IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors apr 18, 2024 8:26 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Meteor spørgsmål
Indlæg: tirs jun 10, 2014 3:39 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tors jan 13, 2011 6:54 pm
Indlæg: 102
Hej alle,

jeg er i gang med at lave samtlige Meteor versioner, der benyttedes i Flyvevåbnet, men jeg har lige et par spørgsmål angående T.7 / F.8:

på de billeder jeg har haft adgang til ser det ud til at alle af Flyvevåbnets Meteor T.7 har haft "large bore" luftindtag, mens F.8'erne havde "small bore" luftindtag; er der nogen som kan bekræfte dette?

Det ser ud til, at nogle F.8 havde det såkaldte "full blown" canopy, men findes der i givet fald en oversigt over, hvilke af flyene, som havde dette specielle canopy?

hilsen Nicolai


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Meteor spørgsmål
Indlæg: tirs jun 10, 2014 8:46 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

F8 med small bore luftindtag? Hmmm den tvivler jeg på. F4 ja - men ikke F8 ud fra de billeder jeg kan se. Men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken! Det kan også være svært at se forskel med mindre man har billeder ved siden af hinanden.

Jeg har ikke set en liste over det ønskede. Jeg kan kun anbefale at bygge ud fra fotos.

El P


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Meteor spørgsmål
Indlæg: ons jun 11, 2014 7:21 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Nu har jeg kigget alle mine Meteor-billeder igennem og kan konkluderesom følger:

Meteor F.4 har så vidt jeg kan konstatere kun haft det lille luftindtag
Meteor T.7 har haft det lille luftindtag i starten, men senere opgraderet til det store
Meteor F.8 har haft det lille luftindtag i starten sammen med hood med "metal-bagende". Senere er luftindtaget skiftet ud til det store, hvilket ser ud til at være foregået nogenlunde samtidig med at de fik "full blown" hood.
Meteor NF.11/TT.20 har formentlig kun haft det store luftindtag.

På grund af havarier er det sandsynligvis ikke alle T.7 og F.8, der er blevet opgraderet med store luftindtag hhv "full blown" hood. Jeg ha dog ikke en oversigt over hvilke, der med sikkerhed er blevet opgraderet.

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Meteor spørgsmål
Indlæg: fre jun 20, 2014 1:48 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: tors jan 13, 2011 6:54 pm
Indlæg: 102
Hej,

mange tak for svarene Michael; jeg tror det bliver sådan, at jeg må finde brugbare billeder af de eksakte fly jeg vil bygge, selvom det vist ikke bliver nemt. Jeg har nogle få billeder fra hæftet "Flyvevåbnets Fly efter 1945", vistnok udgivet af Tinbox, men de billeder er temmmeligt rastede og som følge deraf ikke særligt tydelige.

I øvrigt:

størrelsen på luftindtagene havde da vist noget at gøre med, hvilke motorer, der sad i. F.8 og NF.11 havde, så vidt jeg lige husker, Derwent 8 motorer, mens NF.14 havde Derwent 9 motorer. Da 9'eren var kraftigere end 8'eren krævede den også mere luft og som følge deraf havde NF.14 fra starten de store luftindtag. Så hvis de danske Meteor har fået de større luftindtag, må det vel også betyde, at de har fået de kraftigere Derwent 9 installeret?

hilsen Nicolai


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team