IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er fre apr 19, 2024 7:52 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Slibe- og poleringsmidler. Oversigt og sammenligninger.
Indlæg: tirs feb 15, 2011 8:15 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: fre jun 06, 2008 4:20 am
Indlæg: 111
Her vil jeg løbende dele resultaterne af min research omkring forskellige slibemidler med jer andre.
Jeg har startet projektet i samarbejde med bestyreren af denne hjemmeside:
http://www.seabean.com/seabean/polish/sandpaper.asp

Skulle der være nogen af jer, der ligger inde med oplysninger om slibemidler, som jeg ikke har eller i tror jeg ikke har, så vil de blive modtaget med kyshånd og eventuelle bidragsydere, vil naturligvis blive krediteret.

Skulle der være nogen, der lå inde med eller har adgang til standarderne, det fastsætter tolerancerne for de forskellige kornstørrelser, så vil det være et meget kærkomment bidrag. Jeg ved godt sådan noget kan købes, men a ha it rod.

Jeg vil lægge ud med et kornstørrelsessammenlignings skema. Skemaet, der kan downloades, har flere standarder og flere kornstørrelser end det på billedet, derudover er det på engelsk. Skulle der være nogen der ønsker det, så kan jeg godt oversætte det store skema og ligeledes kan jeg sende pdf filen med skemaet på billedet.

Billede

http://rapidshare.com/files/441015396/S ... Scales.pdf 15/2-2011

Ovenstående link vil blive opdateret efterhånden, som jeg for tilføjet informationer.

Købesteder og priser vil komme i separate emner. Jeg har udelukkende tænkt mig, at koncentrer mig om europæiske muligheder, da jeg hader de #¤%%¤&¤#& toldgebyrer. Skulle der være nogen af jer andre, der finder mulige/billigere købesteder både i og udenfor EU, så skal i være yderst velkomne, til at lave et indlæg og så vil jeg føje oplysningerne til købetråden.

Slibemiddelliste. Vil blive udbygget efterhånden.

Sandpapir
Tør
Våd

Lapping film

Micro-Mesh

Tandpasta

Diamantpasta

Slibesten

Jeg håber der er nogen, der kan bruge dette til noget.

De byggeligste hilsner.
DanTDBV


Sidst rettet af Dan TDBV Nielsen tors mar 03, 2011 6:18 pm, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Slibemidler. Oversigt og sammenligninger.
Indlæg: man feb 28, 2011 12:58 am 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: fre jun 06, 2008 4:20 am
Indlæg: 111
Jeg skylder at nævne:
De informationer jeg kommer til at bringe, her kommer med stor sandsynlighed ikke til at være fra mine egne erfaringer.

De vil være indsamlet fra all over.

Midlerne på listen har jeg hørt om og i nogle tilfælde også mere konkret viden.
Efterhånden som jeg får samlet og struktureret tingende, vil jeg komme med indlæg.

Har du erfaringer med de nævnte ting eller kender du noget, der ikke er nævnt, vil indlæg være meget velkomne.

Skulle du have spørgsmål, så skyd dem af her og så vil jeg forsøge, at svare så godt jeg kan her.
Husk! Det her projekt er stadigvæk i sin spæde begyndelse, så a ve et så moj ennu. :wink:

Mvh
DanTDBV


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Slibemidler. Oversigt og sammenligninger.
Indlæg: tors mar 03, 2011 6:16 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: fre jun 06, 2008 4:20 am
Indlæg: 111
Tandpasta som slibe- og polermiddel.

Disse informationer er med tilladelse fra og tak til Michael BJ

(Tekst i kursiv er mine oplysninger)

Indlæg fra Danske modelbyggere forummet

Jeg foretrækker helt klart tandpasta, og har adskillige gange brugt det til at redde cockpitglas med. Det tager lidt tid, men resultatet har hver gang været et helt perfekt og krystalklart glas, der ikke behøver efterbehandling med Future eller lignende. Der må dog ikke være egentlige ridser i glasset, men disse kan nemt fjernes først enten ved at skrabe med en skarp kniv eller pudse med meget fint sandpapir/smergellærred (jeg foretrækker kniven, men det kræver forsigtighed!)

Fordelen ved tandpasta er, at det er lige til at skylle væk med vand, når man er færdig, men det er selvfølgelig rigtigt at det lugter af pebermynte.

Svar på indlæg fra anden bruger, der ikke havde opnået det ønskede resultat.
Indrømmet, det kan godt tage sin tid med tandpasta, men jeg tror også der er forskel på hvilket mærke man bruger, det har nemlig noget at gøre med indholdet af slibemiddel. I "gamle dage" var indholdet af slibemiddel større end det typisk er idag og de fleste af mine erfaringer ligger nogle år tilbage og blev udført med Colgate. Måske nogle af de billige mærker stadig har højt indhold af slibemiddel?

Et senere svar.
For nu at gå strengt videnskabeligt til værks, kan jeg henvise til denne side, der lister tandpastaer efter deres slibeeffekt: http://www.odont.au.dk/skt/inftpmus/forskel2.1.1.html
For at få så god slibeeffekt som muligt, skal man vælge en tandpasta med så høj RDA-værdi som muligt.

Andet steds på nettet har jeg fundet en oversigt over nogle af de bedste (set med modelbyggeres øjne!):

Colgate Sensation Whitening RDA120
Clinomyn RDA124
Colgate Tandsten Kontrol plus Whitening RDA153
ColagteTripelAction RDA173
Colgate Sensitive RDA183

Sådan kan man gøre et simpelt spørgsmål kompliceret 
mvh
Michael

God fornøjelse.

Til jer der bruger, har brugt eller kommer til at bruge tandpasta. Det vil være overordentligt dejligt, hvis i ville dele jeres erfaringer/viden, med os andre, i 1 eller flere indlæg, i denne tråd.

De byggeligste hilsner
DanTDBV


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Slibe- og poleringsmidler. Oversigt og sammenligninger.
Indlæg: lør mar 26, 2011 11:56 pm 
Offline
Maler med pensel

Tilmeldt: fre jun 06, 2008 4:20 am
Indlæg: 111
Tak til Kim for tilladelsen til at bruge det efterfølgende.

Reparation af canopy med limmærker.

I forbindelse med bygningen af min tredje model – en MIG-15 fra Airfix 1:72 sådan rent undtagelsesvis – kom jeg desværre til med mine store urinbelagte fedtknaster (Fingre) at sætte et lille ”fingeraftryk” på canopyet under monteringen. Fingeraftryk med LIM.

Jeg bandede og svor som en vantro tyrk og dansede krigsdans inde på mit modelværelse over det skete.

Det hjalp imidlertid ikke en tøddel på problemet. Mærket var der sgu stadigvæk, så jeg tænkte ”Nå ja! What the hell! Lad mig se, om det er muligt at reparere skidtet." Der var jo ikke noget at tabe.

Først sleb jeg stedet med slibepapir korn 600. Som forventet kom det til at se ud ad helvede til. Men jeg var jo nødt til som den første forudsætning at slibe fingeraftrykket helt ned. Så kunne jeg altid forsøge at polere bagefter.

Nu var canopyet helt mat, der hvor jeg havde slebet, så jeg vendte slibepapiret om og begyndte at polere med BAGSIDEN.

Det varede ikke længe, før jeg kunne kigge ind gennem canopyet igen, selv om det stadig bar præg af være slebet på.

Nå! Ned på mine jeans med canopyet og ”polere” mod dem. Det hjalp faktisk ganske pænt.

Derefter ned i værktøjskassen efter en tube Autosol. En lille klat på en vatpind, og så ellers bare der ud af. Eftertørring med en klud og voila! Et flot gennemsigtigt canopy igen.

Jeg var nu ikke helt 100% tilfreds. Jeg syntes stadig at der var en lille bitte bitte smule mathed tilbage, så jeg for over i BILKA og flåede en bøtte Silvo Tarnish Guard ned af hylden. (poleringsmiddel til sølv)

Hjem med den og så var det ellers bare der ud af med Silvo og en frisk vatpind. Lod skidtet tørre nogle minutter, hvorefter jeg polerede efter med en blød klud.

Sådan mand! Nu var canopyet næsten mere blank og gennemsigtigt end det var fra fabrikken og MIG-15 nr. 3 var reddet.

Kim


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team