Vi snupper lige DH9 som en WIP - så kan redaktøren fortælle, om der er basis for en artikel.
Her menes så "old school" i form at klassisk rigning, som vi lærte det af Bech allerede på Katrinedalsvej.
Hans artikel findes i et af de gamle Halehjulet.
Mine biplaner rigges med gennemsigtig sytråd gennem huller i vingerne.
Der er brug for boremaskinen med 0,5 mm bor
Oversiden af undervingen og undersiden af overvingen samt kroppen males før rigning.
Der bores huller alle steder, hvor der udgår wire på flyet
Vingestiverne får også malinge. Her klassisk træ-struktur. Lys grundfarve og i småtør maling trækkes mørke striber. Afslut med klarlak.
Der trækkes rigning gennem hullerne og fastgøres på toppen med 0,5mm strue dyppet i superlim gele, så tråden gøres ordentligt fast.
Bagefter kan man skære sprue og lim glat med vingefladen og har spartlet ud i samme arbejdsgang.
Så vendes bunden i vejret på modellen og tråden trækkes stramt ved at lade en klemme hænge i den.
Her forsegles også med sprue og supergele
Så er den ene side færdig og anden side forberedes.
Klemmer gør god gavn hele rigningen igennem.
Der er sat decals på, for på toppen og bunden af vingen går der rigning hen over nationalitetsmærkerne.
Så udestår den afskyelige rigning til haleplan og næse.
Det kræver nogen gange lidt fantasifulde opstillinger, når styrewire skal trækkes stramt.
Når styrewire er på plads på haleplanerne, så skal modellen håndteres med lidt forsigtighed.
Hvilket ikke bliver bedre, når næsewire også er kommet på.