IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tirs apr 16, 2024 10:48 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Præcis placering af flydende lim
Indlæg: man nov 11, 2013 6:02 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
De to systemer til påføring af tyndtflydende lim fungerer på helt samme måde. Det er en stor fordel, at røret fra Plastic Magic er forsynet med en lille krave, så det er nemmere at håndtere.

Præcis påføring af flydende lim
På Hobbymessen fik jeg hos Risløv købt et sæt Touch-N-Flow og tilsvarende udstyr fra konkurrenten (?) Plastic Magic. Det er altid skægt at prøve noget nyt - og ja, det blev noget af en prøvelse i starten. Men nu - efter nogen fumlen - går det rigtig fint med at "svejse" plast. Som "forsøgs-kaniner" har jeg nok limet 20-25 bomber og brændstoftanke fra diverse byggesæt.

Når man har lært sig at kontrollere processen kan man for eksempel holde to bombehalvdele mellem fingrene, mens man påfører den tyndtflydende lim med glasrør og "kanyle". Glasrøret med det ultratynde metalrør håndteres som var det en blyant. Limklemmer og lignende er ikke nødvendigt, da "svejsningen" sker lynhurtigt.

Det store begynder-problem er, at udløbet af røret nemt blokeres af opløst plast. Limen opløser lynhurtigt plasten, mens den trænger ned gennem limfugerne, hvilket nok også er årsag til, at udløbet nemt blokeres. Heldigvis har jeg en højtaler-magnet med ultratynd kobbertråd. Det viste sig nødvendigt at rense metalrør-udløbet med denne meget tynde kobbertråd. Det kræver en god lup - og tålmodighed skal jeg hilse og sige. Heldigvis er det ikke nødvendigt, når man har lært at styre processen.

Det er noget vanskeligt at styre doseringen. Med trekvart fyldt glasrør skal redskabet holdes næsten vandret og modsat lodret, når glasrøret er ved at være tømt. Det lærer man efter nogen øvelse. Det sker selvfølgelig, at den tynde lim ikke rammer præcist. Men det giver ikke noget alvorligt problem, idet limen fordamper lynhurtigt, så plastoverfladen ikke beskadiges synligt.

Da jeg fik lært at rense kanyle-udløbet straks efter brug (på en stump køkkenrulle) kan man udmærket anbringe glasrøret med kanylen nogle timer, selv om det er mere eller mindre påfyldt. Selv efter en "overnatning" sker der ikke noget synligt fordampningstab.

Begge systemer virker helt på samme måde. Det er dog en stor fordel, at glasrør og kanyle på Plastic Magic-sættet er forsynet med en lille krave, så man får et udmærket holdepunkt med fingrene. Det må betegnes som en ulempe, at Touch-N-Flow røret er uden denne krave - og dermed også nemt kan rulle på jævnt underlag. Plastic Magic-røret er "rulle-sikret" takket være kanter på kraven.

Påfyldning sker ved at anbringe den åbne ende af glasrøret i flasken, så røret fyldes hvis altså kanyleåbningen ikke er blokeret (!). Spild kan ikke helt undgås, så køkkenrulle skal være indenfor rækkevidde.

Ved pålimning af styreklodser og lignende småting kan man anbringe genstanden løst liggende i den præcise position, hvor den skal limes på plads (tyngdekraften som eneste "limklemme"). Derefter "påsvejses" genstanden ganske enkelt ved at anbringe en dråbe tyndtflydende lim direkte fra røret på Touch-N-Flow - uden at berøre emnet med røret. Limen siver dermed lynhurtigt på plads vel at mærke uden risiko for at emnet skubbes fra den rette position.

Fit before glue
Ove


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen tirs feb 11, 2014 10:41 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Præcis placering af flydende lim
Indlæg: tirs feb 11, 2014 8:30 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

”Katastrofen” skete, da Touch-N-Flow-glasrøret blev opbevaret i næsten lodret stilling. Den påfyldte tyndtflydende lim lækkede ud i den runde beholder, så det røde dæksel blev limet (næsten) fast. Fortsat brug af beholderen er dog mulig. Indtil nu vil jeg foretrække Pin-Flow frem for Touch-N-Flow. Nederst ses Pin Flow-røret med beskyttelsesdæksel. Når lim er påfyldt, skal begge instrumenter opbevares vandret

Billede

Willys Jeep, 1/35 Tamiya kit 219, blev ”prøvekanin”, da Touch-N-Flow skulle ”afprøves”. Sættet er støbt perfekt, så kun små ”riller” skal skrabes af med bagsiden af et nr. 11 blad.
De mange dele med ret små limflader er ikke rigtig egnede til Touch-N-Flow (eller Pin-Flow) påføring direkte fra ”kanylen”. Løsningen blev derfor at ”øse” en smule Touch-N-Flow-lim på et omvendt fyrfadslys. Den rette begrænsede mængde lim kan dermed nemt påføres limfladerne. Før limen påføres, er det meget vigtigt at blive helt fortrolig med delenes rette placering. Testfit, altså øvelse, er derfor vigtigt. Det går ikke at fumle med noget, når limen er påført.
Det er rigtig længe siden, hvis nogensinde, jeg har bygget et 1/35 militærkøretøj. Tamiya-sættet skuffer ikke.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Præcis placering af flydende lim
Indlæg: ons feb 12, 2014 9:59 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

Klemflasken, der er beregnet til hvidlim, fungerer som en udmærket hævert. Den er efter min mening nærmest uundværlig, når Pin Flow- og Thouch-N-Flow rørene skal påfyldes (her ses Pin Flow-røret med aftaget beskyttelseshætte). Klemflasken påvirkes tilsyneladende ikke af den tyndtflydende lim, hvoraf overskuddet straks påfyldes lagerbeholderen. Takket være klemflasken kan påfyldning ske uden spild. Limen i glasset med skruelåg er Model Master liquid cement.

Det kan se ud som om, at Pin Flow fra Plastic Magic er en forbedret udgave af Thouch-N-Flow fra Flex-I-File. For sidstnævnte må det være noget surt, at en konkurrent dukker op på markedet med et forbedret produkt.

”Kanyle-delen” på Thouch-N-Flow kan ikke adskilles fra glasrøret. Det kan ”kanylen” derimod på Pin Flow-røret. Det resulterede i en ”katastrofe”, da jeg i et øjebliks ubetænksomhed trak beskyttelseshætten af uden at holde fast i kraven på kanyle-delen. Begge dele røg af, så limen sprøjtede ud…!. Så det gør jeg aldrig mer’.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team