IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre apr 19, 2024 10:53 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: C-47 camouflage
Indlæg: tirs apr 19, 2011 8:59 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
De danske C-47 var angiveligt i en kort periode malet i en to farvet camouflage - grå og grøn? Hvilke farver er der reelt tale om, og er det er 'wrap-around' bemaling eller har den en særskilt farve i bunden?

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: tirs apr 19, 2011 2:13 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Døm selv. Nato grå, grøn i en eller anden form. De var alu i bunden.

Billede
Alf Blume billede

Billede

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: tirs apr 19, 2011 3:35 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Flemming Hansen skrev:
De var alu i bunden.


Hmm - jeg har nu aldrig set den grøn/grå bemaling med alu på undersiden. Oprindeligt blev C-47´s underside malet i en lys blå-grå, vist ret tæt på RAF´s PRU-Blue. Senere blev i hvert fald en del af maskinerne malet med en lys grå som jeg ikke helt kan give nogen nærmere specifikation på. Det er denne farve der ses på begge de to billeder ovenfor, men indrømmet - farven kan godt næsten gå for at være alu. På Flyvevåbnets egne bemalingstegninger hedder farven noget med camouflagegrå eller sådan noget (det skal jeg dog lige checke).

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: tirs apr 19, 2011 4:22 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Jeg må indrømme at jeg ikke ved det 100%. Men når man sammenligner med Hunter billeder fra samme periode - og de er definitivt alu på undersiden - så er der ikke den store visuelle forskel. Bemærk især den måde underside farven reflekterer underlaget. Jeg tvivler på at en død mat lysegrå ville skinne på samme måde? Men jeg ved det ikke må jeg erkende.

mvh

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: tirs apr 19, 2011 7:48 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg venter spændt på hvad sagkundskaben finder frem til.

De store kokarder og flaget på halen... leveres de af Stoppel?

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: tirs apr 19, 2011 7:51 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Henrik Stormer skrev:
De store kokarder og flaget på halen... leveres de af Stoppel?


Lige på en studs.

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: tirs apr 19, 2011 10:12 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Selvfølgelig er der ikke noget, der er 100% sikkert og som sagt vil jeg godt indrømme at farven kan minde om alu. Der er dog andre billeder fra samme periode, der ser mere lysegrå ud. Der er også noget, der tyder på at kun nogle fly fik ændret undersiden fra den gråblå - jeg mangler i hvert fald foto-dokumentation på det.

Desværre viser mine kopier af Flyvevåbnets bemalingstegninger ikke andet end at det i 1963 stadig var den gråblå underside, der var gældende, jeg mangler desværre en tegning der dækker senere i 1960´erne, inden den militærgrønne bemaling der blev indført fra 1968 og frem.

Og Flemming, du har jo selvfølgelig ret i at Hunter var alu på undersiden, og at der ikke er meget nuanceforskel at se på billeder, men det ser jeg nu ikke som noget bevis (men selvfølgelig heller ikke det modsatte) - andre af Flyvevåbnets camouflagemalede typer var bestemt lysegrå på undersiden. Hvorfor Hunter skilte sig ud ved jeg ikke, kun at de havde denne farve allerede ved leveringen fra fabrikken i 1956.

Så Stormer, hvis du vil være helt sikker på at få bemalingen korrekt, så vælg et fly fra "den gråblå periode"!

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: ons apr 20, 2011 9:35 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Ja , jeg er jo noget i syv sind. Faktisk er jeg ikke pokkers begejstret for at 'bygge dansk' sammenholdt med, at den ene C-47 jeg kommer til at bygge i dette liv burde laves som en D-dagsmaskine. På den anden side synes jeg at den camouflerede version med day-glo har en egen charme.
Det overrakser mig dog, at det tilsyneladende er så svært at få valide oplysninger om bemaling. Jeg tør slet ikke tænke på problemerne, når jeg spørger ind til bemalingen i kabinen :shock:

Omvendt er jeg sikker på, at når først modellen står på bordet, så vil oraklerne flokkes om den for at fortælle, at det er den forkerte farve. Endnu en god grund til ikke at bygge dansk....

MEN i øvrigt stor tak for jeres input, Michael og El P, keep it coming!

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: ons apr 20, 2011 10:18 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Henrik Stormer skrev:
Omvendt er jeg sikker på, at når først modellen står på bordet, så vil oraklerne flokkes om den for at fortælle, at det er den forkerte farve. Endnu en god grund til ikke at bygge dansk....


Arhh, det ved jeg nu ikke, så tror jeg det er meget værre, hvis man bygger Luftwaffe: Mange farvevarianter og alt for mange "eksperter" :roll:

Angående kabinen i C-47, så er det vist ikke så stort et problem, jeg husker i hvert fald interiøret i de seks fragtfly (K-683 - K-688) som værende med vægge og loft beklædt med noget vaflet (nærmest vateret) mørkegrønt stof, gulv i aluminium og sæder (bænke!) langs væggene var (så vidt jeg husker) i grønt stof. Væggen bag sæderne var op over vinduerne forsynet med grønt eller khaki-farvet net som ryglæn for sæderne. Metalpaneler indvendigt var vist mellem- eller mørkegrønne i kabinen og sorte eller grønne i cockpittet. Det skal dog siges at mine erindringer om kabinen stammer fra 1978, da flyene var camaoufleret i den militærgrønne farve over det hele, men jeg tror ikke at kabinen blev ændret væsentligt gennem årene.

Men som sagt, hvis du vil bygge en C-47 i grøn og grå camouflage og orange felter, så lav den med gråblå underside - den er der i hvert ikke tvivl om hvordan så ud! Hvis du vil have billeder, har jeg flere gode af slagsen, bare sig til.

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: ons apr 20, 2011 10:25 am 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Michael,

1. Du må meget gerne poste de billeder du har. Gode referencefotos kan man ikke få for mange af og jeg vil tro at der er en håndfuld mere end mig, der gerne vil se dem!

2. Hmm, jeg var lidt bange for, at de danske var forsynet med polstring! Gad vide om der er en producent der laver vattæpper i 1/48.

3. Med hensyn til undersiden, er vi så henne i en neutral grey med et stænk af blåt tilsat?

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: ons apr 20, 2011 10:45 am 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Jeg vil prøve at se hvad jeg har af gode billeder, men det bliver nok først om et par dage.

Den gråblå farve var som sagt noget i retning af RAF PRU-Blue, måske bare lidt lysere, dvs næsten mere blå end grå (Flyvevåbnet kaldte den selv for "Camouflageblå"). Forhåbentlig kan jeg finde billeder, der tydeligt viser farvenuancen.

mvh
Michael

PS. Jeg kommer netop i tanker om at K-681 og -682 også har fløjet i grøn/grå/gråblå camo og orange felter. De blev først malet om et stykke inde i 1960´erne til den VIP-bemaling vi kender idag. Kabinen i disse var med hvide vægpaneler og loft, blåt gulvtæppe og blå paneler nedest på væggen (op i ca ½ meters højde) og passagersæder med rødt betræk (ikke blåt som K-682 har idag). Er det nemmere at eftergøre i model? Hmm, næppe :?

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: ons apr 20, 2011 1:39 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg besøgte Stoppel på vej hjem. Han har originale farveprøver fra 1965 på under- og oversidebemalingen. Den 'blå' underside var mere i retning af 'intermidiate blue' en PRU blue. Den grønne og den grå var, ja grøn og grå.... :?

Anyways, så har jeg også besøgt forsvarets Bibliotek. Der fandt jeg et gammelt nummer af DC-3 nyt (nr. 4 dec. 2006), hvor der er et par fine billeder af cockpit og cargo rummet på K-687 under restaurering i Stauning (?)
De net man kan se på nogle af billederne er reelt ryglæn for passagererne og farven vil jeg sige er slidt kahki. Sædepuderne er støvet røde (også de to i cockpittet).
Vattæpperne på væggen (!) er en sær grøn farve, men det skyldes nok billedets opløsning. En lys bronze green tror jeg vil være rammende. Væggen ind mod cockpittet er oliven grøn og noget skrammet.
Gulvet har sorte paneler og formentlig alu-lister (det er noget støvet).

Jeg må desværre ikke gengive billederne her uden tilladelse.

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: ons apr 20, 2011 3:23 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Jeg havde oprindeligt den opfattelse at der var tale om RAF-farver til camouflagen, men det er muligvis alligevel ikke tilfældet - dog, den grønne kan nu godt minde om RAF Dark Green, men den grå virker lysere end Dark Sea Grey (måske nærmere Sea Grey, dvs. ikke "Dark"?), der jo normalt var RAF standard. Jeg har også set disse farver omtalt som NATO grøn og NATO grå, men jeg er nu ikke sikker på at der fandtes en standard indenfor NATO for dette. Der er nok heller ikke tvivl om, at der har været en vis variation i farvenuancerne, både alt efter hvor gammel malingen på flyet er (maling falmer) og efter hvornår og hvor ommaling har fundet sted (blandingsforhold kan have varieret). Det er derfor altid lidt svært at angive den korrekte farvenuance, og jeg tør i hvert fald ikke udtale mig alt for skråsikkert om det!

En pudsig ting ved camouflagebemalingen af C-47 (og F-84G) er at man sidst i 1950´erne byttede om på grøn og grå! Mønsteret forblev det samme - farverne byttede bare plads. Nogle af maskinerne fik bare aldrig byttet farverne om, så hvis man kigger billeder, vil man opdage at disse fly ikke ligner de andre.

Det er lidt sjovt med de røde sædehynder også i cargo-flyene, for jeg tænkte faktisk dette, men slog det hen og blev enig med mig selv om at det måtte være grøn. Der kan man bare se.

Dine observationer mht øvrige farver passer vist meget godt med min hukommelse. Nettene bag sæderne kunne dog godt variere en del i farve, fra mørk OD til lys khaki - man kan ofte se dem på billeder af flyene, og netop på billedet af K-684 ovenfor kan man se at de er lys khaki (eller slidt som du siger). Jeg er dog heller ikke i tvivl om, at der kunne være variationer i interiørfarverne fra fly til fly - interiør er typisk ikke ligeså standardiseret som eksteriør og mange uofficielle småændringer har sikkert fundet sted over tid.

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: ons apr 20, 2011 8:13 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Jeg tror jeg vil tage udgangspunkt i RAF farverne.

Nu skal jeg så have fundet en smart ide til, hvordan jeg beklæder kabinens inderside med de der 'vattæpper'. Jeg forestille mig noget tyndt gummi af en art, men ved ikke lige hvor jeg skal lede efter den slags. (Det eneste tynde gummi jeg kan komme i tanke om, har sådan noget fedtet creme på :wink: )

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: C-47 camouflage
Indlæg: fre apr 22, 2011 9:01 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 4:49 pm
Indlæg: 137
Geografisk sted: Ålsgårde
Hej Henrik

Hvad med at bruge Kneadite putty/det såkaldte green stuff. Det fungere lidt lige som Magic Sculp og milliput, men det her beholder lidt af sine elakstiske egenskaber efter at det er hærdet. (Til forskel for de to tidligere nævnte).

Jeg ved at man kan købe det i games workshop forretningerne (jeg købte et par ruller i Faraos Cigarer i Lyngby (nej det er ikke en tobaks forretning).

Mvh
Allan - Ålsgårde


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team