IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 4:22 pm

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hawker Dantorp
Indlæg: søn jan 03, 2010 1:15 pm 
Søger oplysninger om den defensive bevæbning benyttet på Marinens Flyvevæsens to Hawker Dantorp (H.B. III).
I tilgængeligt materiale står der typisk kun ”bevægeligt 8 mm MG” uden nærmere angivelse af fabrikat og type.
Ud fra billeder at dømme, ligner geværet et engelsk Lewis gevær med et lignende fladt tromlemagasin. Det må være samme type gevær, som blev benyttet på H.E. 8, men heller ikke for denne maskine, er vi stødt på information.

Vi har brug for oplysningerne, således at et gevær kan blive en del af det resin-sæt, vi har under forberedelse. Findes der et billede af flyets instrumentpanel, vil det også være velkommen. Foreløbig har vi lavet et efter bedste gæt.
Hvis alt går vel, vil sættet komme til salg i løbet af 2010.

På billedet kan ses sættets dele, som de ser ud per 3. januar. Vinger, haleflader og pontoner mangler alle overfladedetaljer. Vingestræbere, hjulunderstel og andre mindre dele er ikke påbegyndt endnu.

Vi håber, nogen kan bidrage.

På forhånd tak
Kombe Models
Ole Hviid Tønnesen og Jimmy Wæhrens

Billede


Top
  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: søn jan 03, 2010 2:31 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Det ser godt nok lovende ud! Jeg glæder mig til at kunne købe et par stykker, og hvis kvaliteten bliver som ved O-maskinen, så er der noget at se frem til!

Er der nogen, der vil købe et vac-form sæt af en Horsley? Jeg tror ligesom ikke at jeg længere får brug for det :D

Jeg har set mine billeder af Dantorp igennem, og jeg må desværre sige at jeg ikke har noget billede af instrumentbrættet. Der er dog nogle billeder i Tinbox, der viser visse dele af interiøret - jeg går dog ud fra, at I har adgang til artiklen i fire dele i Tinbox 4/77, 1/78, 3/78 og 2/79. Bevæbningen kunne jeg ikke lige finde omtalt i artiklen (jeg har dog kun skimmet den hurtigt igennem). Det eneste jeg har fundet, er et billede i min egen samling, der viser agterskytten og noget af maskingeværet - det er vedhæftet herunder.

Om der er et maskingevær med i sættet eller ej, betyder ikke så meget for mig. Det er mit indtryk, at det var relativt sjældent at man havde det monteret i flyet - de fleste billeder viser blot affutage uden maskingevær.

mvh
Michael

Billede

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: søn jan 03, 2010 11:33 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Netop fundet på en russisk hjemmeside(!) (http://www.airwar.ru/enc/bww1/dantorp.html):
Citat:
Вооружение: один передний 7.7-мм пулемет Vickers и
один 7.7-мм пулемет Lewis в задней кабине
до 400 кг бомб или одна 450-мм торпеда.


Ifølge Google oversætter bliver dette til :"Bevæbning: En front 7,7-mm maskingevær og Vickers, en 7,7-mm Lewis maskingevær i bageste cockpit, til 400 kg bomber eller en 450 mm torpedo"

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: man jan 04, 2010 12:07 am 
Hej Michael,

Tak for svar.
Vi har artiklerne fra Tinbox. Sammen med billeder fra nettet er det vores primære "kilder".
Jeg er selv stødt på den russiske side og har taget tegningen derfra, den har dog mange fejl og mangler, når der sammenlignes med billedmateriale.
Godt set med bevæbningen - det havde jeg ikke fanget på den side.
Bliver spændende at høre om der er delte meninger i sagen, hvis andre kan bidrage.
Vedr. det faste gevær (førergeværet) - jeg kan ikke se, hvor det sidder på maskinen. Har du et bud?

Mvh
Jimmy Wæhrens


Top
  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: man jan 04, 2010 11:19 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Nu har jeg været dybere i mine gemmer og fremdraget en kopi af en artikel om Dantorp fra Populær Mekanik, november 1969. Artiklen er skrevet af E. Tage Larsen og omfatter opgså et sæt tegninger, der er rimeligt detaljerede og ser ganske fine ud - hvor korrekte de er, kan jeg ikke svare på (E.T.L. lavede både gode og dårlige tegninger, han spændte over hele skalaen fra det sublime til det elendige!).

Nu kommer så det rigtigt interessante: E.T.L. skriver at bevæbningen bestod af et fast DRS 8mm gevær type M.32/b og et bevægeligt DRS 8mm gevær type M.27/a (DRS = Dansk Riffel Syndikat). Jeg er ikke klar over om disse betegnelser dækker over det navnkundige Madsen maskingevær?

Jeg ved ikke hvor det faste MG var anbragt - jeg kan ikke se det på hverken billeder eller tegninger. Dog har jeg en mistanke om, at det er det man kan se på det vedhæftede billede lige ved samlingen mellem de to dækplader på oversiden af næsen.

Desværre har jeg tilsyneladende ikke selve bladet, men kun en kopi. Hvis det har interesse, kan jeg godt scanne artikel og tegninger til dig.

Der er også en lille artikel af Herluf Rasmussen i et nummer af "Cockpit". Desværre har jeg ikke skrevet hvilket nummer på kopien, men da jeg har en rimelig komplet samling af dette blad, skulle det nok kunne lade sig gøre at opspore, hvis det ønskes. Ligeledes var der i Aeroplane Monthly, December 1973 en lille artikel om Dantorp.

mvh
Michael

Billede

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: tirs jan 05, 2010 10:56 am 
Tak for svar.

Vedr. bevæbning vil jeg gætte på at E. Tage Larsens artikel er mere præcis end den russike webside.
Hvis nogen kan komme med oplysning om "DRS 8mm gevær type M.27/a" vil det være meget velkommen.

"Hullet" i samlingen mellem dækpladerne, mener jeg er udskæringen til den stræber, der går op til øverste vinge.
Det cirkulære hul lidt under og bagved, tror jeg, er en mere sandsynlig kandidat, med mindre nogen kender til anden funktion af dette. Dette cirkulære hul er gengivet på vores model.

Mvh
Jimmy Wæhrens


Sidst rettet af Waehrens ons jan 06, 2010 12:08 am, rettet i alt 1 gang.

Top
  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: tirs jan 05, 2010 11:14 am 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Muligvis kan observatørgeværet være dette.

Det er i hvert fald beskrevet som en modificering af at Madsen MG til anvendelse i fly.
http://www.rememuseum.org.uk/arms/machg ... g2.htm#148

mvh.
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: tirs jan 05, 2010 9:43 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Waehrens skrev:
"Hullet" i samlingen mellem dækpladerne, mener jeg er udskæringen til den stræber, der går op til øverste vinge.
Det cirkulære hul lidt under og bagved, tror jeg, er en mere sandsynlig kandidat, med mindre nogen kender til anden funktion af dette. Dette cirkulære hul er gengivet på vores model.


Ja, du har nok ret i, at det jeg mistænkte at være geværet, er befæstigelsen til vingestræberen - det kan jeg godt se, når jeg ser andre billeder. Jeg har dog lidt svært ved at forestille mig, at det cirkulære hul skulle være til geværet - så synes jeg at det burde være aflangt/ovalt. Jeg har godt nok ikke bedre bud.

Iøvrigt ser det ud til at det sidste lille hul (lidt længere nede/fremme) er til at sætte inertistarter-håndsvinget ind i - der er i hvert fald et tilsvarende hul på den anden side, hvor der på et billede sidder et sådant håndsving.

Jeg sender dig en scannet kopi af tegningen. (Du burde dog nok fjerne/omskrive din mailadresse i indlægget for at undgå spam!)

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: ons jan 06, 2010 12:41 am 
Huller til intertistarter-håndsvinget er nu tilføjet modellen - tak for tip, også vedr. email adr. som nu er slettet.

Billedet med håndtaget siddende i (som Ole har fandt på nettet tidligt i projektet) er faktisk fra samme venstre side af flyet selv om billedet "viser" højre side. Det må være blevet spejlvendt på et tidspunkt i en reproduktion, for den jalousilåge som torpedokasteren kan åbne, sidder i den forkerte side på dette billede. Det var tæt på at jalousilågen var blevet lavet i den forkerte side af modellen. Endnu en giftig faktor, når man prøver at greje billeder!
Andre billeder bekræfter dog at hullet til intertistarter-håndsvinget er i begge sider.

Mvh
Jimmy


Top
  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: tors jan 06, 2011 2:29 pm 
En kort opdatering omkring Hawker Dantorp sættet:

Master blev sendt til afstøbning i august 2010, men det har imidlertid trukket meget ud med færdiggørelsen fra leverandøren.
Et sæt har vi modtaget, som lige nu bliver brugt til at lave instruktioner og tegning.

Vi er ikke blevet lovet nogen fast leveringsdato for alle sættene. Vi forventer, der kan gå 4-6 uger endnu inden sættene vil komme til salg.

Vi ønsker alle et godt Nytår
Kombe Models
Ole Hviid Tønnesen og Jimmy Wæhrens


Top
  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: tors jan 06, 2011 3:31 pm 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Hej Jimmy og Ole

Har I et guesstimate omkring prisen?
Jeg vil godt kunne sætte en meget kort notits i IPMS-Nyt om at sættet er ved at udkomme.

Skal henvendelser gå til din mail-adresse eller har I en anden som jeg skal sætte på?

mvh.
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: fre jan 07, 2011 11:05 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
God nyhed!

Så er der kun tilbage at vente nogle (forhåbenlig) få uger. Ventetiden kan så gå med at beslutte sig om der skal købes et eller to sæt :D

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: fre jan 07, 2011 1:06 pm 
Hej Lars,

Prisen bliver kr. 595,- per sæt. Det kommer som to forskellige sæt: hjulunderstel og flotører. Samlet bliver der lavet 60 stk, men sættene vil blive pakket alt efter behov for variant.

Omkostningerne til sættet, især støbningen, er væsenlig højere end til vores tidligere O-maskine, så det driver prisen en del over denne.

Du må gerne lave en lille notits i IPMS. Du kan evt. henvise til dette emne på forummet som reference, så vi kan fortælle når sættet er landet.
Sættet vil kunne købes hos Stoppel Hobby eller ved direkte henvendelse til Ole og jeg. Det kan jeg skrive i emnet, når sættet er ankommet begge steder.

Tak og mvh
Jimmy Wæhrens


Top
  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: tirs mar 08, 2011 2:23 pm 
Så er Hawker Dantorp resinsættet i skala 1/72 endelig færdig og klar til salg.

Kan købes hos Stoppel Hobby eller ved henvendelse til følgende email:
hj-waehrens@mail.dk (Jimmy Wæhrens).

Prisen er DKK 595,00 per stk. og der er to separate sæt: Hjulunderstel og pontoner.

Der er produceret 60 stk. i alt.

Mvh
Kombe Models
Ole Hviid Tønnesen og Jimmy Wæhrens


Top
  
 
 Titel: Re: Hawker Dantorp
Indlæg: tirs mar 08, 2011 9:25 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Tillykke med 'barnet'!

Super entusiast indsats.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team