Jeg synes nu ikke at emnet er spor farligt :D Efter min ringe mening er det absolut det mest interessante man kan beskæftige sig med som modelbygger 8)
Jeg vil meget gerne øse lidt af min efterhånden relativt store viden om danske fly, så bare kom an!
Angående Harvard/Texan, så havde Flyvevåbnet tre forskellige varianter: Harvard IIB, Harvard IIA/III og T-6D. Desværre er næsten alle sæt af T-6G, der adskiller sig lidt fra alle de danskanvendte varianter. AT-6 og SNJ siger ikke direkte noget om anvendeligheden - man skal vide hvilken variant af disse der er tale om, men jeg går ud fra de tilgængelige sæt er grundlæggende T-6G?
Alle tre danskanvendte varianter havde flere rammer i cockpitglasset end T-6G, men det kan ret nemt korrigeres ved at male de manglende rammer på glasset. Ved at tilføje de ekstra rammer på glasset, så har du allerede en model, der (stort set) svarer til Harvard IIA/III og T-6D. Harvard IIB er lidt sværere, da den udover de nævnte rammer også skal have en lidt forlænget bageste "nedadrundede" del på cockpittet - den er ca forlænget med hvad der svarer til en ekstra ramme. Hertil kommer at udstødningsrøret er forlænget et stykke hen ad siden på kroppen.
Alle Harvard´erne blev leveret camuflagemalede i grøn og brun på oversiden og med gul underside (lige bortset fra at nogle enkelte oprindeligt var helt gulmalede) og med hvide numre på bagkroppen, mens T-6D´erne var aluminiumsfarvede over det hele med sort antiglare ovenpå næsen of sorte numre.
Dette er en meget kortfattet beskrivelse og man skal helst have adgang til billeder og/eller teninger for at se hvad det er jeg taler om. Hvis du vil have en mere detaljeret beskrivelse, må du endelig sige til - jeg har en del materiale du kan få.
mvh Michael
_________________ m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/
|