IPMS.DK

Gå til nyt forum. Dette forum er gammel reference
Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:37 am

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Projekt Stuka Airfix 1/24 - 1. del
Indlæg: man jun 16, 2014 9:31 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Projekt Stuka - metaltråd er bedre end limklemmer
Billede
Ju-87B 1/24 fra Airfix er en moppedreng af et byggesæt, der kan virke overvældende, når man normalt bygger 1/72 flymodeller. Sættet, der er erhvervet ved byttehandel, er fra først i 1980'erne. Sættets alder kommer til udtryk ved for eksempel dårlig pasning af motordelene. Sættets detaljer virker også noget grove sammenlignet med moderne byggesæt.
Billede
Basis-motordelene til 1/24 Ju-87B er "tørsamlet" og holdes på plads med blød metaltråd (blomstertråd).
Billede
Motordelene er nu klar til limning med tyndtfyldende lim, der påføres med en Pin-Flow "kanyle", hvorfra limen via kapilærvirkningen trænger ind mellem limfladerne.
Billede
Et håndtag (en spisepind) er monteret midlertidigt til bundpladen ved brug af metaltråd, så autoprimer (pr. spraydåse) og basisfarven RLM 02 kan påføres. Borehullerne er en ulempe, men kan anbringes diskret eller lukkes med filler eller en stump trukket sprue. Samtlige dele er midlertidigt limet med en smule hvidlim. Når alt er tørt, adskilles delene, indtørret hvidlim fjernes og detailbemaling finder sted, hvorefter det er tid til permanent limning. Bygning af en "hvidlim-prototype" kan være en fordel, da det giver et godt forhåndskendskab til byggeprocessen, så fejltagelser forebygges.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen søn okt 05, 2014 7:54 pm, rettet i alt 3 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka 1/24
Indlæg: ons jun 18, 2014 7:57 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Æts til Airfix' Ju-87B 1/24 findes ifølge Hannants kun fra Airscale. Dette ætssæt (PE24 DET) indeholder dele, der kan anvendes til cockpitindhold på flere 1/24 WW2-flymodeller. Hver ætsdel er med bogstav og nummer, der beskrives i en liste, for eksempel 7g: assorted control levers. Der angives ikke noget om sæt, flytype eller nationalitet. Tilsyneladende er der ingen eller kun få dele, der passer til Ju-87B sættet. Fra Hannants ankom også ætssæt Eduard nr. 23003, 1/24, seatbelts Luftwaffe WW2. Endelig fik jeg Instrument Panel decals fra Airscale (AS24 JUA) til min Stuka Ju-87B 1/24. Arket indeholder alene decals til viser-instrumenterne.

Fit before glue
Ove


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen tors jul 17, 2014 4:06 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Metaltråd er bedre end limklemmer
Indlæg: tors jun 19, 2014 12:59 pm 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Ove

Det er jo et rent nostalgitrip, du har gang i :D

Med hensyn til "seatbelts", kan jeg anbefale dem i microfiber fra HWG. De er efter min mening meget nemmere at arbejde med.

http://shop.hgwmodels.cz/en/14-124-scale

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka 1/24
Indlæg: søn jun 29, 2014 8:33 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
I skala 1/24 ville de HGW seatsbelt, du omtaler Peter, utvivlsomt være bedre end det Eduard-ætssæt (nr. 23003), jeg har anskaffet til 5,99 £. Det, der er bælter, kan for nemt komme til at ligne det, de er, altså blikplader. Selv om det er big scale, giver sættet alligevel noget pillearbejde, som det sikkert fremgår af billedet her. På billedet ses en tandstikker af træ med en stump Tamiya-tape på spidsen. Det er et ganske udmærket værktøj til håndtering af små ætsdele. Bæltespænder er for eksempel separate dele.
Det var en fejl at bemale hele ætssættet som første del af processen, idet malingen skaller af, når bælterne bøjes om spænderne. Hver enkeltdel skal nu bemales forfra før samling.


Det er ikke lige sæson for modelbygning, men der sker dog noget på min Airfix Ju-87B Stuka 1/24. Jeg har fravalgt at detaljere cockpit-indmaden med ætsdele fra Airscale-sættet (nr. ASPE24DET), der blev anskaffet for £ 17,95 (!), så det er noget af en fejlinvestering. Måske kan sættet anvendes til en mere moderne udgave af 1/24 sæt fra Airfix, hvis et sådant anskaffes på et tidspunkt. Airscale decals-arket til viserinstrumenterne på instrumentpanelet er en udmærket tilføjelse og virker ganske fint.
Det er nu besluttet, at den gamle Airfix Stuka fra først i 1980'erne skal bygges ud af æsken med en "nødtørftig" detail-bemaling af cockpitindhold og motor. Pilot-sædet skal monteres med æts-seatsbelts fra Eduard, men så skal det også være slut med tilføjelser.

Fit before glue
Ove


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen tors jul 17, 2014 4:07 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka 1/24
Indlæg: lør jul 05, 2014 7:50 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Det er kort og godt umuligt at CA-lime 1/24 Eduard seatbelt til pilotsædet, så resultatet bliver til at holde ud at se på. Det blev derfor nødvendigt at gribe til grove metoder for at få sagen afsluttet: Samtlige æts-dele blev forankret med kobbertråd fra en ledning..! På hver side af ætsdelen blev boret et 0,3 mm (Ø). Kobbertråden blev ført gennem hullerne og strammet på bagsiden – og ætsdelen sidder nu pænt – og solidt - fast. Kobbertrådene, der skal males, anbringes så vidt muligt på steder, hvor det virker ”naturligt”.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen tors jul 17, 2014 4:08 pm, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka 1/24
Indlæg: tors jul 10, 2014 9:59 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
De to motorhalvdele passer ikke særlig godt, som det her kan ses. Da skævheden vender nedad og formentlig bliver usynlig på den færdige model, har jeg ikke gjort noget for at udbedre den dårlige pasning. Motoren har fået første gang maling - et tyndt lag, nærmest en wash af mat-sort ModelMaster enamel (med pensel). Næste og forhåbentlig sidste (eller næstsidste) lag "basisfarve" bliver på akrylbasis, der ikke generer det første tynde lag maling. Idéen går ud på at skifte mellem enamel og akryl, hvilket jeg dog aldrig har prøvet før.


Sidst rettet af Ove Høeg Christensen tors jul 17, 2014 4:09 pm, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Stuka 1/24
Indlæg: tors jul 17, 2014 3:55 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Motoren begynder så småt at "ligne noget", men meget mere kunne gøres - og det er fristende. Det er dog ikke planen at bruge for megen tid på detaljering, selv om der er mange muligheder for nørderi.
Billede
Efter overgang til digital røngten var min tandlæge så venlig at forære mig et helt restlager af blyfolie, der for eksempel kan anvendes som "spændebånd" til diverse slanger. Blyfolie kan utvivlsomt anvendes til mange detaljerings-formål. Køleren her skal påbygges øverst på motoren.

Det meste "indmad" til cockpit og motor er nu så småt ved at være på plads. Tidspunktet nærmer sig, så Stukaens enorme kropshalvdele kan limes sammen. Det er et vigtigt vendepunkt i projektet. Det gælder om at undgå at køre "byggetræt", men det er der mange muligheder for.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: søn jul 20, 2014 7:27 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin

Tilmeldt: søn maj 29, 2005 8:55 pm
Indlæg: 706
Geografisk sted: Brøndby
Hvad med at lime alle paneler fast, så kan du spare alle opgaver med motoren og blive færdig i en fart. Der er jo sikkert ingen ,der skal lege med den bagefter alligevel :D

_________________
Old School modelbygger af "værste" :) karat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: søn jul 20, 2014 11:00 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Citat:
Hvad med at lime alle paneler fast, så kan du spare alle opgaver med motoren og blive færdig i en fart.


Tror du ikke du skal holde lidt igen med gin tonic'erne derude på Vestegnen?

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: ons jul 23, 2014 8:44 am 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Jo.. Æh.. Tja.. Torben! Der var så småt ved at gå nørderi i projektet. Motoren kan undværes, og byggevejledningen viser denne alternative mulighed. Men jeg "kom til" at bestille nogle ting fra Hannants, seatbelts, decals til instrumentpanelet og ætsdele.., så det ret så synlige cockpit-indhold kan komme til at se nogenlunde ud. Derfor ville det efter min mening være noget "tosset" at springe over motoren. Nu kan kropshalvdelene snart samles med "god samvittighed"..! I modsætning til motoren har kropshalvdele og vinger god pasning.
Som det fremgår nedenfor venter noget af et male-gedemarked. Vinger (to gange fire dele) og to kropshalvdele er nu malet separat, da det (indtil videre) efter min opfattelse er nemmeste fremgangsmåde. Min gamle Badger 350 single action har vist sig velegnet til bemaling af de ret store dele, der foregår udendørs i haveskuret. Nu skal det så prøves, om det lader sig gøre at samle og lime disse allerede bemalede dele.
Billede
Grill-spyd, strimler af gaffatape og "skum-foam" af passende størrelse fungerer udmærket som tørrestativ. Hvis nogen ser en gammel mand luske rundt om affaldscontaineren, kan det være undertegnede modelbygger på udkig efter diverse hjælpemidler.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: ons jul 23, 2014 11:42 am 
Offline
Har set en sprøjtepistol
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 16, 2006 4:56 pm
Indlæg: 336
Geografisk sted: Hareskov
Hej Ove

Jeg er sikker på, at du kan samle og lime de bemalede dele, men jeg er også sikker på, at du er nødt til at male igen efter samlingen for at opnå et fornuftigt resultat.

Hilsen
Peter

_________________
http://www.flyvemuseum-vl.dk - http://www.dc3vennerne.dk - http://www.danfly.dk
http://www.olerossel.dk - http://www.flyvehistorie.wordpress.com


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: tors jul 24, 2014 7:26 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Det går udmærket med at lime allerede bemalede dele. Men, som du påpeger Peter, bliver det nødvendigt med efterfølgende bemaling. Spørgsmålet er, om det bliver omfattende, eller måske kun noget, der kan klares med en pensel..?
Billede
Snedkerværktøj og balsaklodser kommer i brug, når der skal opnås tæt pasning mellem inderste vingedel og kropshalvdelen. Eneste mulighed for at skabe tilstrækkelig tæthed er at pålime disse dele før de to kropshalvdele samles og limes. Når skruetvingen og balsaklodser er på plads påføres tyndtflydende lim med Pin-Flow kanylen. Resultatet blev faktisk bedre end forventet.
Billede
Limningen med Pin-Flow blev efter egen opfattelse vellykket, selv om begge overflader er bemalede. Set lodret fra oven er der ikke noget, der skal korrigeres. Men desværre har krops- og vingedelen ikke præcis samme runding (form). Det giver en åbning forrest. Hvordan dette i givet fald skal rettes, skal afklares senere.
Billede
Den øvrige del af vingen limes i to etaper. Først påføres tyktflydende lim alene på de støbte tappe og huller. De fem steder markeres med små stumper tape, så limklemmer kan påsættes korrekt. Når limen her er tør, bruges Pin-Flow kanylen til limfladerne langs kanterne. Èn ting har jeg lært: Før bemaling skal alle overflader afvaskes i sæbevand. Gammelt form-smøremiddel og andet snavs skal skrubbes grundigt af med en skumgummi-vaskeklud. Efter skylning og tørring får delene primer fra spraydåse (autoprimer), så der opnås et godt grundlag for airbrush-bemaling.
Billede
Limklemmer kan ikke altid klare opgaven alene. Her blev skabt tilstrækkelig tæthed med blomsterbindetråd, der strammes ved snoning. Derefter kommer Pin-Flow kanylen til tynd "kapilær-virkende" lim i brug. Det giver efter alt at dømme en præcis og tæt limning.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: fre jul 25, 2014 10:02 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede
Et uventet problem opstod ved testfit af de to kropshalvdele med cockpitindhold. Bageste del af bundpladen understøttes og fikseres udmærket mellem de to kropshalvdele, mens forreste del mangler tilsvarende understøttelse. Det går selvfølgelig ikke, at forreste del med instrumentpanel hænger og "slasker" 4-5 millimeter for lavt. Der var ikke anden udvej end at bore huller for at "fortøjre" instrumentpanelet sikkert med blomsterbindetråd..! Nu kan der limes epoxylim - og så håbe på at rette position dermed sikres tilstrækkeligt. Metaltråden skal selvfølgelig klippes af og fjernes, og borehullerne skal lukkes med stumper af termotrukket sprue.
Motoren, der ikke med på billedet, passer i øvrigt fint i ophænget. Det blev kontrolleret efterfølgende.


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: lør jul 26, 2014 4:09 pm 
Offline
Ses kun sjældent ude.
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 1:26 am
Indlæg: 1165
Geografisk sted: Farum
Ove,

Forklar mig lige igen, hvorfor du synes det er smart at male de store del som vinge/fuselagehalvdele før samling :?: :?: :?:

_________________
Henrik Stormer


Top
 Profil Email  
 
 Titel: Re: Projekt Ju-87B Stuka 1/24
Indlæg: lør jul 26, 2014 8:09 pm 
Offline
Kan bare det med æts og resin
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 28, 2005 11:08 am
Indlæg: 591
Geografisk sted: Herlev
Billede

hej Stormer!

Du skriver: "Forklar mig lige igen, hvorfor du synes det er smart at male de store del som vinge/fuselagehalvdele før samling..?"
Jeg har ikke nogen rigtig god forklaring (!).. Jo, efter min mening ville det være rationelt at give delene primer før samling (Presto grå autoprimer på spraydåse), så det skete. Da det gode vejr indbyder til udendørs malearbejde fortsatte jeg med min gamle Badger 350 single action, som jeg sjældent bruger. Efter nogen indledende fumlen gik det efter egen opfattelse rigtig godt med Badger'eren. På billedet ovenfor ses de yderste vingedele efter limning. Det lykkedes dog ikke rigtigt at få kameraet til at fokusere præcist på vingeforkanterne, men resultatet blev faktisk bedre end forventet. Indtil videre vil jeg mene, at der kan være god fornuft i at give vinge- og kropsdele primer før samling. Jeg vil også være tilbøjelig til at tro, at den øvrige bemaling med fordel kan ske før samling/limning - når det altså drejer sig om store modeller som en Stuka 1/24. Man kan i al fald spare noget masketape-arbejde.. Alle overflader har nu fået to gange Johnson gulvlak. Jeg vil gå ud fra (håber jeg), at den afsluttende bemaling kan ske på denne overflade..?
Det med sættet følgende decalsark er tilsyneladende ubrugeligt. Stuka'en skal under alle omstændigheder males om. Men det må vente indtil CAM decals ankommer fra Hannants. CAM er ifølge Hannants eneste producent af 1/24 decals til den store Stuka. Arket er i backorder, så der kan måske gå flere uger (måneder?) inden det ankommer.

Fit before glue
Ove


Top
 Profil Email  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare emner i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Danish translation by Olympus DK Team © 2006, 2007 Olympus DK Team