IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre apr 19, 2024 7:36 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hawker Hunter hjulbrønde
Indlæg: ons jan 19, 2011 3:19 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 10:53 pm
Indlæg: 55
Geografisk sted: Esbjerg
Er der en venlig sjæl, der kan fortælle mig hvilken farve hjulbrøndene var på en dansk Hawker Hunter F.Mk. 51 (ensædet) i grøn bemaling.
Jeg synes jeg har kikket alle de steder, jeg kan komme i tanke om, men jeg har ikke fundet noget brugbart.

mvh
steffen


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hawker Hunter hjulbrønde
Indlæg: ons jan 19, 2011 4:42 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 10:57 pm
Indlæg: 103
Geografisk sted: København
Hej Steffen

Jeg har ingen oplysninger om eller fotos af hjulbrøndene på Hunter efter overgangen til olivengrønt antræk.

Hjulbrøndene var formentlig oprindeligt malet sølvfarvede lige som undersiden (RAF High Speed Silver). Det fremgår dog af fotos, at understelsben blev malet i en mørk farve ved farveskifte i slutningen af 60'erne. Det er svært at se på de få farvefotos, jeg har fra perioden, men det ser ud til at understelsben og lemme er malet i samme grønne farve som camouflagemalingen (måske i en halvblank udgave - men det er min personlige fornemmelse. Det kan dog også skyldes, at indersiden af lemme og understelsben var beskyttet mod elementernes rasen og at slidtagen var væsenligt mindre)

Om selv hjulbrøndene blev malet om ved jeg ikke, men det er bestemt ikke usandsynling. Personligt vil jeg nok male dem i sølv/alu - da jeg på de - ganske vist få - urestaurerede museumsfly fra Flyvevåbnet, som jeg har observeret, at man her har bevaret originalfarverne (blandt andet på en TF-100F på FSN Karup tror jeg)

Håber, der er nogen, der har bedre info.

Lars


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hawker Hunter hjulbrønde
Indlæg: ons jan 19, 2011 5:54 pm 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 10:53 pm
Indlæg: 55
Geografisk sted: Esbjerg
Hej Lars

Mit gæt er også at hjulbrøndene mest sandsynligt er sølv/alu, det er mest de billeder hvor man kan se, at understel og indersiden af lemmene umiskendeligt er grønne, de gør. at jeg bliver i tvivl.

mvh
steffen


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hawker Hunter hjulbrønde
Indlæg: ons jan 19, 2011 8:37 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Jeg har været alle mine Hunter billeder igennem og der er ingen med undtagelse af et enkelt der viser et glimt af en hovedhjulsbrønd. Der er det tydeligt at se at der er lyst (alu) ovenfor den grønmalede hjuldør, så derfor kunne man formode at hjulbrønde forblev alu. Man kunne måske også logisk slutte, at det ville blive noget 'snask' at kaste en masse maling ind i brøndene, der så ville dække slanger, ledninger og den slags, hvilket kunne få det hele til at 'gro sammen'. Derfor er det logisk at understelsben og lemme der er relativt nemme at male er malet grønne, mens brøndene er afterladt i original finish. Det er mit bedste bud.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Hawker Hunter hjulbrønde
Indlæg: ons jan 19, 2011 11:34 pm 
Offline
Maler med pensel
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 10:57 pm
Indlæg: 103
Geografisk sted: København
Jeg kan kun tilslutte mig dikta...., øh jeg menter naturligvis El Presidentes argumentation

Med et par tilføjelser..... :)

Jeg har et enkelt foto af et par grønne hunter under start eller landing med delvist udfældede flaps. Her her indersiden af flaps tydeligt en meget lys farve.

Jeg har desuden fremdraget nogen af mine egne fotos af Hunter 401, da den stod på Teknisk Museum i Helsingør. Man skal som bekendt være mere end skeptisk over bemaling og andre detaljer på restaurerede fly. Men i det her tilfælde, mener jeg nu alligevel, at der kan afledes et par kvalificerede gæt.

Som det fremgår af nedenstående fotos, så ser det ud til at hjulbrøndene i hvert fald delvist står som originalt. Det ser ud til, at der er lidt overspray fra lakeringen af undersiden, men inde i hjulbrønden ser sølvfarven let patineret ud. Da der desuden er afskalning ned til den gule korrosionsbeskyttelse og kabler og rør med mere, ikke er malet over, så tror jeg ikke selve hjulbrøndene har fået en gang lak i nyere tid.
Billede
Billede

En interesant detalje findes på nedenstående foto

Billede

Som det kan ses på dette udsnit af ovenstående foto, så er der dels en del sølvfarvet overspray af nyere dato omkring toppen af understelsbenet. Men der er også en olivengrøn overspray, som formentlig stammer fra dengang understelsbenene blev malet grønne.

Billede

Så svaret må være sølv/alu-farvet med lidt grøn overspray. 8)

Lars


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hawker Hunter hjulbrønde
Indlæg: tors jan 20, 2011 1:08 am 
Offline
Bruger putty over det hele

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 10:53 pm
Indlæg: 55
Geografisk sted: Esbjerg
Jeg holder mig til sølv/alu hjulbrønde og grønne ben (ligesom hornfisk)

jeg takker for indsatsen
steffen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team