IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors apr 18, 2024 3:39 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Harvard er tilbage i 1:48!
Indlæg: søn nov 23, 2014 12:27 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Så er den tilbage i folden. Italeri har genudsendt den hårdt manglede (i 1:48) Harvard, der oprindelig stammer fra Occidental sættet, der så yderligere kommer fra Portugal. Occidental sættet udkom i både en Harvard og en Texan udgave. Forskellene kommer jeg tilbage til. Sættet koster 280,- og er indkøbt hos Stoppel.

Billede
Æskeforside

Billede
Decals er (naturligvis) Cartograf og er umådeligt lækkert trykte. De dayglo områder fra den Svenske udgave er også dayglo på arket. Lækkert.

Billede
Rammen med flykroppen der tydeligt er Harvard. Hvis du ikke kender forskellen så ser jeg på det senere.

Billede
Den anden - og sidste ramme i sættet. Ja det er ikke et overmåde kompliceret sæt og den anden ramme er identisk med den fra Texan sættet.

Billede
Indrømmet det kan være lidt svært at se, men det er svært at fotografere noget der er gennemsigtigt! Men en af de andre forskelle fra Texan er rammerne på glasdelene og her er alle de rammer man kan ønske sig. Desuden er glasdelene også i et ekstra sæt uden midter sprosser, der dog ikke skal bruges til en dansk.

Billede
Her er så en Texan og en Harvard krop. Begge dele er i princippet Occidentals og den nemmeste måde at se forskel på en Harvard og en Texan kan ses her. Det er simpelthen opbygningen bag det bageste cockpit glas. Er den buet som på den nederste er det en Harvard og er den lige er det en Texan. Der er andre forskelle, men det er den absolut nemmeste måde at skelne på.

Billede
Her er der så tillagt kroppen fra det gamle Monogram sæt. Hvorvidt den ene eller de andre har den rigtige længde har jeg ikke nogen kommentarer til.

Alt i alt et lækkert lille sæt der genopfylder en vigtig del af RDAF samlingen i 1:48. Stoppel er naturligvis i gang med at lave nye decals til Harvard.

Hvis du vil vide mere om Harvard og Texan i dansk tjeneste, så må ordet stilles videre til expert par exellence Michael Boll Jensen der har en blog om emnet her: http://flyvehistorie.wordpress.com/flyvevabnet-samt-haerens-og-sovaernets-flyvende-enheder-efter-1945/harvard-og-t-6-texan/

mvh

Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Harvard er tilbage i 1:48!
Indlæg: søn nov 23, 2014 5:15 pm 
Offline
Bruger sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 2:10 pm
Indlæg: 441
Geografisk sted: Rødovre
Flemming Hansen skrev:
Hvis du vil vide mere om Harvard og Texan i dansk tjeneste, så må ordet stilles videre til expert par exellence Michael Boll Jensen der har en blog om emnet her: http://flyvehistorie.wordpress.com/flyvevabnet-samt-haerens-og-sovaernets-flyvende-enheder-efter-1945/harvard-og-t-6-texan/


Årh ja! Tak for tilliden, men pas nu på ikke at overdrive tillægsordene 8)

Nå, men siden jeg nu skal blandes ind i det, så kan jeg da nævne at betegnelsen på sættet: "Harvard mk IIa", er lidt besynderlig, da der helt klart er tale om en mk IIB!! (Heldigvis da!)

Harvard mk IIB var langt den mest udbredte i de Europæiske flyvevåbener - i hvert fald i Nordeuropa. Harvard mk II og mk IIB var specielt beregnet til brug i koldt klima og havde langt udstødningsrør, ændret, fast bagsektion i cockpittet samt intet maskingevær foran piloten. Disse to versioner byggedes kun af Noorduyn Aviation i Canada til RAF.

Harvard mk IIA og III var identiske med de amerikanske T-6C og T-6D. Disse havde kort udstødningsrør, kort, vipbar bagsektion i cockpittet (kunne udrustes med et drejeligt maskingevær til "agterskytte") og havde et maskingevær monteret fast i forkroppen til skydning hen over motorcowlingen.

Flyvevåbnet havde 31 stk Harvard IIB, 3 stk Harvard III og 5 stk T-6D Texan i brug. Man havde købt et blandet batch af Harvard IIA og III til brug som reservedele, men valgte altså alligevel at sætte de tre mk III i drift. Der blev leveret 20 T-6D som våbenhjælp fra USA, men kun de fem blev taget i brug relativt kortvarigt..

I øvrigt kan jeg også henvise til min hjemmeside, som Flemming så venligt har linket til.

mvh
Michael

_________________
m.b.jensen(snabel-a)webspeed.dk
http://flyvehistorie.wordpress.com/category/startside/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Harvard er tilbage i 1:48!
Indlæg: tirs nov 25, 2014 12:39 pm 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 27, 2005 6:05 pm
Indlæg: 2363
Geografisk sted: Værløse
Hej

Lidt 1:1 billeder af dansk Harvard for at krydre sætoplevelsen,

Tilbage ’in the dark ages’ i sidste årtusinde, nærmere betegnet starten af 1990’erne stod 309 på det daværende Flyvemuseum i Billund og da jeg vendte tilbage nogle år senere stod den udenfor i et telt, hvor den var præget af at have stået ude i nogen tid. Om det så er det samme fly der senere blev flyvende og i øvrigt styrtede ned for små 6-8 år siden ved jeg ikke.

Nuvel – de billeder der er med rust og skidt er fra teltet uden for Billunds flyvemuseum på en varm dag i 1994 (vistnok), hvor der ikke var et øje på flyvemuseet, mens Legoland var stopfyldt til sidste plads…

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Bemærk den buede bagkant på canopyglasset. På Texan er linien lige.

Billede
Jeg vil nok mene at halehjulet bærer præg af at være bakket på plads!

Billede
Fra et solrigt Roskilde Airshow 2009

Billede

Billede


mvh


Flemming


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Harvard er tilbage i 1:48!
Indlæg: tirs nov 25, 2014 4:08 pm 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 6:23 pm
Indlæg: 684
Geografisk sted: Køge
Andetsteds på nettet faldt jeg over dette Flickr-album: https://www.flickr.com/photos/perryolf/ ... 329436775/

Blandt billederne fra Karup 1946/47 er der nogle Harvard billeder plus forskellige andre af Flyvevåbnets tidligste typer.

mvh
Lars le Redak

_________________
Lars Seifert-Thorsen
Redaktør IPMS-Nyt


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team