IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tirs mar 19, 2024 8:13 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: PÃ¥begyndt pÃ¥ Hobbymessen forÃ¥ret 2010.
Indlæg: søn jun 27, 2010 11:02 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
Her kan i se hvad man kan nå en søndag på Hobbymessen i Valby. Alt male og lys er lavet herhjemme. Det er i skala H0.

Billede

Billede

Husk ingen spørgsmål om hvordan personalet kommer op på arbejde!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: PÃ¥begyndt pÃ¥ Hobbymessen forÃ¥ret 2010.
Indlæg: ons jun 30, 2010 9:23 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Bo: Her kan i se hvad man kan nå en søndag på Hobbymessen i Valby. Alt male og lys er lavet herhjemme. Det er i skala H0.

hej Bo!

Rigtig flot malearbejde. Det efterlader selvfølgelig et spørgsmål: Hvordan har du malet mørtlen mellem murstenene..?
Det problem slås jeg med lige for tiden, idet jeg for en bekendt har påtaget mig den "nemme" opgave at bygge og bemale et MiniArt-sæt, French Village House, 1/35 (se http://www.miniart-models.com ). Samling af sættet var helt uvant arbejde og derfor temmelig besværlig, da delene er udført som vacuform.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: PÃ¥begyndt pÃ¥ Hobbymessen forÃ¥ret 2010.
Indlæg: ons jun 30, 2010 2:51 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 5:13 pm
Indlæg: 624
Geografisk sted: Odense
Hej Ove,

Jeg har også malet et miniart sæt, og fremgangsmåden var at male alt murværket i mørtelfarve. Derefter malede jeg de enkelte mursten. Kan du huske diskussionen om mit "Pandekagehus"?
http://www.ipms.dk/forum/viewtopic.php?t=1605

John

_________________
HE, Quick, Charge 7!!


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Til skræk og advarsel for kommende husbyggere
Indlæg: ons jun 30, 2010 7:06 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Testsamling af "French Village", 1/35, Miniart. Bemærk på kvisten, at hver væg består af to plader, de skal samles kant mod kant (se nedenfor)...


John skriver:
Jeg har også malet et miniart sæt, og fremgangsmåden var at male alt murværket i mørtelfarve. Derefter malede jeg de enkelte mursten. Kan du huske diskussionen om mit "Pandekagehus"?
http://www.ipms.dk/forum/viewtopic.php?t=1605

hej John!

Tak for gode råd, der kom på et tørt sted. Jeg har primet ydervæggene med Humbrol 147 (matt light grey), som efterfølgende kan repræsentere mørtlen mellem stenene. Jeg er så småt begyndt at penselmale enkeltsten, hvilket tilsyneladende kræver en hel del talent med hensyn til valg af farver, der "passer sammen..". Tagfladerne er med min Badger 350 malet med Humbrol 19, der til min rædsel viste sig at være blank. Det forventes ændret med en matt finish.
Til skræk og advarsel for andre, der måtte påtænke et sådant projekt, kan nævnes, at hver væg består af to vacuum-formede plader. De skal selvfølgelig skæres ud og slibes til som andre vacuform-sæt. Resultatet er, at de to vægflader skal limes kant mod kant, hvilket er umuligt uden brug af på forhånd pålimede plastplade-stumper.
De fire hjørner på French Village er et særligt problem. Vægtykkelsen af de vacum-formede facader er ganske tynd. Derfor skal her pålimes lister af plastplade for at få en ordentlig limflade i husets hjørner.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: PÃ¥begyndt pÃ¥ Hobbymessen forÃ¥ret 2010.
Indlæg: ons jun 30, 2010 10:53 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tirs maj 31, 2005 9:07 pm
Indlæg: 147
Geografisk sted: Roskilde
Murværket var fra fabrikken i rød plastik, så jeg har kun malet fugerne. Jeg bruger meget tyndflydende maling, så når penslen sættet i fugen så løber malingen næsten af sig selv ud i alle fuger. Inden det tører så kan man nå at fjerne overskydende maling fra murstene med en klud eller papir. Da plastikken er rød så kan man også slibe murstene og det var det jeg gjorde, for så fik de den matte overflade.

Men i dit tilfælde vil jeg først male hussiderne og derefter komme tyndflydende maling i fugerne. Fortsat lykke og hel med huset.
mvh Bo


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team