeg fået lidt mere mod på at tilføje smådetaljer. Jeg har tilføjet ledninger til forlygterne og granatkasterne, træk kabel holdere er fra Voyagers  IDF Centurion opdate sæt - sættets egne var dårligt udført og uden detaljer.
Billede

Decals fra Echelon indeholder en små stenciler, som findes på rundt omkring på det rigtige køretøj, feks. angivelse på dækslerne på moterrummet, hvilken type væske der skal i hvilken - her oile og vand.
Billede

Ønsker man at bygge sættet, kan jeg varmt anbefale nedenstående referencer - specielt hvis man vil bygge andre versioner.

Manasherob, Robert (2013): Israeli Wild and Cruel Cats - Achzarit Heavy APC Part I, Sabingamartin Publications

Mass, Michael/O'Brian, Adam (2013): Achzarit Heavy APC in IDF Service, IDF Amor Series No 8, Desert Eagle Publishing.

Kommentarer er velkomne :-)
 

     

   
 


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: ons mar 18, 2015 10:13 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: fre nov 25, 2005 7:52 pm
Indlæg: 117
Geografisk sted: Glostrup
Imponerende stykke arbejde, Steven. Du skriver at du foretrækker metal til bagagenettet, hvordan har du lavet det?

Mvh Torben Sørensen


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: ons mar 18, 2015 11:50 pm 
Offline
Klisterfingre

Tilmeldt: tors mar 12, 2015 5:24 pm
Indlæg: 5
Hej Torben tak for roserne
Jeg lagde ud med at forsøge at lave de forskellige dele af nettet i miliput epoxy, efter en artikkel jeg havde læst i Model Military International nr 95 hvor modellen blev bygget. Det fungerede ikke for mig overhovedet, så jeg skiftede til Tamiya tape (dobbelt), men synes det var for bøvlet at arbejde med - blandt andet havde jeg svært ved at få ca- lim til at fæstne ordentligt på det, og synes heller ikke at det draperer ordentligt. Jeg har en ide om at tyndt metal vil være lettere at "tråde" igennem de tie - downs som sidder rundt om bagage kurven, og som nettet nettet hænger fra - dem skal du i øvrigt selv lave :-). Metal kan bøjes så det holder formen - modsat T. tape som, da jeg arbejdede med det, lod til at have sin egen vilje og aldrig helt ville hænge,bøje eller hæfte der hvor jeg gerne ville have det til det....

Steven


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: tors okt 01, 2015 5:42 pm 
Offline
Klisterfingre

Tilmeldt: tors mar 12, 2015 5:24 pm
Indlæg: 5
Så er der sket lidt med dioet - det har har holdt hårdt , men jeg kan se en ende på det.
Jeg har fået malet figurer, beklædning er oiler men hud er akryl - dette byg marker en første gangs oplevelse med at bruge akryl til hud - jeg har tidligere brugt oiler og jeg ved ikke om jeg bliver fan me:-)d hensyn til brugen af akryl til hudfarver, men det får nogle flere chancer...
Jeg mangler lidt småting på ruinen, lidt håndvåben på en af figurerne, men Achzarit'en er 99,5 færdig.
RPG skytten "svæver" lidt over underlaget, og den enlige skal placeres bedre, men vi nærmer os...
Jeg fulgte ved et tilfælde RPG skyttens sigtelinie og fandt at han skød direkte ind i altanen og har derfor fjernet to tremmer, som han så han skyder igennem, det lyder lidt risikabelt men jeg har set videoer fra blandt andet Syrien hvor der affyres RPG'er gennem små huller i mure, sikkert ikke noget der står i manual for RPG 7, men den har Hizbollah ikke læst...

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Kommentarer er velkomne :-)
Steven


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: tors okt 01, 2015 8:18 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: man maj 30, 2005 9:15 pm
Indlæg: 615
Geografisk sted: Hørsholm
Hej Steven

Rigtig godt arbejde og du har bestemt ikke glemt håndelaget fra tidligere.

Jeg synes at du rammer atmosfæren supergodt og fortæller en fin historie med dit diorama.

Jeg synes at de indvendige vægge er meget hvide og for ens, er det muligt at måske tilføje graffiti, forskellige farver el. andet som kan give et farvespil?
Det er nok ikke særlig realistisk, men måske et par israelske soldater foran PMV'en for at fylde vejen lidt ud. Du kan måske finde en affaldscontainer ell. lign som alternativ til figurerne.

mvh
Ole


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: fre okt 02, 2015 1:00 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:27 am
Indlæg: 420
Geografisk sted: Vordingborg
Hej Steven :D

En lille ændring anbefales. Fjernelse at altan-gitter foran RPG skytten.

Du har lavet et ganske udmærket diorama men.
Med mindre at man ønsker at begå selvmord med et panserværnsvåben,
så vil jeg anbefale at der er frit skud, uden nogen form for forhindringer,
mellem RPG skytten og målet.

med venlig hilsen
Kjeld


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: fre okt 02, 2015 11:06 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Så lærer RPG'eren det da i livets hårde skole.

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: fre okt 02, 2015 12:43 pm 
Offline
Klisterfingre

Tilmeldt: tors mar 12, 2015 5:24 pm
Indlæg: 5
[quote ="Torben Klein"]Så lærer RPG'eren det da i livets hårde skole.[/quote]

:D
De herrer, tak for jeres input.
@Kjæld: Jeg tror at fjerne hele altanen vil tage noget fra ruinen, men jeg tror jeg vil fjerne en tremme eller to mere og derved gøre hullet han skyder igennem større.
@ Ole: Super idé med grafitti, jeg ved Archer laver nogle der er typiske for Libanon, det eneste problem, er at de ser lidt for pæne ud, til at være sprayet på, men der kan jeg vel gå ind og gøre et eller andet med noget støv eller noget.
Jeg synes det bliver lidt presset at sætte noget større foran ruin og køretøj, men måske en lille vild kat der snuser i noget affald.

Steven


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: fre okt 02, 2015 2:07 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 30, 2005 10:08 am
Indlæg: 107
Geografisk sted: Aalborg
Dyr er altid godt, det giver lidt realistisk liv, på en eller anden måde.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: fre okt 02, 2015 4:06 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: ons mar 04, 2009 10:29 pm
Indlæg: 129
Det er et meget dynamisk dio du har fået lavet. En soldat eller to som går i "læ" bag køretøjet vil øge dramatikken yderligt.
Meget vellykket dio, godt arbejde.

/Carsten


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: IDF tung PMV "Achzarit" - tidl. vers.
Indlæg: fre okt 02, 2015 4:24 pm 
Offline
Klisterfingre

Tilmeldt: tors mar 12, 2015 5:24 pm
Indlæg: 5
Tak for roserne, Carsten :-)
Meng, som også har lavet pmv'en lancerede et set, men en israelsk infanteri deling, lige inden jeg var ved at være færdig. To ting afholdt mig fra at bruge dem:
1)For at være virkelig effektivt skulle jeg lave rampen på køretøjet om, så de kunne komme myldrende ud og deployere - det var ikke særligt attraktivt for mig at gå i gang med...
2)Det ville betyde flere figurer at male..... :mrgreen:


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team