IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre mar 29, 2024 9:11 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: StuG bibel
Indlæg: tors sep 30, 2010 2:03 pm 
Billede
Denne udgivelse kommer desværre ret sent, for nu er jeg stort set færdig med mine StuG III. Heldigvis har jeg ikke fundet de store afvigelser på de færdige modeller sammenlignet med oplysningerne i bøgerne, men disse bøger ville have sparet mig for mange timers søgning.
Bøgerne blev først udgivet på tysk og senere oversat til engelsk. Desværre har oversætteren haft en lidt for håndfast vinkel på oversættelsen. Fx. hedder det Tank Mark III istedet for Pz. III og Assault Tank III istedet for Sturmgeschütz III. Det er dog til at leve med.
Bind 1 på ca. 315 sider omhandler udvikling, produktion og rapporter fra fronten. Der dukker en mængde gode faktuelle oplysninger op, fx. om hvornår og hvor mange køretøjer der blev lavet på undervogne fra Pz. III produktionen og hvilke fabrikker der lavede hvad.
Er man kun ude efter oplysninger om forskellene på de forskellige typer, kan man nøjes med at købe bind 2 der er på ca. 300 sider. Her gennemgås alle de forskellige komponenter med angivelse af, hvilke Ausführungen de blev anvendt på. Der vises fotos af de pågældende med angivelse af typer og når det er muligt, også hvilket Fahrgestellnummer billederne er taget fra. Det fylder ca. 115 sider.
Billede
Dernæst er der 4-planstegninger i 1:35 af alle typer med en opsummering af karakteristika for netop denn type. Det fylder næsten 120 sider.
Der er også et afsnit med forskellige feltmodifikationer og specielle tilføjelser.
Resten af bogen er spækket med fotos af StuGs med angivelse af Fgst.Nr. og identifikation.
Sidst i bogen er et ark i A1 format hvor man i tabelform kan se alle forskellene på de forskellige typer.
Bygger man StuG eller interesserer sig for emnet i detaljer, er disse to bøger særdeles anbefalelsesværdige og stærkt vanedannende.

Forfatterne er igang med et trebindsværk af samme kaliber omhandlende Pz. IV. Forventes på tysk i 2012 og engelsk i 2013.

Hilsen Bjørn


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team